la selva, in de jungle!!

Ecuador, Sucumbíos

Hallooooooo, ik ben weer terug uit de jungle!
Man man man, wat een awesome days! Zoals eerder verteld stond vier dagen jungle op de planning en inmiddels zijn deze voorbij gevlogen.

Donderdagnacht zijn Daphne en ik met de taxi naar de bus gegaan, dit was een private bus voor de mensen die naar de Jungle gingen die nacht. Deze busrit duurde 9 uur en helaas heb ik geen oog dicht kunnen doen de hele nacht. Dat is het nadeel aan de bussen, de ene rit slaap je als een roos en lig je als een opgevouwen aap in de bus en de andere dag zit lig of sta je op geen enkele manier chill.
Maargoed, na een busreis van genoeg uur kwamen we in de ochtend aan bij een hotel waar we drie uur moesten wachten op de volgende busrit van 2 uur. Mooi om te zien hoe alle backpackers dezelfde dingen hebben in het reizen, sta je dan met alle reizigers bij de wc je tanden te poetsen met de backpack op je rug en je kleine tas op je buik hangend de goedkoopste hostels uit te wisselen.
Nou, na een wachttijd belandde we in de bus naar de jungle waar we een uur weer moesten wachten op de Canoe die er weer twee uur over deed om bij onze lodge te komen.
Toen we bij de Canoe aankwamen, regende het kei en kei hard. De tassen waren dus al volledig doorweekt inclusief jezelf. Niet goed nadenkend over mijn witte tshirt keuze te dragen in een rainforest gaf mezelf een white tshirt contest haha. Nou eenmaal aangekomen in de lodge schiet er even 10 sec een lichte paniek door je heen. Huisjes van riet gebouwd op hoge pilaren, met daarin een bedje en een mosquito net maar verder ALLES open. Nou, we werden gelijk in actie gezet door het water weer op te gaan en te zwemmen in de laguna verderop. Hier leek het alsof je belandt was in de lion king, ik met mijn impulsieve acties benoemde dit in de boot en heb even het stukje van 'naaaaadeconjaaaabamambietsjiemawaaaaa' nagedaan.
Intussen leerde we elkaar van de groep al beter kennen. In mijn groep was een gezin van vier uit de USA, die trouwens al een jaar lang de hele wereld over reizen (GANSTERS). Twee backpackers uit Londen die vrienden waren geworden met een backpacker uit Zwitserland, één backpacker uit Engeland die alleen reisde.
Als ik iets in deze reis merk is dat backpackers zo chill voor elkaar zijn, gelijk chill praten, elkaar tips geven, leuke gesprekken en ja het lijkt wel alsof iedereen een beetje op elkaar lijkt. Gewoon super chill allemaal.
Nou, na het zwemmen in de live set van de Lion King gingen we door naar onze night walk. Even tussendoor, ik had dus nog steeds geen oog dicht gedaan die hele dag inclusief de nacht en dag ervoor..
Voor het beeld, een nightwalk... donker, geen bril op, geen zaklamp bij me (aangezien ik niet had gerekend op reizen met mijn koffer inpakken), moe en het besef dat je in een rainforest loopt met de meest bizarre dieren. Dit geeft een Britt die over elke simpele tak struikelt, alleen maar lacht om stomme dingen, alles gelooft wat de guide zegt en nog net niet flauwvallen van de INTENS grote tarantula's.
Nou deze ongeorganiseerde gestructureerde rare nightwalk komt je eerste nacht in de jungle aan. Het is warm heel warm, maar alles is nat door de lucht die er hangt. Ja, ik heb dus vier dagen lang alles nat gehad, mijn haar en kleren zijn geen moment van die dagen droog geweest. Gelukkig was ik daar goed op voorbereid en had ik in mijn backpack alles in plastic tasjes gedaan zodat wat ik sochtends aantrok niet doorweekt was.
Maargoed, ik wijk af van de chronologie. Nou, de tweede dag een heerlijk ontbijtje en megaaaaa goed geslapen. Ik slaap nu al een maand in een van de drukste steden die er is, overal is geluid en manman wat zijn dierengeluiden dan chill om in slaap te vallen. En wat is die lichte schrik grappig als je wakker wordt en recht in de ogen kijkt van zo'n 10 verschillende soorten dieren op je mosquito net.
Deze dag zijn we gaan lopen door de jungle om dieren te spotten, nou ik denk dat de guide nog nooit zo verbaas is geweest over hoe blind iemand kan zijn. Ik had geen bril op omdat deze non stop besloeg waardoor ik dus precies niks kon zien zonder bril. Dus die dieren, ja ik denk dat ik de helft op en een afstand heb kunnen zien. Na een tijdje hebben we uitgevonden dat ik maar gewoon de foto's bekeek nadat iedereen de dieren spotte in de bomen haha. Na deze spottende dieren zijn we gaan zwemmen en savonds crocodiles spotten. Deze dag was zo ontzettend moeilijk gaaf!!!! Door de jungle lopen, over alles heenklimmen, natgerekend worden en voelen wat een rainforest echt is. De dierengeluiden, de dieren die over je heen kruipen, het vallen en opstaan..ja echt wauw!!
Nu zullen mensen denken 'huh, jij met al die insecten?" Ik ben niet bang voor dieren of insecten, ik heb alleen echt de schurft aan spinnen EN slangen. Inmiddels had ik al genoeg tarantula's zo groot als mijn hand gezien, wat het beetje bij beetje normaal maakte om ze te spotten. Het ware Jane en Tarzan moment kwam toen we door een enorm meer van drijfzand liepen. Je moet snel lopen om niet vast te zitten, maar ook niet te snel omdat je dan volledig op je snufferd gaat. Het draait dus vooral om samenwerking, ik was de ena laatste van de groep die hierdoorheen moest en bleef vastzitten tot mijn knieen, als je vast zat moest je door 2 a 3 drie mensen eruit getrokken worden. Was de ene gered zat de ander weer vast, dit leverde dus interessante momenten op haha! Nou, savonds weer met de prachtige zonsondergang gezwommen met dolfijnen in het meer. En oh ja, een paar meter verder zwommen alligators en piranja's, en wij zwommen lekker door haha! Ja het was veilig, maar wel heel bizar idee..
Het leuke is aan de Jungle dat het echt geen ene poepchinees uit maakt hoe je erbij loopt. Vier dagen zonder enige make up, of iets met je haren of welke kleren dan ook. Ik zag er na de vierde dag overigens echt uit als een soort ontplofte Jane die vingers in het stopcontact had gedaan. De dreads hingen in mijn haar haha!
Inmiddels was onze groep echt close geworden en hebben we deze avond alleen maar spelletjes gespeeld met ze alle. Dit zijn de enorme geluksmomentjes die deze reis zo bijzonder maken, het spelen van spelletjes met een groep onbekende mensen aan de andere kant van de wereld in het midden van de jungle.
Oh het eten was trouwens bizar, echt jungle food vier dagen alleen water thee of koffie en primitief voedsel. En dan merk je pas hoe verslavend suiker is.. Trouwens ik heb een vis voorgeschoteld gekregen met ALLES erop en eraan.. wat was ik blij toen de papa van de groep me bordje pakte en hij me visje fileerde voor me haha! Uiteindelijk heeft hij dit voor iedereen gedaan haha!
De zondag hebben we een bevolkingsgroep ontmoet die in de Jungle woont. Wow wat was dit interessant, deze mensen leven van ALLES wat er is in de jungle.
Ook heb ik gesproken (in het spaans wiehoe) met de medicijnen man van deze groep. Ze gebruiken hier planten wat dezelfde effecten heeft als veel soorten partydrugs die vandaag de dag op de markt zijn. Heel bizar om te horen dat de jongeren dit allemaal moeten proberen om zo gekozen te worden als medicijn man! Ook worden deze planten gebruikt voor mentale gestoordheid zoals ze dat noemen.
Savonds hebben we met ze alle biertjes gedronken op de birdwatching tower en genoten van de rust en gepraat over zoveel dingen. En weer een enorm geluksmoment erbij!!!
De volgende ochtend vertrokken we al vroeg weer met onze terug reis, de Canoe trip van 2 uur, 1uur wachten op de bus, busreis van 2 uur, 3uur wachten op de volgende bus op naar Quito om daar snachts aan te komen.
En geloof me, dat is een stap die je liever niet wil maken. 4 dagen leven zonder enige moderne faciliteiten, het is wennen maar ik hou ervan. Wat levert dit een rust op, en besef van wat je nou werkelijk hebt zonder de moderne wereld. Ja ik waardeer de dingen die ik juist door deze wereld heb, maar ik heb ook ervaren wat de primitieve kenmerken je kunnen geven.

Ik wil echt nog veel meer vertellen maar ik denk dat dat later komt, ik typ dit nu met een wachtende Daphne op me waaaaant we gaan nu dansjes doen in de karaoke bar met een groep van 10 jongeren die we allemaal hebben ontmoet overal en nergens! super cool dus,
Ik plaats een paar foto's erbij, maar heb er echt 400 van de Jungle en we wisselen ook met de groep nog foto's uit. Dus ik denk dat veel foto's ook nog komen deze week als ik een nieuwe blog schrijf! Hier wat 'globale' foto's die sfeerimpressie geven.

HEEL VEEL LIEFS LUF KUSJES ALLES SJALALAL! AJUPARAPLU

Wat een verhaal weer, ongelofelijk dat dit mijn Britt is die dit meemaakt.

Pieternel 2016-05-25 08:29:32

Super stoer! Wat een geweldige ervaring moet dat geweest zijn!