De eerste glijpartij

Nederland, Veghel

Project Dolce Gusto op Mendix

Voor het project Dolce Gusto op Mendix was ik namens CS deelnemer in een projectgroep. Andere deelnemers waren de projectleider, iemand namens IT en iemand namens het Warehouse. Er werden afspraken gemaakt met betrekking tot de planning en welke werkzaamheden wanneer af moesten zijn.

Aangezien ik een vakantie gepland had werd de planning hier deels op afgestemd. Ik moest mijn voorwerk eerder aanleveren en zodra ik terugkwam zouden we gaan testen. Er werd afgesproken dat ik voor mijn vakantie al mijn te schrijven stories af moest hebben en ook de bijbehorende testen zou inrichten. Wanneer ik terug was van vakantie had ik nog één dag om de testen aan te passen indien nodig en zouden we daarna gaan testen. De persoon vanuit het WH zou dit voor zijn WH gedeelte gedaan hebben. Voor mijn vakantie had ik in een e-mail puntsgewijs aangegeven welke overige zaken opgepakt moesten worden en deze naar de projectleider gestuurd.

Tijdens mijn vakantie was IT met de geschreven stories aan het bouwen gegaan. Die ochtend werd ik netjes bijgepraat over wat ze ondertussen wel en niet gedaan hadden. Daarna zou ik mijn testscenario’s kunnen aanpassen. Toen ik daar aan wilde beginnen bleek dat er gedurende mijn afwezigheid niets aan gedaan was. Er was voor het WH nog geen enkel testscenario geschreven en ook was er niets gedaan aan de in mijn e-mail opgesomde punten. Men leek er van uit te gaan dat ik alles zou gaan regelen.

Ik merkte dat ik ongelukkig was met de situatie. Voor mijn gevoel waren er heel duidelijke afspraken gemaakt en had men er, met uitzondering van IT, niets aan gedaan. Ik heb vervolgens mijn punten afgerond en de urgente punten uit mijn opsomming in de e-mail uitgevoerd.

Ik heb mijn gevoel dat er duidelijke afspraken niet nageleefd waren bij mijn CS manager voorgelegd die erbij was toen deze gemaakt werden. Deze deelde het gevoel wat ik had. Ik heb de persoon vanuit het warehouse en de projectleider gevraagd of zij zich de afspraken ook zo herinnerden. Zij gaven aan van niet en reageerden voor mijn gevoel onverschillig. Ik heb toen een mail naar iedereen die bij het project betrokken was gestuurd met daarin de punten die nog uitgevoerd moesten worden.

Het overgrote deel van de punten heb ik zelf opgepakt en is het warehouse totaal niet aangeschakeld en betrokken geraakt bij het project. Pas nadat mijn CS manager contact opgenomen had met de projectleider werden de door mij genoemde punten opgepakt en is de projectleider betrokken geraakt. Wat me wel opviel was de feedback die ik via mijn CS manager ontving. De projectleider gaf aan niets te hebben gemerkt van mijn onvrede. Ik had deze voor mijn gevoel wel duidelijk geuit.

Ik ben hier over gaan nadenken en denk achteraf dat de projectleider wel een punt aanstipte waar ik vaker tegenaan loop. Ik weet van mezelf dat ik vaker overtuigd ben dat ik iets duidelijk afgesproken heb en dat ik mijn onvrede over iets voor mijn gevoel duidelijk heb laten blijken maar dat dit voor een ander toch niet duidelijk is. In de toekomst wil ik erop letten dat mijn communicatie duidelijker is door:
  • To the point te zijn
  • De ander te vragen om bevestiging
  • Explicieter de zaken waarover ik niet tevreden ben te benoemen