Toeristisch Zuid Peru

Peru, Cusco

Hoi allemaal,
We hebben afgelopen dagen veel meegemaakt in Peru, dus het zal geen kort verhaal worden ;)

Arequipa
Vanuit Arica belanden we in een eenvoudige lokale bus, waarmee we voor zo'n €0,42 de grens over gingen naar Tacna, Peru. Ondanks de prijs, was het hier goed georganiseerd en verliepen beide grensovergangen voorspoedig. In Tacna moesten we van het internationale busstation naar het naastgelegen nationale busstation, om daar weer een bus te pakken naar Arequipa. Arequipa is een toeristisch plaatsje, met bijzondere witte gebouwen, een groot centraal plein en een mega groot nonnenklooster. Dat laatste hebben we natuurlijk bezocht ;)

Colca Canyon
Vlakbij Arequipa ligt de Colca Canyon. Via een twee daagse wandel excursie, zijn we deze gaan verkennen. Het waren twee lange dagen. Om 3u 's nachts werden we opgehaald bij het hostel. Gelukkig mochten we nog een paar uurtjes slapen in de bus. Na een eenvoudig ontbijt stopte de bus bij Cruz del Condor. Hier hebben we een aantal condors zien vliegen, maar helaas waren ze te ver weg om echt te zien hoe groot ze zijn. Daarna begon de wandeling. Eerst 3u van boven naar beneden de Canyon in. Pff, naar beneden lijkt relaxed, maar zo lang achter elkaar voel je goed in je benen. En er zaten stukken bij waar mijn hart vanwege de diepe uitzichten ook wat harder begon te kloppen. Na een welverdiende lunch onder in de Canyon was het nog 2 uur lopen naar het plaatsje Oasis. Hier hadden we een simpel hotel, zonder elektriciteit, maar wel met zwembad. Dat laatste was goed voor onze spieren. En 's avonds hadden we gezellig nog wat bier en pisco gedronken met de andere toeristen uit Duitsland en Frankrijk. Maar niet teveel, want de volgende ochtend vertrokken we om 5u om weer de berg op te lopen, voordat de zon te warm zou worden. Twee van onze groep zagen deze 3u durende wandeling niet zitten en zijn op een ezel omhoog gereden. Onze wandeling ging voorspoedig en om 7.22u waren Stefan en ik boven. De rest van de dag hoefden we niet meer te wandelen. We reden naar warm water bronnen, welke erg goed waren voor onze spieren. We bekeken nog wat lama's en stopten op 5900m hoogte. Die avond zijn we met de hele groep uit eten geweest en hebben we cocktails gedronken in een barretje, waar we uiteindelijk zelf nog achter de dj tafel zijn gekropen.

Puno
De volgende ochtend had ik het zwaar in de bus naar Puno, vanwege de drankjes de avond ervoor. Puno ligt aan het titicaca meer en van daaruit kun je rieteilanden bezoeken. Met een bootje vaar je dan naar deze drijvende eilandjes, waar ze een toneelstuk opvoeren, want ze wonen hier niet meer. We kregen zelfs nog wat traditionele kleding aan. En toen we weer vertrokken met de boot, zongen ze heel plichtmatig nog een liedje. Heel toeristisch, maar prima dat we dat even gezien hebben.

Cusco
Vanuit Puno hadden we een superluxe 'toeristen' bus naar Cusco. Cusco is de uitvalsbasis voor reizen naar de macchu piccu, dus erg toeristisch. Die avond waren we in een ondernemende bui, dus hebben we maar eens een lokale specialiteit geprobeerd en dat was cavia (cuy). Er wordt gezegd dat dit gezonder is dan kip, maar echt heel erg lekker vond ik die kleine stukjes vlees met bot niet. Maar nu we voor de tweede keer in Peru zijn, moesten we het toch een keer proberen. Cusco zelf heeft veel mooie gebouwen en een centrale markthal waar je heerlijke verse vruchtensappen kun drinken. Ook hebben we in cusco een lachwekkende workshop chocolade maken gedaan.

Macchu piccu pueblo
De reis vanuit cusco naar macchu piccu is een bijzondere. Eerst pak je voor 5/7€ een taxi of een busje. Daarmee sjees je naar halverwege de route. Ja, ze rijden stevig door. Daar pak je voor €60/70 een superluxe trein naar het dorpje onderaan de macchu piccu. Dit is een schattig klein toeristisch dorpje, maar toen wij er waren regende het flink en was de stroom uitgevallen. Gelukkig heeft onze gsm een zaklamp functie, want de hotelkamer is hierdoor erg donker. Maar het hele dorpje haalde kaarsen tevoorschijn en we hebben gegeten in de warmte van een pizzaoven. We hebben zelfs nog een potje geschaakt bij kaarslicht. Daarna op tijd naar bed, want dan kunnen we 's ochtends als een van de eerste toeristen naar de macchu piccu toe. Na ontbeten te hebben bij kaarslicht, namen we om 5.30u de eerste bus naar boven. Dat bleek een slecht idee, want het regende flink en er stond veel mist. Gelukkig hadden we een poncho en een paraplu, maar echt mooi vond ik het niet. Maar het weer zat ons toch nog mee en na een paar uur klaarde het op en ging zelfs de zon nog schijnen. Toen zagen we pas goed hoe mooi de omgeving daar is tussen die hoge bergen. We hebben ook nog een smalle bergpas gewandeld naar een oude inca brug. Hier hadden we enorm goed uitzicht. Vanuit de macchu piccu kun je via een leuke route weer naar het dorpje beneden lopen. Eenmaal in het dorpje begon het weer te regenen, dus we pakten de eerste trein terug richting cuszo. Daar sliepen we in dezelfde kamer in hetzelfde hostel. Dat voelde vertrouwd.

Na cusco zullen we verder reizen naar Nazca. Daarover later meer...

Groetjes!

He globetrotters! Nog veel plezier daar. Volgens mij heb ik deze zomer naast dezelfde pizzaoven gezeten (omdat het buiten plensde)! Groetjes Claudia

Claudia 2016-02-07 17:06:46

De cavia ziet er aantrekkelijk uit met de stronk witlof, helmpje van tomaat en peper (of paprika) in bek! Inderdaad eerder om te zoenen dan om op te eten!

Wilbert 2016-02-08 10:29:57

Ha genieters, leuk verhaal en wat een mooie reis zijn jullie aan het maken!! Geniet maar volop!! Gr Pieter en Maria