Meest indrukwekkende dag tot nu toe

Nepal, Kathmandu

Vandaag had ik een sightseeing tour door en rond Kathmandu met een eigen prive chauffeur. Dit was nog geregeld door de organisatie waarmee ik ook de everest trek geregeld had. Omdat de chauffeur op de weh naar mij toe vastzat in het verkeer had ik even de tijd om mijn wandelschoenen ge laten poetsen. Ik weet niet of ze er beter van zijn geworden, ze zien er wel schoner uit. Omdat de chauffeur een uur later nog steeds vast zat, ben ik met een taci naar de eerste bestemming gegaan.
De eerste bestemming was de grote witte Boudha stupa. Deze bleek net een aantal dagen geleden opnieuw geopend te zijn na renovatie werkzaamheden die nodig waren na de aardbeving van vorig jaar. Na een uurtje hier rondgelopen te hebben, belde mijn chauffeur dat hij er was (natuurlijk net op een moment dat ik in een stilte ruimte was en dus niet kon praten.. ). Na hem gevonden te hebben bij de uitgang zijn we naar de volgende bestemming gereden. Het duurde wel even voordat we er waren, misschien was het maar 10 km maar we hebben er zeker een uur over gedaan door alle drukte in het verkeer. Echt gekkenwerk!
Op de volgende plek was het zelfs nog drukker want er bleek ook een festival aan de gang te zijn. Hier was de Pashupatinath temple. De eerste stupa was boeddhistisch, deze plaats is hindoeïstisch. Zodra ik uit de auto stapte kwam er natuurlijk meteen een mannetje op me af en zei dat je hier verplicht een 'gids' nodig had (jaja dacht ik maar er is weinig wat je dan kunt doen). Dan dus maar met gids en langs het ticket kantoor (waar je ook makkelijk zo voorbij kunt lopen, zonder gids dan). En op deze plek was het eigenlijk wel fijn om een local te hebben want dit is de plek voor hindoeisten om te sterven en om gecremeerd te worden. Er waren ook een aantal brandstapels te zien waar de lijken aan het verbranden waren en er was een ritueel bezig met een lijk dat gewassen werd met water uit de heilige rivier en daarna naar een brandstapel gebracht werd. Best heftig om te zien allemaal! Na dit allemaal op me ingewerkt te laten hebben, ben ik door de menigte (incl. een aatal koeien) naar de auto gelopen die op een parkeerplaats even verderoo stond. Tijdens de rit naar de volgende bestemming, is het me zelfs gelukt om even in slaap te vallen.
Jammer genoeg duurde het deze keer niet zo heel lang voordat we bij de volgende plek waren: Patan durbur square. Dit is een klein 'stadje' net onder Kathmandu met een heel oud stadscetrum. Hier heeft de aardbeving nog de meeste schade aangericht en dat is nog heel goed te zien. Hier is het me gelukt om zonder gids (en ticket, sorry maar had al genoeg aan tickets betaald op de andere plekken) het stadscentrum in te lopen. Wel werd ik door een van de 'gidsen' beschuldigd niet geïnteresseerd te zijn, nadat ik hem vriendelijk had afgewezen en had gezegd dat ik het nu op mijn manier en tempo wil gaan ontdekken.. maargoed. Heerlijk stadje om lekker doorheen te struinen! Heel anders ook dan het centrum van Kathmandu. Heel veel gebouwen, met name tempels waren verstevigd met houten balken en je zag overal grote scheuren. Na 2 uurtjes rondgelopen te hebben en zelfs even verdwaald te zijn, de auto weer terug gevonden. Inmiddels was het denk ik iets van 4 uur en waren we opweg naar de volgende en laatste plek: Monkey temple! Of de officiële naam: Swayambhunath temple. Naast de temple en de wel honderd rondlopende apen had je hier ook een mooi uitzicht over Kathmandu.
Rond 6 uur weer terug bij hotel, inmiddels donker, mn backpack gepakt en mn schone was opgehaald van de laundry service en naar een nieuwe plek gegaan die iets goedkoper was. De afgelopen nacht werd namelijk nog door de agency betaald.
Vroeg naar bed gegaan.
Helaas werd ik ook weer vroeg wakker door een ware echte aardbeving!! Rond half 6 in de ochtend. Eerst werd ik wakker door blaffende honden en toen voelde ik mn bed trillen.. was best wel even eng. Ik hoorde verder niemand naar buiten rennen of schreeuwen dus ben lekker blijven liggen en duurde gelukkig ook maar 10 seconden. Later in de krant gelezen dat het middelpunt vlak bij de everest was, waar ik dus net vandaan kwam! De aardbeving werd geclassificeerd als een naschok van de grote aardbeving vorig jaar. Helaas is er ook iemand overleden die net met een toppoging bezig was van de Ama Dablam, vlakbij mt Everest, door een avalanche.

Looking good!! šŸ€

Babs 2016-12-19 11:09:03

Een aardbeving en jij blijft lekker liggen hahahahahha.. Ik zou helemaal in paniek raken hahahahahahha