USA Experience

Verenigde Staten, San Fransisco

San Francisco & San Francisco Bay

Op een parkeerplaats wakker worden is niet iets waar elke reiziger van droomt. Toch hebben we lekker geslapen in onze mini-RV. De slaapplek is groot genoeg om je af en toe een keer om te draaien, lekker knus dus. Ook de geluiden van de jachthaven op de achtergrond deden het gevoel op een bootje te zitten alleen maar versterken.
Om half 9 namen we de forenzen ferry naar San Francisco en in de verte zagen we de onderkant van de Golden Gate Bridge al. De bovenkant bleef de rest van de dag gehuld in een dikke laag mist. Het zag er in ieder geval niet minder indrukwekkend uit. Rond twaalven konden we aan boord van de volgende ferry, die naar Alcatraz Island. Erg indrukwekkend om te zien hoe Amerika's zwaarste criminelen, waaronder de beruchte Al Capone, hier hun tijd moesten uitzitten. Veel van de verhalen werden ons verteld middels een koptelefoontje. Alcatraz is vernoemd naar de Albatros-achtige vogels die men er in de 18e eeuw al tegenkwam. En dat is nog steeds zo, drommen vogels! En een stank! Alles onder de poep. De gevangenis is maar 30 jaar een State prison geweest, tot '63, daarna moesten het z'n deuren sluiten als gevolg van financiële problemen. Toch wil de mythe dat de gevangenis dicht moest omdat er een aantal gevangenen waren ontsnapt en het gebouw dus niet meer voldeed aan de eisen.

Terug aan wal, op naar Fisherman's Wharf. Een leuke pier met allemaal kraampjes, draaimolens en restaurantjes. Maar wat een drukte! Hier hoefden we niet lang te vertoeven. We hebben nog een glimp meegepikt van welgeteld twee zeeleeuwen die normaal gesproken in grote getale op de steigers liggen te chillen. Terug naar de ferry en onze auto. Na een goed uur rijden kwamen we aan in Half Moon Bay. Helaas was het RV park met schitterend uitzicht over de Grote Oceaan vol. De eigenaresse kwam op ons aflopen en bood een plaats aan op de parkeerplaats. Helaas weer geen douche. We hebben ons wat opgefrist daar in het lokale restaurant Sam's place. Heerlijk gegeten, aansluitend rond een kampvuur gaan zitten met een biertje en een wijntje met uitzicht over de Pacific. Al snel zaten we met een zestal Amerikanen sterke verhalen uit te wisselen, nou ja, aan te horen. De personen uit Memphis hebben met Elvis op school gezeten en ook zat er een stel bij die antwoordden op de vraag van Pat of ze ook wapens hadden, dat haar grootmoeder maar liefst zes guns had waaronder een AK 47. We konden wel bij iedereen de vakantie voortzetten en de één had nog een groter huis dan de ander. Rare lui, die Amerikanen, wel enorm gelachen. Met een paar glazen tequila en ook nog jagermeister in onze mik liepen we terug naar de minicamper. Heerlijk geslapen maar hebben toch wel een beetje last gehad de volgende dag. Met enigszins wat vertraging gingen we onderweg richting Santa Cruz en via highway 1 met prachtige uitzichten verder naar Monterey. Helaas hadden we wat last van zeedampen wat hier heel vaak voor komt. Tevens waren er allerlei evenementen in de buurt waardoor er wederom lastig een plek voor de nacht was te krijgen. Hotel prijzen waren 350 dollar voor een kamer waar je de eerste de beste zwerver amper in durft te huisvesten. Wij besloten een stukje het binnenland in te rijden en namen uiteindelijk in Soledad genoegen met een kamer waar we gelukkig na bijna 3 dagen weer lekker hebben gedoucht. Tot snel.....

...tot snel! gelukkig dus ook uit alcatraz weten te ontsnappen... vandaar die ak47. mooi verhaal. groeten.

bob 2013-07-21 19:42:54

Zeedampen....weet je zeker dat het niet de alcoholdampen waren van de gezellige avond daarvoor:) geniet er nog van..Time Flies!

Folkert 2013-07-23 20:24:08

Wederom een mooi verhaal en foto's buuf. Gelukkig mocht Badr ook weer van Alcatraz af ;-). Enjoy!