USA 2014

Verenigde Staten, Mount Vernon

We zijn er weer klaar voor om te vertrekken en vandaag onze laatste grote verplaatsing met de wagen richting Mt Vernon. Het eerste deel van Spokane via de US 2 naar Leavenworth = 178 mijl of 3u14min en tweede deel van Leavenworth via de US 97 Alt en de WA 20 door North Cascades NP naar Mt Vernon = 254 mijl of 4u47min. We schieten redelijk goed op en op de valreep lassen wij nog een tussenstop in want blijkbaar passeren wij langs het Sun Lakes Dry Falls State Park “ In het hart van de Grand Coulee ligt een van de natuurlijke wonderen van Noord-Amerika - de Dry Falls cataract. Deze 3.5-mijl-brede kloof van basalt, met een daling van 400 meter, bleef hoog en droog gedurende duizenden jaren geleden. Dit is één van de meest buitengewone landschappen die te vinden is langs de Ice Age nationale geologische Trail”. Aan het visitors center parkeren wij de wagen en het zicht op de kloof kan ik niet met woorden omschrijven. “adembenemend”, we waren hier beter een extra dagje gebleven. Na het bezoek in het center rijden we verder richting Leavenworth blijkbaar zou deze plaats een beetje Beiers aandoen. Het is rond de middag als we daar aankomen en zoeken iets om een kleinigheid te eten. Eigenlijk stelt het voor mij niet veel voor, een lange straat met Beierse huizen en dus allemaal winkels. Heb het hier gezien. Nu beginnen wij aan het tweede deel van onze trip en we moeten een stukje terug rijden om op de US 97 Alt te geraken, wat we opmerken is dat hier een brandluchtje hangt. Hoe verder we rijden hoe sterker de brandlucht en meer en meer rook, plots zien we vliegtuigen passeren die ze gebruiken om branden te blussen en wat later meerdere heli’s met zakken water. En dan …staan we stil langs de weg. We zien op de heuvels rond ons bomen de fik in vliegen en het vuur komt dichter bij de weg, we zoeken uit of we verder kunnen en moeten nog wat wachten tot de auto’s uit de andere kant zijn voorbij gekomen. De “Follow me car” komt te voorschijn en het is aan onze beurt om te vertrekken, ondertussen staat het gras tot tegen de weg in brand en wanneer we 200m verder zijn zorgt een windvlaag ervoor dat de vlammen en een dikke rook tot over de baan komen. De Follow me car wijkt uit naar het andere rijvak en wij volgen maar zijn voorbeeld, de vlammen zijn niet verder meer dan 2m van de wagen en we passeren zonder veel probleem maar bij sommige met de billen toegeknepen. S’avonds zien we in het nieuws “ Een brand die betrekking had op meer dan 1.000 hectare in de buurt van Leavenworth, Chelan County, heeft geleid tot de sluiting van een 35-mijl van Highway 2 en creëerde een grote pluim van rook zichtbaar van het centrum van Seattle op woensdag. Een vuur ontstoken door bliksem dinsdag in de buurt van Chiwaukum Creek, negen mijl ten noordwesten van Leavenworth, de snelweg 2 is in beide richtingen ten westen van Leavenworth gesloten vanwege brand activiteit. Geen omweg was nog beschikbaar.” We waren blijkbaar de laatste die nog konden doorrijden, anders had dit ons een extra omweg gekost van 5 uur. We zitten ondertussen op de US 97 Alt en de Columbia River ligt rechts van ons, langs de linkerkant grote rotspartijen en plots zien we ook enkele dikhoornschapen op de rotsen. Het ganse traject is ook goed voor verschillende visarenden, witstaartherten en zeearend. Verder verloopt alles vlot en rijden langs uitgestrekte graanvelden tot we in de verte de bergen van het North Cascades Np zien opduiken, nu rest ons nog een mooi stuk op de North Cascades Scenic Highway. “State Route 20, ook afwisselend bekend als de Noord-Cross-snelweg, SR 20 of de North Cascades snelweg, is een State Highway (Route) in de staat Washington. Het loopt van een kruising met de U.S. Route 101 bij Discovery Bay in de buurt van Port Townsend naar Newport bij een kruising met Amerikaanse Route 2 ongeveer 400 meter (122 m) van de lijn van de staat Idaho. Hoewel Amerikaanse Route 12 een grotere mate van de Oost-west is, is SR 20 de langste snelweg in Washington op 436.13 mijl (701.88 km), alleen 8.6 km (8.6 km) langer dan VS 12. De snelweg is genoemd "De meeste Beautiful Mountain Highway in de staat van Washington." Na de nodige haltes om foto’s te nemen rijden we verder naar onze bestemming Mt Vernon, we zoeken het hotel “ Best Western College Way Inn” op. Onze spannende dag is voorbij.