Geboorteplaats Buddha

Nepal, Lumbini Buddha Garden Resort

Na de jungle ben ik alleen doorgereisd naar Lumbini, de geboorteplek van Buddha. Het was een hele gekke plek om te zijn. Het was er bewolkt en er hing een sobere sfeer. Er was ook een festival gaande waar honderden pilgrims en gelovigen op af zijn gekomen. De meeste van hun zaten de hele dag te bidden. Ik heb daar een beetje rondgelopen en rond gefietst. In het dorpje zelf valt niet veel te beleven, is voornamelijk ontstaan uit toerisme, maar er ligt een groot park naast met de overblijfselen van Buddha's geboorte huis en een aantal monestaries. Deze keer verbleef ik in een guesthouse net buiten het park maar een week later was ik hier weer want dit plekje ligt vlak bij de grens met India en je kunt hier makelijk de grens over steken. 3n deze keer verbleef ik in een koreaans monestarie. Dit was een bijzondere ervaring. We sliepen voor 5 euro per nacht op een houten bed in een slaapzaal en kregen gratis drie keer per dag te eten. Het eten was alleen niet zo heel lekker en het ontbijt was tussen 5 en 6 smorgens, een beetje te vroeg..
Tussen deze twee bezoeken in Lumbini heb ik een week doorgebracht in Pokhara en daar ook het nieuwjaar gevierd. Er was ook een straatfestivival met vooral veel eten en muziek. Nieuwjaars avond was een geweldige avond/nacht! Ik had niks gepland we waren met een groepje wat gaan eten, eerst bij een spaans restaurant en later in een lokaal restaurant. Er was genoeg bier, 'nepali water' (soort wodka) en rum. We hebben op straat gedanst, bij een kampvuur gezeten in een gesloten bar en bij iemand thuis liedjes gezongen tot in de vroege ochtend:)