Mendoza, La Rioja en Salta

Argentinië, Salta

We zijn inmiddels alweer drie steden verder, met elk hun eigen bijzonderheden.

Mendoza
Ons verblijf in Mendoza startte niet zo goed. De geiser van het appartement dat we gehuurd hadden was stuk en lekte gas. Te gevaarlijk om te blijven. Gelukkig had de eigenaar van het appartement ook nog een kamer vrij in zijn eigen huis. Dus die hebben we toen gehuurd.
Maar Mendoza is natuurlijk de wijnstreek, dus we hebben elke dag een proeverijtje (bodega) bezocht. Met als toppunt een dagje Maipú. Hier kun je tussen de wijnvelden fietsen van bodega naar bodega. Een erg leuke dag, ook omdat we samen met anderen uit Buenos Aires en Seattle de wijntjes geproefd hebben. Deze dag eindigden we met een plons in ons zwembad en snacht sliepen we in een voormalige brouwerij. Onze kamer was een wijnvat!
La Rioja
Eigenlijk wilden we een auto huren om naar Salta te rijden. Maar de auto inleveren op een andere locatie bleek erg lastig, dus op het laatste moment zijn we in een bus naar Rioja gesprongen. Rioja is een klein stadje, waar je erg goede restaurants hebt, maar verder is er niet veel te doen. We wilden voor 1 dag een auto huren. Maar de enige verhuurder had zijn twee auto's verhuurd... Ook kon je een tour boeken, maar de bestemming is dan 300km verderop. Dat leek ons ook niet handig. Dus we hebben een taxi aangehouden die ons de omgeving heeft laten zien. Pampa de la Viuda; een 17 km doodlopend stuk weg door de bergen, die nooit is afgemaakt. Een mooie route en de taxi chauffeur vond het ook bijzonder, aangezien hij daar zelf nooit eerder was geweest.

Salta
De busrit naar Salta (11u) was een legendarische. Bij vertrek regende het zo hard, dat de straten rivieren werden en hierdoor onze schoenen doorweekt. Met natte schoenen stapten wij na 90min vertraging in de bus, die ook niet helemaal bestand bleek tegen de regen. Hier en daar sijpelden straaltjes water de bus in. Onderweg bleek de bus heel veel moeite te hebben om bergop te rijden. Alle andere bussen reden ons hard voorbij. Onderweg hebben we van bus moeten wisselen om in Salta aan te komen.
Maar Salta maakt alles goed! Een gemoedelijke hostel, een heerlijk ontbijtje bij een zaak die ook een pratende papegaai heeft, een skilift de berg op met super uitzicht, maar natuurlijk ook onze goede timing. Want precies als wij hier zijn komt de dakar rally hier ook. We hebben een groot deel van de aankomst van de dakar karavaan gezien. Wat een spektakel!
En het is ons hier voor het eerst gelukt een auto te huren. De omgeving is geweldig hier tussen de hoogvlaktes. Een dag hebben we een rondje cachi, ruta 40, Cafayate gedaan. Bij het laatste stuk tot Cafayate zagen we een heleboel mensen hun tent opzetten. Later bleek dat hier de volgende dag de dakar rally voorbij zou komen. We hebben hetzelfde stuk zandweg gereden van de ruta 40 als de dakar rally. Ook vandaag hebben we weer een mooie route gereden in onze huurauto via een bergachtig bos naar puma marca, bekend vanwege de 7 kleurige bergen. Ook weer een prachtige route.

Morgen nemen we de bus naar Bolivia. Het volgende land op de route.

Leuk de reisverslagen te lezen, hier wordt het steeds kouder en blijft het nat. Nog een goed 2016 gewenst.

Mia 2016-01-12 08:59:07

Hallo globetrotters. Ilse, wat heb je weer een mooi verslag geschreven van al jullie belevenissen. Dit is wel fantastisch wat jullie meemaken, Ook via de foto's genieten wij mee met jullie en wij zien de blije gezichten en de boeiende landschappen. Bedankt voor je bericht, geniet vooral met z'n tweetjes en wij genieten mee. kusjes voor jullie, F. en A.

Annette 2016-01-12 15:00:40

Super leuke verslagen, genieten maar !!! Gr P & M

Maria 2016-01-18 19:53:19

Nou Ilse en Stefan, jullie zijn goed bezig daar (oa. met mij superjaloers krijgen). Leuke verhalen en de foto's maken het compleet. Fijne reis nog en enjoy Bolivia!