Dag 15: Trekken en duwen naar Nouakchott

Mauritanië,

Wat is er mooi aan Mauritanië……. Uhh…niet zo heel veel. Het is er droog, weinig begroeiing maar wel bijzonder. We hebben 2 nachten met zijn allen geslapen in ons eigen tentenkamp in de Sahara zonder voorzieningen dus en dat heeft ook zeker zijn charmes. Gisteravond zaten we in de woestijn aan de zelfgemaakte zuurkoolstamppot met rookworst én appelmoes, wat smaakt dat goed! Het rijden ging goed, je moet je dat voorstellen als een soort heel breed zandstrand waar je dan met zijn allen naast elkaar vol gas over gaat. En vandaag hebben we dus echt op het strand gereden, aan de waterlijn. Wederom met flinke snelheid want de temperatuur van de auto loopt af en toe toch flink op. Dus koelen die hap met de zeewind. En toen zagen we een zandbult te laat. Gevolg: roofrack in zijn geheel van het dak. Balen. Maar goed, de extra jerrycans hebben we niet meer nodig, reservewiel in de auto geladen en door. Onze Mauritaanse vrienden moeten wel af en toe stoppen om te bidden, wat een discipline. Echt relaxte lui al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen. En die sliepen trouwens gewoon in de openlucht in de woestijn. Niks nie daktent of andere “luxe”. Het laatste stuk van de rit was verharde weg en rond een uur of 5 reden we Nouakchott binnen, de hoofdstad van Mauritanië. Meteen een hotelkamer geboekt en er was WiFi, dus gelijk contact gezocht met thuis, lekker. En douchen, da’s echt lekker na 3 dagen stofhappen. Gisteren wel even gezwommen in de oceaan (en een mooi skeletje gevonden op het strand). Vroeg in de avond hebben we een briefing gehad want morgen gaan we Senegal in. Vanavond heerlijk gegeten in een best wel westerse pizzeria, wat een contrast het leven in deze stad met 1 miljoen inwoners en het achterland. Nu even relaxen. Morgen om 8 uur vertrekken en in konvooi richting Senegal. Eerst een oversteek met een ferry en dan begint het circus aan de grensovergang weer. Ben benieuwd hoe lang het deze keer duurt voor alle deelnemers de grens over zijn. Tot de eindstreep is het nu nog maar 900 kilometer…. 4 dagen rijden en 1 rustdag, Banjul komt in zicht!

Mooie verhalen! Wij zijn gisteren vertrokken vanuit Amsterdam en rijden nu net Spanje binnen dus dat gaat prima. Nog véél plezier en goede reis!

Theo en Wilma Lauwers 2018-10-21 08:48:01

Nog steeds een super trip wat een ervaringen,ook mooi om te lezen trouwens.

Henk peters 2018-10-21 09:32:06

Wat een super ervaring voor jullie! Gelukkig gaat het goed, zo houden, en genieten! Groetjes Johan en Marion.

Marion vd Broek 2018-10-21 09:41:21

Wat een geweldige ervaring moet dat zijn mannen, zo door die grote onbekende woestijn scheuren een grote stofwolk achterlatend. Komt natuurlijk goed van pas dat we hier in de Kempen ook aardig wat zand en stof gewend zijn, haha. Nog een hele goeie reis verder, probeer het materiaal heel te houden maar bovenal jullie zelf een veilige en gezonde aankomst op de eindbestemming

Johan Kuijpers 2018-10-21 11:47:57

Jongens jongens wat is dat een belevenis Sahara zand zand en nog eens zand,uitgestrekt en moeilijk te oriënteren goed dat er gidsen mee gaan anders blijf je er achter en dan na twee dagen afzien weer redelijk luxe wat een test voor jullie. De laaste loodjes wegen het zwaarst zegt men altijd ik hoop voor jullie dat het niet teveel oponthoud geeft aan de grensovergang en de reis spoedig verder verloopt. Nog 900km veilige kilometers gewenst en geniet ervan wat een belevenis Toon en Bart het gaat jullie goed. Groetjes Martin Bakers

Martin Bakers 2018-10-21 12:53:15

Mooi mannuh al die avonturen krijg al bijna zin om zelf een keer mee te rijden da zal wel nix worruh want ge kunt vanaf daar de kerktoren nie zien. Da skeletje was iig nie van unne visstick. Veel suc6 en veilige km in Senegal. Grt rob&simone

Rob bolte 2018-10-21 15:53:33

Ik ben m'n roofrack ook wel 's kwijt als ik vrijdag' s avonds naar huis loop Bart. Mooie verhalen jongens, hou vol.