Laatste stukje Zuid Amerika

Peru, Lima

Nog ruim een week en dan vertrekt onze vlucht naar het tweede deel van deze reis: Midden Amerika. We hadden eigenlijk het plan om naar Honduras te vliegen en van daaruit via Guatemala naar Belize te reizen. Maar we hoorden slechte verhalen over Honduras. Het is er gevaarlijk en de mensen zijn onaardig. Daarom hebben we onze vlucht omgeboekt naar cancun, Mexico. En van daaruit zullen we via Guatemala naar Belize reizen. Maar we hebben nog een week tot onze vlucht...

Lima
Vanuit Pucusana was het een uur met de taxi naar Lima. Ons hotel is in de luxe en veilige wijk Miraflores. Vorig jaar waren we ook in die wijk en het is leuk om af en toe plaatsen te herkennen. Vrienden van ons, Maarten en Sanneke, zijn ook in Lima, dus we gaan met zijn vieren het oude centrum bezoeken. Daar belanden we in een restaurant waar we flink aangestaard worden, (er zullen weinig toeristen komen) maar in ruil daarvoor gratis ceviche krijgen. De volgende dag wandelen we naar de wijk Barranco. Dit deel van de stad lijkt een klein traditioneel dorpje en soms hebben we niet eens door dat we nog in Lima zijn. 's Avonds belanden we in een bijzonder restaurant, waar ik bijna omelet met hersenen bestel, maar gelukkig wordt geadviseerd door de ober om iets anders te nemen. Het eten was erg bijzonder, maar ook erg lekker!

Huaraz
Omdat we nog tijd hebben, besluiten we nog naar het bergdorpje Huaraz te gaan. Dit plaatsje was ons vorig jaar goed bevallen en we hadden er pas 1 wandeling gedaan. Met zijn vieren pakken we de nachtbus vanuit Lima. Ondanks dat onze darmen wat lastig waren, ging de busrit prima. In Huaraz deden we rustig aan om te wennen aan de hoogte. De markt verkennen, naar het centrale plein, taxi naar uitzichtpunt, lekker eten, speciaalbier drinken en een trip boeken. Deze trip gaat naar de gletsjer Nevado Pastoruri op 5000m hoogte. Onderweg zien we nog grote cactussen en een natuurlijke koolzuurbron. De wandeling naar de gletsjer is nogal suf, gewoon een stukje lopen over een pad, maar de gletsjer is een indrukwekkend eindpunt. Die avond wensen we Maarten en Sanneke nog een hele fijne vakantie en pakken wij de bus terug naar Lima.

Lima
In Lima hebben we kaartjes gekocht voor de voetbalwedstrijd van die avond. Het was een soort Champions League achtige wedstrijd van Sporting Cristal (Peru) tegen Penarol (Uruguay) in het nationaal stadion. De kaartjes gingen van €4 tot €25, en wij kochten voor de veiligheid de duurste, zodat we zeker niet tussen rellende hooligans zouden belanden. De heenweg was nogal druk, dus het was spannend of de taxi op tijd bij het stadion zou zijn. Bij het stadion stonden vervolgens enorme rijen voor de ingang. En onze ingang was nog aan de andere kant van het stadion ook. Het begin van de wedstrijd zouden we gaan missen... Maar omdat we duurdere tickets hadden, konden we direct naar binnen. Stefan moest nog wel even zijn riem inleveren bij veiligheidscontrole, maar we waren prima op tijd. Tijdens de eerste helft van de wedstrijd zagen we nog steeds mensen het stadion binnenkomen. En wat een sfeer! De supportersvakken waren continu aan het zingen en springen. Er was zelfs nog een klein opstootje met de paar Uruguayaanse supporters. Aan het einde van de 1e helft stond de thuis club 1-0 achter. Oei, we wilden niet tegelijk met duizenden chagrijnige Peruanen het stadion verlaten. De tweede helft liep de spanning in het stadion flink op. Maar gelukkig werd het nog 1-1! Na afloop hadden we de mazzel dat we snel een taxi vonden. Oja, Stefan's riem hebben we natuurlijk niet meer terug gevonden in de grote bak met riemen.
De volgende dag hebben we in het oude centrum nog de St. Franciscus kerk met enorme catacomben vol met botten bezocht. Daarna waren we lui en hebben we de film Deadpool in de bios bekeken. Terug in het hostel gingen er even wat dingen mis. De eigenaar was de deur uit en onze tassen stonden achter slot en grendel. En de gereserveerde vliegveldtaxi had zich een uur vergist. Maar met hulp van wat andere toeristen en een keukenmes, hebben we de deur open gebroken. En met onze tassen hebben we op straat een taxi aangehouden. Uiteindelijk waren we ruim op tijd op het vliegveld om onze vlucht via Houston naar Cancun te halen.

Adiós Zuid Amerika! Hasta luego!

Weer een leuk verslag! Veel plezier in Midden-Amerika! En bedankt voor het kaartje

Laurie 2016-02-24 07:57:42

Jullie maken een hoop mee. Leuk om vanaf hier mee te genieten. Echt ongelooflijk dat jullie al drie maanden onderweg zijn. Voor je het weet is het weer voorbij. Geniet nog met volle teugen van de komende maand. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag. Liefs Mayke

Mayke van Breda 2016-02-24 10:15:04

Steeds een feestje om jullie foto's te zien en reisverslagen te lezen! Ga zo door. lieve groet,

Pauline 2016-02-24 10:57:15

Hello you 2, Dank Ilse voor de mooie verslagen en prachtige foto's.Wij kunnen zien dat jullie heel happy zijn en met volle teugen genieten van al het moois en het goede en vooral het '' samen" meemaken van alles!!! Speciaal dat jullie ook nog vrienden hebben ontmoet en samen op stap zijn geweest! Wij zijn naar de film The Revenant geweest en nu kijken wij naar Atl. Madrid P.S.V. Rust 0 - 0 !! Voor nu veel liefs en kusjes voor jullie, F. & A. Veel plezier verder....