Sri Lanka! (Yeah island!)

Sri Lanka, Bandaranaike International Airport

Na een aantal maanden reizen raak je toch wel een beetje ver- en gewend aan alle mooie tempels en landschappen maar Sri Lank heeft me toch weer behoorlijk positief verrast. Ik wist niet precies wat ik kon verwachten maar had er de afgelopen tijd heel veel moois ovrr gehoord dus mijn verwachtingen waren hoog. En wat blijkt dit een prachtig land. Het hele eiland is een grote jungle, zoveel natuur en zoveel wilde dieren. Elke dag zagen we wel wilde apen en/of een wilde leguaan. De schildpadden hebben het hier wel zwaar te verduren, een keer hebben we een waterslang een schildpad zien opeten en ik heb een keer een grote leguaan een schildpad zien doden. En overal mooie stranden en heuvels. Het was er wel behoorlijk duurder dan India, althans als je in je eentje reist. Het eiland is toch meer gefocust op reizende stelletjes en families. Dat betekend in de praktijk weinig hostels en dus goedkope bedden.
De eerste week heb ik me een beetje terug getrokken van alle mensen en bijna alleen maar geslapen en op het strand gelegen/gezwommen. Ik merkte dat India meer indruk op me had gemaakt en veel energie gekost had. Dus ik moest even bijkomen. In India voelde ik dat nog niet zo al was dat toch een behoorlijk (druk) avontuur.
Toen ik weer 'klaar' was om met mensen op te trekken, gebeurde het ook weer vanzelf. Daar hebben ik ondertussen zoveel vertrouwen in gekregen. Dat straal je op de een of andere manier gewoon uit. Ik zat zoals alle andere dagen lekker oo het strand. Toen kwam er een jongen op me af en begon een praatje. Ze waren opzoek naar nieuwe vrienschappen en de volgende twee dagen heb ik met hem en zijn groepje opgetrokken. We hebben o.a. verse vis gekocht en zelf klaargemaakt en zijn lekker gaan uiteten en op het strand gezeten met een biertje, heerlijk!
Een paar dagen later ging ik terug naar het internationale vliegveld om mij lieve fantastische broer (tje) op te wachten! De rest van het eiland gaan we namelijk samen verkennen! Ik had hier al lang naar uitgekeken en het was heel bijzonder om weer met iemand samen te zijn die zo dicht bij me staat. Het voelde alsof ik weer even dicht bij thuis was. We hadden voordat ik vertrok op deze reis al het idee om in February een maand samen te reizen maar er was nog niks gepland. Toen bleek dat Tijn zeker kon, zijn we een leuk land uit gaan kiezen en dat werd Sri Lanka. Dat kwam voor ons beidde ook het beste uit, aangezien ik in Nepal/India was en hij een goede deal (vlucht) daarnaartoe had gevonden.
We hebben vooral, ten minste ik, van het samenzijn genoten in de mooie omgeving van Sri Lanka. We hebben o.a. heerlijk op het strand gezeten, een jungle safari gedaan in een jeep, de culturele hoofdstad Kandy bezocht, het hele oude ruïne stadje Anurdhapura, de (minder bekende) rots bij Sigirya beklommen, scooter gereden, heel veel rijst, curry, roti en noodles gegeten, een aantal mooie treinritten en een verschrikkelijke nachttreinrit gehad (met gratis kakkerlakken) en tientallen (leuke) tuktuk en busritjes.
Het was een fantastisch maandje! Moest helaas ook weer afscheid nemen wat dan weer helemaal niet leuk is maargoed. Ik keek gelukkig ook weer erg uit naar mijn volgende bestemming (en).
Het was overigens nog best spannend of ik mijn vlucht ging halen. Ik kreeg smorgens (op de dag van vertrek) namelijk een emailtje dat ik wegens werkzaamheden op het vliegveld 5 uur voor vertrek al aanwezig moest zijn! Nou dat las ik al te laat en redde ik nooit meer, ik las het pas smiddags en moest nog 5 uur reizen (vlucht ging om 11 uur savonds). Ik had gepland om de laatste trein te pakken, ging om 4 uur. Op het station bleek deze geannuleerd te zijn! Gelukkig was ik veel te vroeg op het station en stond er ook meteen al een bus klaar richting de hoofdstad, deze zijn alleen iets (veeeel) minder betrouwbaar alls het op optijd aankomen neerkomt. Was een lange en spannende busrit van 4,5 uur. Rond 8 uur kwam ik aan in de hoofdstad en ging toen half rennend opzoek naar de express bus richting het vliegveld. Gelukkig snel gevonden en vertrok binnen 10 min. Zo was ik om kwart over 9 op het vliegveld. En gelukkig kon ik bijna overal zo doorlopen en was ik op tijd in de gate.. heb zelfs nog even met mn moeder kunnen bellen.. maar dat was wel ff behoorlijke spannende dag.

De vlucht ging naar Kuala Lumpur waar ik de komende twee dagen ben, voordat ik naar Auckland vlieg!

Fantastisch Anne :) prachtig!

Lynn 2017-03-12 13:02:09

Helemaal super!! En heb je ook eens bijna een vlucht gemist... of zoiets ;)