Voorbespreking met andere bergbeklimmers

Nederland, Utrecht

Deze dag was het eindelijk zover!
Ik en andere bergbeklimmers kwamen bij elkaar om met elkaar te bespreken wie welke berg wilde beklimmen. Eerder waren we al door de testen gekomen en was gekeken of onze motivatie goed genoeg was om aan een dergelijke expeditie te beginnen. Iedereen zou nu gaan bepalen welke berg hij/zij een uitdaging vond om te beklimmen en op deze dag werden ook de tools uitgereikt om te gaan bergbeklimmen.

Leerdoel

Ik zou mijn leerdoel willen opstellen in de richting: "Ik wil me ontwikkelen in het omgaan met weerstand wat een belangrijke vaardigheid is bij de functies die ik ambieer."

Voor mij valt hier het volgende onder:
  • Motiveren van mensen, hiermee bedoel ik de juiste snaar bij mensen raken/ ze op de voor hen juiste manier benaderen.
  • Actief luisteren, hiermee bedoel ik het mezelf beter kunnen inleven in het standpunt van anderen en hier ook bewust de tijd voor nemen. (raakt een aantal punten uit de persoonlijkheidstest).
  • Assertiever zijn, hiermee bedoel ik mensen durven aanspreken op gedrag en bij hen aangeven wat hun gedrag met me doet.
  • Loslaten, hiermee bedoel ik het naast me neer kunnen leggen van conflicten en hier niet over blijven nadenken.

Na deze dag vol informatie bleef ik achter met een dubbel gevoel. Enerzijds vertwijfeling of ik het allemaal wel aan zou kunnen, anderzijds had ik veel zin in dit avontuur. Gelukkig kreeg ik twee ervaren sherpa's mee, te weten Mariska en Ramon.