Roadtrip México

Mexico, Villa hermosa

Voor de komende dagen hebben we in Playa del Carmen een auto gehuurd. We hebben van een Amerikaan gehoord dat het verkeer hier prima is, dus dan gaat het ons vast ook lukken ;) Na flink wat papierwerk krijgen we onze rode Nissan versa (automaat). Na nog even wat broodjes bij de Wal-Mart en we zijn vertrokken...

Merida
Het eerste stuk in Playa del Carmen is nog wat druk, maar daarna hebben we een heerlijke rustige tolweg naar de maya tempel Chichen Itza. Dit is een indrukwekkend grote tempel. Na deze bezichtigd te hebben, hadden we nog tijd om naar de naastgelegen Ik-Kil cenote (sinkhole) te gaan. Hier kon je helemaal met een trap naar beneden lopen tot het water en zelfs zwemmen, maar daar hadden wij niet zo'n zin in. Tenslotte reden we naar ons hotel in het toeristische Merida. Hier vonden we een typisch Mexicaans restaurant waar we veel nieuwe dingen geproefd hebben.

Campeche
Eerst tanken... Helaas deed de bediende een goocheltruc, waarbij hij 500 omwisselde voor 50, en wij na het wegrijden vrijwel zeker wisten 450 (€23) teveel betaald te hebben. Toeristenbelasting en leerpuntje voor volgende keer. Via een hobbelig weggetje met heel veel drempels, reden we naar de grotten van Loltun. Na een privé tour door een gids die zelfs een paar woorden Nederlands wist, reden we door naar Campeche. Dit plaatsje met gekleurde huisjes deed ons aan Cuba denken.

Ciudad del Carmen
Via een mooie route langs de kust komen we in ciudad del Carmen. Hier is niks te doen, maar gelukkig hebben we bij ons hotel om de hoek een grote Irish pub met een hele slechte coverband.

Villa Hermosa
Alweer een mooie route langs de kust brengt ons in villa hermosa. Een klein stadje met een druk centrum en een gebrek aan toeristen. Als we een drankje doen bij een kroeg met een balkon dat uitkijkt over het plein, worden we eerst gefouilleerd. En na een half drankje gaat de muziek op stadje doof, dus zijn we daar niet lang blijven zitten. Avondeten aten we in een klein café, waarbij het leek alsof ons tafeltje in de woonkamer stond van een familie die daar nog tv aan het kijken was ook. Als afzakkertje vonden we nog een mezclaleria (mezclal is soort tequila).

Palenque
Na een heerlijk ontbijt, zijn we naar de maya ruïnes van palenque gereden. Deze liggen midden in de jungle en je mag er op lopen en soms kun je zelfs naar binnen. Erg leuk om te bezoeken, want ik vind het altijd leuk om te klauteren. Daarna zijn we nog gestopt bij Aluxes Ecopark, een dierenpark midden in de jungle. Hier wordt je ook gewaarschuwd voor de mogelijkheid op slangen in het wild en mochten we niet van het pad af. In dit park hebben we ook de zeekoeien mogen voeren. Ze aten stukjes aardappel uit mijn hand. Leuk, leuk!

San Christobal de las casas
Onderweg naar San christobal zijn twee watervallen. Misol Ha is de eerste die bijzonder is omdat we er achter door kunnen lopen. We zagen er ook twee tucans in het wild vliegen. Die hadden we nog nooit in het wild gezien. De tweede aqua azul was een hele mooie blauwe waterval die bestaat uit een heleboel kleine watervallen achter elkaar. Onderweg was ook nog een staking tegen de president, waar elke auto even moest stoppen en ook wij na het betalen van 100$ (€5) weer door mochten van de mannen met bivakmuts. Daarna bereiken we via een lange bochtige weg met veel drempels San christobal. Na het eten van een 'megataco' vonden we nog een gezellige wijnbar met rockmuziek en gratis hapjes.
De volgende dag hebben we een excursie naar de sumidero kloof, waar we met een bootje doorheen varen, en 3 krokodillen en een aap zien. Bij de lunch denken we vals geld te krijgen, maar we konden er de dag erna gewoon mee betalen, dus het blijft de vraag of het echt was... 's Avonds gaan we weer even een wijntje pakken bij dezelfde bar als gisteren.
De dag erna rijden we naar de grotten van rancho nuevo. Eerst is het een makkelijk pad door de grot, daarna krijg je een helm en zaklamp en onder begeleiding van een gids zie je marmer en stalagmieten.

Tuxtla
Het is alweer de laatste dag van onze roadtrip. We rijden naar Tuxtla, waar we in een flinke file belanden. Maar uiteindelijk bereiken we toch de route met de 5 uitkijkpunten naar de sumidero kloof. Pff, sommige zijn echt hoog en heel mooi! Daarna moeten we doorrijden om de auto op het vliegveld in te leveren. En wie verwacht dat dit kleine stadje 2 vliegvelden heeft ;) en ik ons natuurlijk naar de verkeerde leid. Maar gelukkig belanden we toch nog op tijd op het juiste vliegveld, waar we de auto inleveren en de bus terug pakken naar San christobal.

Heerlijk weer om alles te lezen en zo een beetje mee te maken. Het eind komt nu toch echt in zicht. Nog twee weekjes te gaan. Balen zeker. blijf vooral genieten. Waar nu naartoe? Liefs mayke

Mayke van Breda 2016-03-15 10:52:28

Lieve luitjes, nadat wij bijna 4 dagen niets van jullie hadden gezien, waren wij heel blij met deze mooie info omtrent jullie reis. Natuurlijk zijn we erg verwend met jouw blog Ilse. We hebben alles bijna op de voet kunnen volgen!! De weken worden straks dagen voor jullie afscheid....Dat wordt vast tranen met tuiten, of niet ? Wij kijken er naar uit om jullie weer te zien, maar voor jullie is het andere koek ?! Blijf vooral genieten samen en wij zien uit naar een volgende bericht! Veel liefs, F. & A.