Het dal duurt voort

Nederland, Veghel

Project sprint wk21 (2)

In Wk21 stond er een sprint gepland om diverse zaken in Mendix op te leveren voor de klanten Nespresso en DolceGusto. Het betrof een aantal fixes en wat implementaties van nieuwe functionaliteiten. De voorbereiding zat erop en op dat moment begon wk21 met een kick-off. Hierna zouden de ontwikkelaars aan de gang kunnen en zou ik erbij zitten om eventuele vragen aan de business te beantwoorden. Al snel bleek dat er erg veel vragen waren maar ook dat deze erg IT-gericht waren. Toch bleven ze bij mij uitkomen met vragen en omdat ik al diverse projecten gedraaid had en sommige zaken beter kende dan IT probeerde ik te helpen waar nodig.

Wel merkte ik dat ik al snel verviel in het micro-managen van een aantal IT-ontwikkelaars. Voor een deel van de IT-ontwikkelaars moest ik keer op keer de prioriteiten uitleggen en moest ik alles in hapklare brokken aanleveren. Gevolg was dat ik veel overuren draaide en uiteindelijk kwam het erop neer dat ik iedere dag als eerste aanwezig was en ’s-avonds weer het licht uit deed. Het kwam dus niet neer op af en toe een vraag namens de business beantwoorden.

Ik merkte dat keer op keer door sommige mensen zaken niet op tijd opgeleverd werden. Telkens kreeg ik een antwoord in de trend van “ja maar ik had geen rekening gehouden met” of “dit en dit was me niet duidelijk”. Ik kreeg voor mijn gevoel met diverse smoesjes te maken en werd niet duidelijk geïnformeerd. De sprint van een week resulteerde uiteindelijk in een project van een maand en toen waren we nog steeds niet live.

Ik ben erg ontevreden over hoe ik het team gemanaged heb. Ik merk dat het erg persoonsafhankelijk is of ik succesvol met iemand kan samenwerken. Ik heb de neiging om als projectleider meer “tussen” de mensen te gaan staan in plaats van “er boven” terwijl dat laatste in sommige gevallen wel nodig is. Achteraf besef ik dat ik me oncomfortabel voel om streng te zijn naar mensen toe met het risico dat ze me misschien niet aardig vinden. Nu blijf ik echter ’s avonds met de zorgen zitten en gaan anderen vrolijk naar huis.
In het vervolg wil ik veel bewuster bezig zijn met de vraag welke manier van managen bij welke persoon past. Ik moet sommige mensen veel concreter wijzen op hun verantwoordelijkheden en wat ik van ze verwacht. Ook moet ik duidelijke afspraken en deadlines afstemmen ook al zie ik daar tegenop. Ik zal ook op gemaakte afspraken moeten terugkomen en zal er consequenties aan moeten verbinden als deze niet nageleefd worden.