Dag 24: Aftellen tot Rome

Italië, Sorano

Gisterenavond was ik al helemaal enthousiast over het uitzicht vanuit het hotel waar ik verbleef. Vanmorgen was ik ‘helemaal in de wolken’. Alhoewel we niet zo ontzettend hoog zaten bleken we vanmorgen boven het wolkendek te zitten. Werkelijk een magnifiek uitzicht. De eerste vier foto’s zijn allemaal vanaf hetzelfde uitkijkpunt gemaakt.
Eerst heb ik nog wat rond gefietst in Montalcino. Wat blijkt: hier ben ik met mijn gezin twee jaar terug al een keer kort geweest. Je weet wel, papa wil rondrijden en vanalles zien. Kinderen willen met vriendjes en vriendinnetjes op de camping aan het zwembad zitten. Dus vlug even uit de auto, rondkijken en sfeer snuiven, en weer verder rijden. Ik herken in één keer het kasteel in Montalcino (want kastelen die moet ik in ieder geval gezien hebben). Lieke en ik hebben twee jaar terug de moeite genomen om er even rond te kijken.
Op weg naar Rome kom ik eerst langs Castelnuovo dell’Abate. Net buiten deze plaats ligt een romaanse kerk met dezelde naam. Volgens traditie is de abdij in 781 gesticht door Karel de Grote op de terugweg van Rome. De keizer bad hier om verlossing van de ziekte waaraan zijn manschappen leden, en hij beloofde hier een klooster te stichten wanneer zijn gebed verhoord zou worden. Daarop zou een engel zijn verschenen, die hem een geneeskrachtig kruid aanwees, waarvan de Italiaanse naam nog steeds ‘Carolina’ luidt. De kapitelen in de kerk zijn fraai gebeeldhouwd, met name de uitbeelding van Daniël in de leeuwenkuil. Ook bijzonder is het laat 12e eeuwse polychrome kruisbeeld.
Daarna is het de hele dag hard werken. De Toscane route is een hele uitdaging, zowel fysiek als mentaal. Vandaag stond veel klimmen op het programma. Gelukkig had ik de hele dag zon en geen regen deze keer.
Op verzoek van enkelen heb ik vandaag maar weer een foto van een veld klaprozen in het overzicht opgenomen.
Vandaag kom ik ook in het gebied rond Monte Amiata, een uitgedoofde vulkaan. En daarna ook in het tufsteengebied, waarin alle plaatsen zijn opgetrokken uit tufsteen, een vulkanische steensoort. Meestal liggen ze bovendien heel fotogeniek op een tufsteenrots. Zo kom ik door Seggiano, Casteldelpiano en Santa Fiora. Na ongeveer 80 kilometer arriveer ik in Sorano. Dit is één van de interessantste en schilderachtigste plaatsjes van Toscane. De plaats had vroeger voortdurend te lijden van aardverschuivingen. Meest opvallende monument van Sorano is het grote Fortezza Orsini, nu een hotel (Hotel della Fortezza), dat volgens de heer Reitsma meestal maanden vooruit volgeboekt is. Om 15.30 uur vanmiddag heb ik het hotel gebeld en een uur later zat ik op mijn kamer in een echt kasteel. Mijn fiets veilig opgeborgen in de vroegere kapel. Daar zal nu toch niets mee kunnen gebeuren...
Ik denk dat ik mijn tocht zo ga indelen dat ik maandagmiddag in Rome arriveer. Dan kan ik naar het Vaticaan. Vervolgens heb ik dinsdag een rustdag gepland. Woensdag weer naar het Vaticaan in de hoop een glimp te kunnen opvangen van de paus. Op donderdag ga ik Nicole op het vliegveld ophalen. Ik kijk er nu al naar uit...

Wat een belevenis allemaal.Mooie foto's.We zullen je verhalen straks missen voor het slapen gaan.Het eind is in zicht.TOP!!

Ine Teurlings 2018-05-18 23:28:50

Prachtig Jan .Nog een paar dagen genieten

An 2018-05-18 23:31:45

Mooi werk gedaan en een mooi verslag je zit mooi op schema dus geniet er nog maar van en donderdag is alles weer oké groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-18 23:43:29

De pinksterblom zal niet voor je hoteldeur staan te zingen, en vragen om een kleine bijdrage. Dat zal voor jou nog wel een jaartje duren voor je die weer ziet. Veel succes voor het laatste stuk naar Vaticaan stad

Harry S 2018-05-19 00:02:10

Weer leuk om te lezen Jan, en ja het einde is in zicht. Geniet nog van je reis...!🚴

Rianne corstiaans 2018-05-19 00:36:28

Zeg Kasteelheer... behalve wederom je mooie verhalen en de prachtige foto’s ben ik ondertussen ook nieuwsgierig hoe het met je e-reader gaat..:-)!

Ine Donkers 2018-05-19 00:53:26

Geniet nog van de laatste dagen Jan. En vooral al de dagen die nog mogen volgen na jouw reis.

Jordy Reijnhard 2018-05-19 01:00:29

Schitterende vergezichten. Mooie tocht en een verslag om van te genieten. Op naar de hoofdstad van Italië.

Ger en Marij 2018-05-19 10:04:43

Wat een prachtige foto.s Jan. Is echt iedere dag genieten en natuurlijk ook van je verhalen. Geniet van de laatste dagen. Rome is een prachtige stad. Samen met Nicole wordt het speciaal. Groetjes.

Margriet Kroonen 2018-05-19 12:07:53

Wat gaat het goed Jan. Prachtige foto's vanuit Toscane. Nog een mooie rit naar Rome. Rome is veel meer dan alleen het Vaticaan, dus probeer ook die kant te bekijken als je er bent Geniet ervan !

Toon van Doormalen 2018-05-19 13:54:29

achter wolken schient de zon ,wol da ik da geleuven kon (normaal) . weer een mooi verhaal Jan. nog heel veel succes en veel fiets plezier . het laatste stuk nog ff, met het verstand op nul en de oge op onendig (normaal).

wilbert 2018-05-19 14:48:47

Hallo Jan, Dit lijkt mij een van de mooiste stukken van de route. Met Rome als toetje dan. Veel fietsplezier nog en tot gauw.

Henk Donkers 2018-05-19 19:27:24

Jan is in de wolken. En bijna in Rome. Heel veel plezier en geniet van het laatste stuk.

Marianne Cosijns 2018-05-19 21:30:34

Jan wat loopt het gesmeerd, we kijken iedere dag uit naar jou verhaal en foto's. We genieten met volle teugen. Nu wil ik jou ook iets vertellen. Donderdagavond mee ons kaartclubke schrokken we ons een hoedje toen jou vervanger voor het aangeven dat de pauze voorbij was. Kees bulderde door d'n Aord dat zelfs de kaarten na drie keer geven nog van slag waren. Tis mér dé gé ut wit.