USA 2014

Verenigde Staten, Anacortes

We zijn nu in Mt Vernon en blijven hier 4 dagen en voor vandaag staat een van onze hoogte punten van de reis op het programma, Whale watching. We hadden onze trip al enkele dagen geleden via internet geboekt en dat scheelt toch enkele euro’s. We vertrekken vrij vroeg richting Anacortes en gaan langs bij de balie van Island Adventure, onze boeking is in orde en krijgen een plannetje om naar de haven te rijden. Het is vrij fris en die met korte broek zullen het geweten hebben. De schipper doet zijn verhaal, veiligheid voor alles en we kunnen inschepen. Juist voordat we vertrekken komt een bald eagle op de mast zitten van een andere boot en weg zijn we. Het is bewolkt en fris en we beginnen te twijfelen of we wel iets zullen zien vandaag. De eerste vogels laten zich zien en dus weer enkele nieuwe soorten voor mijn lijst, op de rotsen liggen enkele zeehonden. We zijn al een flink stuk opgeschoten en ja de zon breekt door, visarend en nog enkele zeearenden stelen de show. Dan plots….Whale, yes de eerste groep orka’s zijn te zien. Nog wat ver maar we zien ze toch al. Plots zwemmen voor de boeg van het schip enkele dolfijnen en zijn we wat later omringd door orka’s, wat een ervaring. In die omgeving leven 4 verschillende families van orka’s en we zagen ze alle 4 en dus alles samen is dit goed voor 80 orka’s. Ondertussen is het tijd geworden om weer richting Anacortes te varen en we zien in de verte de top van Mont Baker in het zonnetje liggen, waarom gaan we morgen niet eens richting Mont Baker dachten we. Dus ons programma voor morgen ligt ook al vast. Nadat we het schip hebben verlaten spenderen we de rest van de dag in Anacortes. Een mooie dag is afgesloten.