USA Experience

Verenigde Staten, New York

Manhattan Day 3!

/Veelzijdigheid alom!

Vandaag stond een trip naar het vrijheidsbeeld op het programma. Er werd ons aangeraden, ook al had je van te voren gereserveerd, op tijd aanwezig te zijn. Onze overtocht stond geopend om 12.00 dus waren wij al om tien uur in Battery Park, de standplaats van de ferries. In de verte konden we haar al zien staan, /torch/ en /tablet/ in de hand, ooit als baken voor de vele immigranten die hier te lande kwamen maar nu rustend op een voetstuk.
De angst na 9/11 zit er bij de New Yorkers nog goed in, want ook hier werden we weer onderworpen aan strenge controles alvorens we aan boord mochten. De fascinerende skyline van New York in het kielzog en Lady Liberty voorop, prachtig allemaal! Vele fotos later kwamen we tot de conclusie dat het gezicht van Lady Liberty lijkt op een ons welbekend icoon in de Amerikaanse cultuur; Elvis Presley! (ja, kijk nog maar eens goed).

Van Liberty Island naar Wallstreet, in een van de locale pubs nog een pintje gehaald en daarna op naar nog zo'n enorme trekpleister, 9/11 Memorial. Ook hier waren de strenge veiligheidscontroles weer van kracht, meer nog dan we tot nu toe gewend waren, want werkelijk overal hingen camera's. Eenmaal op het Plaza waren we toch wel even stil hoor; 2 enorme bassins waarvan de binnenkant bestaat uit een en al waterval, de plek waar ooit de Twin Towers hebben gestaan. Er omheen werd flink gebouwd, toren 1 is zo goed als af (welke de symbolische hoogte van 1776 foot heeft), toren 4 ook en torens 2, 3, 5, 6 en 7 zijn in de maak.

De dag afgesloten met een heerlijke picknick op het gras van Central Park, met uiteraard...een portie sushie.

Ziet er goed uit. Memorial was idd om even stil van te worden, erg indrukwekkend! Op naar Vegas!