Dag 26: We zijn er bijna...

Italië, Fontana Nuova

Eerder schreef ik al over de redenen voor mijn tocht naar Rome. Vandaag heb ik daar een belangrijke reden bij gekregen....
Daarom heb ik vandaag flink gas gegeven. Ik reed ongeveer 95 kilometer en ik ben Rome tot op 30 kilometer genaderd. Ik ben gearriveerd in Sacrofano.
Vanmorgen vertrok ik uit Montefiascone. Daar was ik gisteren gestrand omdat de hotels verder op de route allemaal bezet waren. Toen ik ‘s avonds de bezienswaardigheden in Montefiascone bekeek wist ik dat ik vanmorgen eerst nog even in deze plaats moest rondkijken.
De plaats Montefiascone is nauw verbonden met de Kerkelijke Staat: tijdens de zogeheten Babylonische ballingschap der pausen in Avignon (1309-1376) werd de Kerkelijke staat vanuit Montefiascone bestuurd. We vinden hier nog de pauselijke tuin met een schitterend uitzicht over de wijde omgeving. Op het hoogste punt staat de Rocca di Papa, het pauselijk kasteel. Buiten het centrum ligt wat achteraf de romaanse Chiesa di San Flaviano. Eigenlijk zijn het twee kerken boven elkaar. Verder bevindt zich hier het grafmonument voor bisschop Johannes Fuger, die zich volgens de legende dood dronk aan de plaatselijke wijn Est! Est! Est! Deze legende vertel ik graag wanneer jullie het willen horen. Vraag er mij maar een keer naar.
De oude kern van Vitorchiano (de volgende plek op mijn route) heeft een spectaculaire ligging op een tufsteenrots tussen twee diepe kloven. Vitorchiano heeft twee mooie kerken. In de ene kerk is een 14e eeuwse fresco van de Aankondiging te bewonderen. In de andere kerk staan een aantal mooie beelden. En Vitorchiano is de enige plek in de wereld buiten het Paaseiland waar een moai staat (moai zijn de grote, uit een blok steen gehouwen beelden waar het Paaseiland bekend om staat). De moai is met handbijlen en scherpe stenen gemaakt door elf Maori van het Chileense eiland Rapa Nui. De tufsteen van Vitorchiano waarvan hij gemaakt is lijkt sterk op die van het Paaseiland. Voor de Maori is een moai een heilig beeld dat voorspoed brengt aan de plaats waar het op uitkijkt.
Mijn tocht vervolg ik naar Soriano nel Cimino. Deze plaats neemt een panoramische positie in op een heuveltop onder de Monte Cimino. De top wordt bekroond door het Castello Orsini, dat in de 13e eeuw gebouwd werd door Orso Orsini. Het was de zomerresidentie van diens oom, paus Nicolaas III.
In Civita Castellana regel ik het hotel voor vanavond. Dan wordt ik herenigd met Nico. Hij reed de hoofdroute van de Reitsmaroute terwijl ik voor de Toscanevariant heb gekozen. Het laatste stuk van beide routes is gelijk.
Voordat ik bij het hotel aankom neem ik snel een kijkje in Calcata. Dit plaatsje ligt iets van de route maar is ook zo’n versterkt middeleeuws dorp op een loodrechte tufsteenrots.
Morgen resteert nog ongeveer 30 kilometer naar Rome. Die fiets ik samen met Nico. Dinsdag ga ik een aantal dingen regelen (zoals mijn Testimonium; een door een officiële instantie afgegeven verklaring waarin staat dat ik mijn pelgrimage heb voltooid). En woensdagmorgen vlieg ik terug naar huis. De gebeurtenissen in Casteren zorgen ervoor dat ik zo snel als het kan terug wil naar mijn gezin. De steun die we voor elkaar en voor anderen kunnen zijn in deze, voor velen, moeilijke tijd is belangrijker dan mijn laatste dagen in Rome. Mijn reis is dan voltooid maar ik kan ook weer nieuwe plannen maken en nieuwe doelen stellen. En dat is Suzan jammer genoeg niet gegeven....

♥️

Nicole 2018-05-20 23:16:44

Dappere keuze, Jan. Respect! Heel veel sterkte en snel weer in Casteren.

Maartje 2018-05-20 23:24:25

Ik ben super trots en wat een verhalen jan Maar ben ook blij dat het einde in zicht is Weet hoe zwaar het voor je was KLASSE

moeder 2018-05-20 23:33:37

Mooi verhaal wij zijn blij dat het er ongeveer op zit nu toch zeker met al die toestanden omtrent het overlijden van suzan ik zou zeggen maak er nog wat van de laatste dagen en tot woensdag groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-20 23:39:10

Succes met de laatste loodjes.

Heidi 2018-05-20 23:45:56

Knap Jan zoals jij alles opneemt en voor jou de juiste beslissingen neemt.Pet af voor jou. De lezers zullen je verhalen en mooie foto's van je reis gaan missen. Succes voor de laatste lootjes.

Harry S 2018-05-21 00:02:15

Geweldig Jan,de laatste kilometers zijn in zicht....! Jammer dat je het niet samen met Nicole kunt delen in Rome. Maar zeker een goede beslissing ....! Probeer nog te genieten van je laatste dagen.🍀🍀🍀 Succes🚴

Rianne corstiaans 2018-05-21 08:54:00

Je bent aan je laatste km’s bezig met een aparte druk op je schouders. Respect voor je doorzettingsvermogen. Verder sterkte

HansE 2018-05-21 09:20:12

Het einde is inzicht

Fam.Verberne 2018-05-21 10:03:08

Goed gedaan Jan !! Sterkte voor jullie samen 🌻🌻🌻

Petra van den Borne 2018-05-21 10:03:22

Super gedaan Jan, nu de laatste stukje nog ! Ga ervoor ! We zien je weer graag in Casteren.

Lian van Rijthoven 2018-05-21 10:17:55

Jouw beslissing is altijd de goede beslissing omdat je bij jezelf blijft. Respect omdat je ook aan andere denk. Een mooie tocht die anders afloopt als je gedacht had. Het leven is niet altijd makkelijk. Goede reis terug en sterkte.

Margriet Kroonen 2018-05-21 10:35:24

Respect voor je beslissing, Jan. Gelukkig kun je wel je tocht volbrengen tot in Rome, maar je denkt ook aan anderen, en die hebben je nu ook nodig. Wat zal je gezin weer blij zijn om je te zien morgen. Nog veel succes met de laatste loodjes, en ook nog heel veel sterkte gewenst. Groetjes, Carina

Carina Tijssen 2018-05-21 11:19:32

Respect Jan, het is knap dat je de reis nu afmaakt na het droevige bericht hier uit Casteren. We hebben genoten van je verhalen en foto’s.

Gerard en Corine 2018-05-21 12:18:33

Het verhaal is weer super mooi maar je slotstuk met heel veel respect sterke . En succes met de laatste km

Jo Kroonen 2018-05-21 16:17:37

Jan. Wat een prachtige prestatie heb je geleverd en wat heb je ons een bijzondere reis mee laten maken. Wij genieten hier samen met jouw gezin van een heerlijke barbeque en vinden het jammer dat je er niet bij bent. Succes met de laatste loodjes en respect voor jouw keuze om eerder terug te keren. Deze heftige gebeurtenis die het hele dorp raakt doet je weer beseffen hoe waardevol de mensen om je heen zijn. Goede reis terug Jan.

Jordy Reijnhard 2018-05-21 18:24:41

Erg genoten van je verhalen Jan wensen jullie veel sterkte met het verlies van een lieve vriendin, zal een gat slaan in jullie vriendengroep, maar jullie zijn er voor elkaar .