Guatemala van Zuid naar Noord

Guatemala, Livingston

Ik was afgelopen dagen zo onbezorgd aan het vakantie vieren, dat ik finaal mijn blog vergat. Maar ik heb weer een stukje geschreven. Hieronder het resultaat dat begint na de roadtrip door Mexico.

Panajachel (Guatemala)
Vanuit San christobal (mex) hebben we een shuttlebus geregeld om de grens naar Guatemala over te gaan. Hoewel we nog amper andere Nederlanders gezien hebben, zitten er in onze shuttle wel zes. Bij de grens moeten we van busje wisselen en na het betalen van €1,25 mogen we Guatemala in. Na zo'n 4u rijden zijn we in Panajachel, een stadje aan het meer van Atitla. Helaas wordt onze kamer bewoond door vele muggen... Gelukkig heeft de eigenaar een wonderspray, en na het avondeten zijn de muggen gelukkig verdwenen.

San pedro La Laguna
's Ochtends vroeg pakken we een bootje naar San pedro aan de andere kant van het meer. We willen daar de vulkaan beklimmen, maar besluiten na het ontbijt om dat een dag later te doen, zodat de vroeger kunnen vertrekken. San pedro is een schattig plaatsje met hele smalle (wandel) paadjes. En ze verkopen er heerlijke macadamias, maar het is wel lastig om de schil eraf te halen. De volgende ochtend wandelen we om 6u de vulkaan op. Onze gids loopt hard, dus proberen wij dat ook, maar al snel gaan we over op ons eigen tempo. Na 2,5u zijn we boven en hebben we een geweldig uitzicht over het meer dat 2000m lager ligt.

Antigua
Weer beneden pakken we een shuttle naar Antigua. De rechtstreekse rijdt niet, dus we pakken eerst een bootje en dan vanuit Panajachel een busje. We belanden op de achterbank van het busje, dat zo krap is dat zelfs ik krap zit. In Antigua eten we een schnitzel bij de Wiener en wanen wij ons ondanks de hitte toch nog even op wintersport. De volgende dag doen we de Lonely Planet stadswandeling door de stad. We lopen van een hoog uitkijkpunt via allerlei ruïnes van kerken naar het centrale plein. Die avond belanden we in een Irish pub waar we darten met een paar Amerikanen. Daar zie ik voor mijn neus een tas gestolen worden van een Amerikaans meisje, maar gelukkig renden er meteen een paar mensen achteraan. Hier schrok de dief van, waardoor hij de tas liet vallen en zij haar tas weer terug had. Yes, en iedereen kreeg een shotje van de zaak. De volgende ochtend deden we een excursie naar een koffieplantage. Na een rondwandeling over de plantage, mochten we zelf de bonen roosteren en malen. En tot slot nog een heerlijk bakkie drinken.

Lanquin, Semuk Champey
De taxi vanaf de koffieplantage liet even op zich wachten, waardoor we net op tijd waren voor de shuttle naar Lanquin. Lanquin is een jungle plaatsje en de weg erheen is nogal hobbelig. Toen we hier 's avonds arriveerden bleek ons hostel niet in het centrum van het plaatsje te liggen, zoals aangegeven op internet. We moesten nog een half uur in een 4x4 jeep verder over een hobbelpad in het donker door de jungle. Maar het hostel bleek prima te zijn. Die ochtend regende het heel hard, maar om 10u werd het droog en zonnig. Ons hostel bleek op loopafstand van de Semuk Champey watervallen te liggen. Na een wandeling naar een hoog uitkijkpunt, konden we beneden zwemmen in de waterval. Heerlijk! Die middag gingen we in een zwemband door de rivier drijven (tubing). De tocht begon rustig met een biertje erbij. Daarna kwamen er een aantal stroomversnellingen. Bij de tweede val ik meteen van mijn band en ga ik flink kopje onder, jak.. Maar de rest van de tocht bleef ik zitten en was het erg leuk. Na afloop worden we staand achterin een open truck weer terug gebracht.

Livingston
De volgende dag brengt een shuttlebus ons naar Rio Dulce. Hier pakken we een bootje naar Livingston. In Livingston heerst een andere sfeer dan de rest van het land. Waar in de andere steden de dames sjieke lange rokken dragen, is hier een carribean sfeer met korte broekjes en sexy topjes. Ons hostel hier is een party hostel, waar we 's avonds kaartspelletjes doen, stoelendans, hints en radje draaien als we een strafborrel moeten drinken. De volgende dag relaxen we wat in het stadje en kijken we voetbal in de kroeg. Ook super schattig zijn de baby hondjes die in ons hostel wonen.

Flores
De volgende dag reizen we per boot en bus naar Flores. Flores is een klein schiereiland aan een meer. Na een rondje lopen via 3 hotels, vonden we een eenvoudig maar prima hotel. Ondanks dat we moeite hadden om de dronken eigenaar te begrijpen, hebben we hier wel de excursie naar de Tikal ruïnes geboekt. Om 3u vertrok de tour, zodat we bovenop de tempel de zonsopgang kunnen kijken. Helaas was het te bewolkt om de zon goed te kunnen zien, maar alle dieren in de omringende jungle horen wakker worden is erg indrukwekkend. Ook is het pad naar de tempel toe, dat je in het donker door de jungle moet lopen, best spannend. Zeker als de gids hier en daar een grote spin aanwijst... Je de brulapen in de bomen hoort. En ik zo slim was om slippers aan te doen. Toen het licht was zagen we de brulapen en nog een tarántula. Oja, en het tempelcomplex was ook mooi ;)

Die middag kochten we de bustickets om de volgende dag verder te reizen naar Belize. Daarover volgende keer meer...

Leuk om weer wat van jullie te lezen! De verhalen en foto's blijven jaloersmakend, dus dat gaat goed. En misschien ook even goed wassen voor jullie terugkomen, want wij hebben hier nog niet al te veel zon gezien 😉 Blijf genieten en bloggen!

Miriam 2016-03-28 09:47:25

Lieve Ilse en Stefan, Dank voor je mooie verslagen Ilse en de mooie foto's.Het blijft ons verbazen wat jullie allemaal meemaken !!! Nog even en dan gaan jullie huiswaarts !! Alvast een goede reis naar Nederland !! Het weer gaat beter worden, dat zit gelukkig. want dan is de overgang niet zo groot. Het zal toch wel allemaal wennen worden!! Veel liefs, tot ziens, F. & A.