USA 2014

Verenigde Staten, Spokane

Onze tijd in het Glacier NP is voorbij en vandaag vertrekken wij richting North Cascades NP met een extra overnachting in Spokane. Route: van Whitefish naar kalispel dan via de US 2 W naar Bonners Ferry en via de US 95 S naar Spokane. Er is een kleine tussenstop voorzien in het Kootenai wildlife Refuge, de route langs de US 2 W verloopt vlot en we rijden langs uitgestrekte meren zoals. Het is eigenlijk een keten van 18 meren McGregor Lake, Little McGregor Lake, Lower Thompson Lake, Middle Thompson Lake, Upper Thompson Lake, Horseshoe Lake en Loon Lake met een oppervlakte van 3,000 acres en loopt langs de US 2 over een afstand van 20 mijl, 83 primitieve campings zijn er. Het aantal visarenden dat we onderweg zien is nauwelijks bij te houden en aan ieder meer zien we visarend al op niet op hun nest zittend. Rond de middag komen we aan in het Kootenai wildlife Refuge. Dit 2,774 hectare toevluchtsoord ligt naast de Selkirk bergen van Noordelijk Idaho, en biedt uiteenlopende habitats voor een grote verscheidenheid aan wilde dieren zoals: elanden, herten, Beer, otter, bald eagles en watervogels. Kootenai National Wildlife Refuge is gelegen in de Idaho Panhandle ongeveer 20 mijl ten zuiden van de Canadese grens en 5 mijl ten westen van Bonners Ferry, Idaho. Opgericht in 1964 als een toevluchtsoord van de trekkende watervogels, biedt Kootenai National Wildlife Refuge habitat voor meer dan 220 soorten vogels, 45 soorten zoogdieren en 22 soorten vissen. Moerassen, weiden, oeverbossen en landbouw akkers worden in de vallei onder grenzend aan de westoever van de rivier van de Kootenai afgewisseld. Wetlands zijn open water vijvers, seizoensgebonden lisdodde moerassen, bomen omzoomde vijvers en kreken. Het westelijke deel van het refuge bestijgt de uitlopers van de schilderachtige Selkirk. We eten onze lunch op aan het Informatie center en mijn lijstje met vogels groeit aan; Galliope en zwartkeel kolibrie, goudsijs en woodduck. Een vriendelijke parkwachter neemt ons mee in het aanpalend gebouwtje en hier staan enkele prachtige exemplaren opgezet van de dieren die hier voorkomen, schedels en geweien zijn indrukwekkend. We krijgen nog de raad mee om traag te rijden op de weg en uit te kijken voor een Moose met kalf in het moeras, spijtig weer geen geluk. We zetten onze reis verder naar Spokane en zoeken het hotel op: Best Western Rocky Mountain Lodge, er is nog wat tijd over om Spokane te gaan bezoeken en wat te gaan winkelen.