Dag 19: Naar Bologna en verder...

Italië, Emilia-Romagna

Mijn fietsmaat voor een paar dagen, Nico, is iemand die vroeg opstaat en op tijd weg rijdt. We kiezen ervoor om vandaag samen te rijden en daarom moet ik er vanmorgen vroeg uit. Om 7.00 zitten we aan het ontbijt en om 7.45 uur zitten we op de fiets. De eerste 20 kilometer tot aan S. Nicolo rijden we dezelfde route. Nico rijdt daarna door op de hoofdroute via Ravenna en Assisi naar Rome. Ik moet vandaag de beslissing nemen of ik ook de hoofdroute neem of dat ik de Toscane-route via Florence en Siena neem. De Toscane-route is wat zwaarder (meer klimkilometers) maar volgens de heer Reitsma ook een stuk mooier. Ik heb constant gezegd dat ik mijn beslissing laat afhangen van hoe ik me voel. En ik voel me ijzersterk dus ik besluit om de Toscane-variant te rijden. Dat betekent dat ik niet in Assisi kom en dat blijft zorgen voor twijfel. Gelukkig is er nog een derde (tussen)variant. Die gaat na Florence terug naar de hoofdroute dus ik mag die beslissing nog een paar dagen vooruit schuiven.
Na een uur fietsen neem ik (voorlopig?) afscheid van Nico en ik vervolg mijn weg richting Bologna. Onderweg is in die Po Vlakte eigenlijk niet veel te zien. Dat betekent: niet veel andere dingen dan bij ons. Behalve dan een otter die in een riviertje zwemt waar ik net over een brug moet en een ontzettend mooi kasteel (Castello di San Martino) waar ik jammer genoeg niet binnen mag kijken.
Rond 11 uur arriveer ik in Bologna. Ik heb dan al ongeveer 65 kilometer gefietst. Het is zondag en daarom erg druk in Bologna. Bologna staat bekend om haar ‘portici‘ (arcaden) en het centrum is het Piazza Maggiore. Ook Bologna heeft een Neptunusfontein. Die heb ik eerder ook al één gezien alleen ik weet niet meer waar dat was. Het valt niet mee om alles te onthouden wanneer je in dit tempo door Duitsland, Oostenrijk en Italië fietst.
Aan de Basilica di San Petronio werd gewerkt van 1390 tot 1659, maar toch is de voorgevel onvoltooid gebleven (wat moet dat toch voor een aannemer geweest zijn?).
Verder staan er in Bologna twee, rond het jaar 1100 gebouwde, scheve torens (Torri Pendenti). Het zijn de bekendste van de ongeveer 20 stadtorens die nog over zijn van de minstens 100 torens die er ooit waren. De hoogste, de Torre degli Asnelli, meet 98 meter en staat 2,5 meter uit het lood. De 48 meter hoge Torre Garisenda helt 3,2 meter over. Zo’n 250 jaar na de bouw werd het bovenste stuk om veiligheidsredenen gesloopt.
Ik drink iets op een terras maar ik kan in die grote plaatsen met heel veel volk mijn draai moeilijk vinden. Het klinkt raar maar in zo’n grote mensenmassa voel ik me als eenling echt eenzaam. Ik besluit daarom dat ik doorfiets op de route. Dit niet voordat ik de kerk Santo Stéfano nog bezoek. Deze kerk staat op een rustig pleintje in een schilderachtige groep van vier Romaanse kerkjes. Pelgrims op weg naar Rome (en dus ik ook) bezochten in Bologna vaak de Santo Stéfano waar de plaatsen van de lijdensweg van Christus zijn weergegeven. Ook staat in deze kerk de achtkantige San Sepilcro met een replica van het heilig graf in Jeruzalem.
In alle kerken die ik vandaag bezoek is een dienst aan de gang. Toeristen kunnen echter gewoon in en uit lopen.
Nadat ik Bologna verlaten heb zit ik weer in heuvelachtig gebied. Ik fiets de Appenijnen in. Via Pianoro klim ik naar Loiano. De laatste 5 kilometer moet ik 8% klimmen. Vandaag overnacht ik in hotel Palazzo Loup. Morgenvroeg wil ik weer om 7.00 ontbijten en snel op de fiets zitten. Ik wil morgen Florence bereiken. Daar zal ik waarschijnlijk wat langer blijven om rond te kijken. Want ik heb vanavond uitgeteld: ik moet nog ongeveer 500 kilometer fietsen. En wanneer ik dat in dit tempo blijf doen ben ik vrijdag al in Rome. Nicole komt pas volgende week donderdag. Ik heb dus waarschijnlijk tijd genoeg om in Toscane de dingen wat uitgebreider te bekijken. En jullie dus ook...

Nou Jan. Jij gaat echt als een speer zeg. Niet normaal. Goed dat je jouw keuze’s kunt maken op wat op dat moment goed voelt.

Jordy Reijnhard 2018-05-13 23:13:06

Jan, je wil het rustiger aan gaan doen, groot gelijk nu moet je genieten van alles wat je tegen komt.

Harry S 2018-05-13 23:20:55

Lekker op je gemak Jan, alles goed in je opnemen. Het is zo weer voorbij. Succes en veel plezier nog!

Cees 2018-05-13 23:32:54

Hoi Jan leuk om je verhaal te lezen. En samen gaan we op naar ons 50 tigste verjaardag. Alle goeds zou de H. Franciscus gezegd hebben!

oud pastoor Frank Lemmens 2018-05-13 23:42:31

Goed je best gedaan wij hebben heerlijk gegeten alleen we misten jou dat was wel jammer maar als je thuis bent doen we het nog wel een keer over jan het gaat je goed groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-13 23:56:27

Goed bezig Jan, succes 🚴

Rianne Corstiaans 2018-05-14 07:07:32

Jan, Ziet er weer bekend uit die foto’s. Heel veel plezier op de Florence route. Erg mooi dat gebied en als de beentjes het toelaten wellicht toch via Assisi zou ik zeggen..... Succes vandaag!!

Louis Maas 2018-05-14 07:15:43

Goeie beslissing om via Toscane te rijden en Siena te bezoeken. Je mag met de fiets tot aan het Piazza del Campo rijden. Auto's zijn er niet togestaan, wat het lekker rustig - nou ja afgezien van de mensen die er wandelen - houdt. Lees eens een boekje of artikel over de Palio; een paardenrace die op 2 juli en 16 aug wordt gehouden. Deze race zit diep geworteld in de cultuur van de stad. Ik heb de race van 2 juli vorig jaar mee mogen maken. Vergelijkbaar met een WK sfeer in NL, maar dan duurt dit maar 2 minuten, als de paarden eenmaal starten.

JP 2018-05-14 08:17:52

Nou je gaat erg goed! Mooi verhaal en mooie foto's weer!! Nu effe slow down Brother, en ga genieten van Toscane straks! Voor je het weet ze je Nicole en de kids weer! Hou vol zo!!

Wilbert en Ingrid 2018-05-14 10:49:50

Wat een ervaringen Jan. Super !!! De hoofdprijs in Rome komt steeds dichterbij. En tot die tijd nog fietsen, genieten en blijven schrijven. Is leuk om je beleving te volgen en de schitterende foto's te zien.

Dimph 2018-05-14 10:57:57

Nou Jan dat gaat super goed! 💪🏻Geniet er nog van, voordat dit geweldige avontuur alweer afgelopen is!

Nelleke 2018-05-14 12:26:31

Gaat heel goed Jan. Nu de rem erop en GENIETEN in Toscane . Florence is mooi, Sienna is geweldig ( vind ik dan..) Als je in de buurt van Orvieto komt is Civita di Bagnoregno erg de moeite waard. VEEL PLEZIER ! Succes met het laatste stukje .

Toon vn Doormalen 2018-05-14 21:46:56

Toon vn Doormalen 2018-05-14 21:47:19

Toon vn Doormalen 2018-05-14 21:47:40

Toon van Doormalen 2018-05-14 21:48:49

Toon van Doormalen 2018-05-14 21:49:41

Toon van Doormalen 2018-05-14 21:50:57

Er ging iets mis met de verbinding ... maar nu heb je mijn reactie waarschijnlijk wel gelezen 😳😳😳

Toon van Doormalrn 2018-05-14 21:52:02

hoi Jan we volgen jou nog steeds we hebben veel bewondering voor jou doorzettingsvermogen je gaat al snel richting Rome nog genieten van al dat moois

Janus en Marietje 2018-05-14 23:00:11

Beetje late reactie (ivm vakantie nog steeds tot eind volgende week) maar wederom super Jan! Toscane is prachtig! Ik ga nu je verslagen van de volgende dagen lezen!