Allerheiligen

India, Varanasi

Varanasi
Net op deze 1 november waren wij op Allerheiligen op deze bijzondere plaats.DE plaats van het hindoeisme. De plaats waar zij willen eindigen. Aan de Ganges, DE heilige rivier, mother Ganga.
Smorgensvroeg nemen wij een bootje om alles te kunnen aanschouwen wat er zich afspeelt op de ghats. De trappen waar mensen zich baden, reinigen, reinigen van hun ziel, yoga, mantra's, ceremonies,.....
S'avonds doen wij dit opnieuw, terug met het bootje langsheen de ghats, maar dan naar een bijzondere plaats, een plaats waar alle crematies plaatsvinden. Schokkend, toch voor ons. Al heel wat reportages over gezien, maar nu waren we hier, op 50m voor ons. Ik denk wel een 15tal vuurhaarden, families (mannen) voeren allerlei rituelen uit om uiteindelijk het vuur te doven met het water uit de heilige rivier. Nadien worden de resterende beenderen in de rivier gegooid en zo is het proces rond. Nadien zijn er nog tal van ceremonies, waarondel een hele grote met een grote massa volk, zowel op de ghats of zoals wij vanop het water.