Rhino!! Jungle walk & safari

Nepal, Chitwan

Chitwan National Park
Deze morgen stonden we vol ongeduld klaar voor onze excursies. Vandaag zouden we de Indische neushoorn spotten! Op deze neushoorn werd vroeger veel jacht gemaakt omwille van zijn hoorn. Deze werd gemalen voor medicijnen. Dit is reeds enige tijd verboden en toen werd het nationaal park opgericht. We startten met de JungleWalk. Een 3uur durende wandeling (aan een hoog tempo, want we moeten op tijd terug zijn voor de volgende 'expeditie') doorheen de jungle. De eerste tip van onze gids was : 'If i say run; just run' - 'If i say jump in a tree; then jump into a tree'. Hij meende dit dus heel serieus! Hm...klinkt geruststellend. Ps: ook de bengaalse tijger leeft in dit gebied. Bij het minste geluid/geritsel kijkt onze gids aandachtig op en vraagt ons samen te blijven en stil te zijn. Gelukkig dienden wij zijn tips niet toe te passen maar konden wij wel enkele antilopen, herten, aapjes, krokodillen en enkele vogelsoorten spotten. Alsook....de sporen van de tijger en de neushoorn. Helaas zijn wij tijdens deze wandeling de neushoorn niet tegengekomen (misschien maar gelukkig ook).
In de namiddag nemen wij deel aan de jeep safari. Eerst dienen wij de rivier over te steken per kano. Eenmaal in de open jeep lijkt het in het begin niet veel te beloven. Maar van zodra we dieper de jungle ingaan stopt de jeep plotseling aan een meer. Daar is hij dan, badend langs de zijkant. Voor hem (of haar) zijn we hier. De Indische neushoorn! Onze dag kon niet meer stuk. Maar iets verderop werd het nog beter! Hij stond net naast ons, rustig te grazen. Wow, dit was zo geweldig! Bij zonsondergang komen wij terug en genieten wij ons avondmaal langs de oever, tot opeens commotie. Er is vlakbij een neushoorn. Onze gids is er niet gerust op en gaat informeren. Hij besluit snel af te ronden en allert te blijven onderweg naar het hotel. Bijna aan het hotel opnieuw paniek.....deze keer een slang. Enkele locals slagen er in ze weg te jagen, de straat op....en net dan raast er een vrachtwagen voorbij. Veilig en wel kruipen we moe maar voldaan in bed.