Chillen in Belize

Belize, Caye caulker

Dit zal voorlopig het laatste blog zijn dat ik schrijf over onze reis. Het vreemde is dat ik het schrijf vanuit Nederland, omdat we gisteren geland zijn op Schiphol. Het leuke is dat je na 4 maanden buitenland weer met nieuwe ogen naar je eigen land kijkt. Wat zijn de treinen mooi, wat heeft de supermarkt veel en dat het wc papier weer doorgespoeld mag worden blijft wennen... Maar naast onze eigen herinneringen hebben we ruim vierduizend foto's van de reis en zelfs nog wat filmpjes, dus het nagenieten mag beginnen. Maar eerst ben ik jullie onze belevenissen in Belize schuldig...

Caye Caulker
In Guatemala hebben we bij wat andere toeristen gevraagd wat de leukste plaats is in Belize. Meestal kregen we caye caulker als antwoord. Ook de lonely Planet sprak dit niet tegen, dus vanuit Flores reisden we met een busje en de ferry naar het eiland caye caulker. Het is een carribean eiland met veel barretjes en restaurantjes en een hele mooie blauwe zee aan stranden met palmbomen. Wow! Na de eerste nacht in een duurder hotel te hebben geslapen, zijn we de tweede dag verhuisd naar een goedkoper guesthouse. Dit guesthouse heeft heerlijke schommelbanken met uitzicht op zee en palmbomen. Hier vermaken we ons wel.

Duiken en snorkelen
Na het rondvragen bij verschillende duikscholen, blijkt de duikschool die we het beste vonden helaas vol te zijn. Dus we belanden bij onze tweede keuze voor het behalen van ons duikdiploma, French Angel diving. De rest van de dag moeten we hiervoor een DVD bekijken, zodat we de volgende dag weten wat we moeten doen. De DVD duurt zo'n 5u, maar we zijn gelukkig op tijd klaar om nog wat te eten. De volgende dag beginnen we met 5 studenten in de ondiepe haven. Hier oefenen we het het in en uit onze mond doen van de inhalator en het leegblazen van je bril. Het afdoen van de duikbril vind ik heel vervelend, waardoor ik steeds in paniek het water uit ga. Het lukt me uiteindelijk niet, maar we gaan toch een eerste duik in het diepe maken. De eerste duik is een relaxte oefenduik zonder oefeningen, om te wennen aan de apparatuur. Het lukt stefan niet om zijn oren te klaren, waardoor hij niet dieper onder water kan. Hij kan daardoor niet mee duiken. Ik zie nurse-haaien, een aal en zelfs een schildpad. Tijdens de tweede duik oefenen we nog met evenwicht onze water. Die avond besluit stefan te stoppen met de cursus vanwege zijn oren. Ze zijn zo aardig dat hij al zijn geld terug krijgt. De volgende dag hoeven we niet te duiken, dus heb ik tijd om het theorie boek te bestuderen. Het kost me bijna de hele dag om die 250 blz te lezen. Als ik klaar ben voor de toets, blijkt deze open boek te zijn, dus die maak ik op onze heerlijke schommelbank. Na een nachtje slecht slapen start de tweede dag van de cursus. Stefan gaat snorkelen op een ander bootje. Ik maak twee duiken, moet allerlei oefeningen doen en zelfs de oefening waardoor ik slecht had geslapen, het afdoen van mijn bril op 20m diepte, lukte. En met 92% voor mijn toets was ik geslaagd voor mijn duik diploma. Stefan had ook veel vissen gezien, hele grote tarpons, stingrays en zelfs schildpadden. Die avond eten we een heerlijke snapper en vieren we de goede dag in de Sportsbar.
De ochtend daarna maken we een mooie wandeling naar het zuidelijkste punt van het eiland. Hier komen amper toeristen, waardoor het een bijzondere plek is.

Placencia en Dangriga
De volgende dag reizen we met de ferry terug naar Belize city en van daaruit pakken we een lokale chicken bus naar Placencia. Het was heel onduidelijk welke bus we moesten hebben en het was flink proppen, maar we bereikten de eindbestemming. Placencia is een schiereiland waar veel gepensioneerde Amerikanen zijn. Locals zagen we maar weinig. Vanwege witte donderdag was er een feestje in de kroeg waar de locals witte kleren aan hadden. We hadden het niet zo naar onze zin in Placencia, dus de volgende dag pakten we de bus naar dangriga. Ons hotel was oud en vervallen, de foto's op booking moeten minimaal 20jaar oud zijn... Vanwege goede vrijdag was alles dicht. Gelukkig was er een resort open waar we een hapje konden eten. Hier beviel het ons ook niet zo goed.

Terug naar caye caulker
Omdat we caye caulker erg leuk vonden, zijn we hier gewoon weer naar terug gegaan voor de laatste paar dagen van onze reis. Vanwege pasen was het eiland vol met locale toeristen. Gelukkig hadden we vrij snel een hotel gevonden voor 1 nacht en daarna konden we terecht bij ons vertrouwde hostel. De volgende dag ben ik nog een keer gaan duiken en stefan heeft gesnorkeld. De laatste paar dagen hebben we lekker rustig aan gedaan. Rum en cola op ligstoelen op het strand. Snapper gegeten. Zwemmen in de zee. Kayak huren en grote vissen kijken. Heerlijk relaxed dus de laatste paar dagen.

Via Houston zijn we naar Amsterdam gevlogen. Het was nog spannend of we de overstap haalden, maar dit ging net goed. Na die vier maanden heb ik veel zin om iedereen in Nederland weer te zien!

En tot slot hoop ik dat jullie het leuk hebben gevonden om onze avonturen te lezen. Ik heb het in ieder geval leuk gevonden om jullie reacties te lezen.

Tot snel in NL!

He avonturiers! Wat vliegt de tijd als je het naar je zin hebt. Jullie hebben een fantastische reis gemaakt, dat is wel duidelijk! Het was leuk om mee te lezen. En ik hoop dat jullie weer kunnen wennen in Nederland. De lente is begonnen, probeer je relaxte gevoel vast te houden en dan komt het vast goed. Tot snel! Claudia

claudia van dongen 2016-04-03 19:15:53

Hey Ilse en Stefan, dank voor de mooie verslagen! Erg leuk om van een afstand jullie belevenissen te mogen lezen! Groetjes, Frenklin