De eerste hobbel

Nederland, Veghel

Overdracht werkzaamheden WDFG (1)

Bij mijn werkzaamheden voor WDFG horen ook diverse administratieve taken. Deze draag ik op dit moment over aan twee collega’s. Ik heb ze eerst het inboundproces aangeleerd. We zijn nu zo ver dat ze dit zelf doen en met vragen bij mij terecht kunnen. Het uiteindelijke doel is dat ze deze werkzaamheden volledig zelfstandig kunnen uitvoeren.

Ik merk dat bij deze collega’s weerstand bestaat tegen deze werkzaamheden waarbij ik het lastig vind om te beoordelen of dit voortkomt uit onzekerheid, uit weerstand tegen veranderingen in het werk of omdat het teveel extra werk voor ze is.
Ze halen steeds allerlei bezwaren en excuses aan. Ze geven bijvoorbeeld aan het niet te snappen of geen tijd te hebben.
Ik had me voorgenomen om me afzijdig te houden van de bezwaren die ze uiten, hierover niet met hen in discussie te gaan en me puur te focussen op de uitleg van de werkzaamheden. Wel merk ik dat het voortdurende geklaag me irriteert.

Ik heb geprobeerd om de problemen die ze noemden op te lossen door aan te geven welke dossiers prioriteit hadden en welke nog konden wachten. Ook was ik snel beschikbaar voor vragen, maar ik merk toch dat de gemaakte afspraken niet nageleefd worden en dat er veel geklaagd wordt bij collega’s en niet bij mij en de teamleider.

Ik ben niet gelukkig met deze situatie en heb zelf een aantal inbounds gedaan om maar van het commentaar af te zijn.

Een volgende keer wil ik beter doorvragen op wat de problemen voor hen zijn en waarom ze zaken niet volgens de overeengekomen manieren communiceren. Uiteindelijk zal ik ze ook directer moeten aan spreken op hun gedrag als ze zich niet aan de afspraken houden.