Dag 16: Een hele Norma(a)l(e) etappe.

Italië, Verona

Vanmorgen ben ik alle vroegte wederom naar het postkantoor geweest en ja hoor, geen e-reader. Inmiddels kan ik met behulp van de tracking code de positie van het pakketje in de gaten houden. Daarom heb ik met een vrouw op het postkantoor afgesproken dat ze het pakketje doorstuurt naar Nederland zodra het op het postkantoor aanwezig is. Ik ben benieuwd.
Tegen 9.00 uur begin ik met mijn fietstocht. Ik ben van plan om vandaag kilometers te gaan maken, als het even kan wil ik vanavond in Verona zijn.
Omdat vandaag (op Hemelvaartsdag) in Hummelo een standbeeld onthuld wordt lijkt me dit een uitgelezen dag om voor het eerst tijdens deze tocht met oortjes en met muziek te gaan fietsen. En dan gewoon de hele dag alleen maar nummers van Normaal. En uit volle borst meezingen want je komt toch bijna niemand tegen (en degene die ik wel tegenkom verstaan me niet en kennen me niet). Ik vind het prachtig!
Na ongeveer 18 kilometer kom ik langs Castel Beseno, een indrukwekkend kasteel even ten noorden van Rovereto. Dit kasteel diende om het bekken van Trento te verdedigen tegen aanvallen uit het zuiden.
In Rovereto is tijdens de Eerste Wereldoorlog vreselijk gevochten tussen Oostenrijkers en Italianen; vele duizenden soldaten verloren hier hun leven. Tot hun nagedachtenis en die van alle anderen gevallenen slaat elke avond de Campana dei Caduti (klok der gevallenen) honderd maal. De grote klok op een heuvel even buiten de stad is gegoten uit het metaal van kanonnen van de 19 landen die bij de Eerste Wereldoorlog betrokken waren.
Verder kom ik nog het Castello di Sabbionara en Fort Wohlgemuth tegen. Dit laatste fort staat op een rots boven de Adige en is in 1851 gebouwd door de Oostenrijkers. Nadat de Italianen in 1866 Lombardije en Veneto veroverden verbouwden ze het fort; de kanonnen die eerst richting Italië opgesteld waren werden nu naar het noorden gericht.
Om ongeveer 14.00 uur was ik al in de buurt van Verona. Dit kwam door de muziek van Normaal, door mijn inmiddels best sterke benen of door het feit dat de route hoofzakelijk dalend was. Wie zal het zeggen....
Van de week kreeg ik een leuke uitnodiging om een kop koffie te komen drinken (of zelfs te overnachten wanneer het nodig was) van Anne en Niels (van Loon-Gooskens). Ze staan met de camper aan het Gardameer. Die uitnodiging heb ik in eerste instantie afgeslagen. Omdat ik nu lekker opschiet besluit ik om te vragen of ik toch nog langs kan komen. Dat kon en ik was blij met mijn koffie en met de gezellige Nederlandse ‘buurt’. Niet in de laatste plaats door het geklets van Vive en Mart. Nogmaals dank je wel Anne en Niels!
Onderweg ben ik overigens al vele ‘Olifantenpaadjes’ tegen gekomen. Je kent ze wel. Van die afsnij-routes waarvan je denkt: wat schiet je daar nu weer mee op? Zeker wanneer je doel is om te fietsen heeft het geen zin om van deze paadjes gebruik te maken.
Om 17.30 uur ben ik in Verona en heb ik een slaapplaats geregeld. Ik moest wachten voordat ik bij de B&B binnen kon. Daarom heb ik al wat rond gekeken in Verona. Morgen ga ik dat goed doen. En misschien kan ik wel een leuke foto van een verklede Romeinse Strijder scoren. Tenslotte was ik blij met de mooie foto van mijn gezin. Morgen is hun vakantie in Kreta voorbij. Nog even doorbijten en dan kan ik de allemaal weet een welverdiende knuffel geven.

Mooi verhaal weer Jan, beter dan de geschiedenislessen op school. Ben wel blij dat ik je hier niet kon horen zingen 😉

Rita 2018-05-10 22:34:54

He Jan, we kregen de foto van jou en Vive en Mart al via de omweg Kreta binnen. Super leuk dat je toch even bij een van je “schoonzusjes” op de koffie kon. Mooi om elke dag je verhalen te lezen. Marco rn Angelique zijn hier en we hadden het erover dat je zo mooi kunt schrijven.

Ine 2018-05-10 22:35:46

weer erg genoten tot morgen

moeder 2018-05-10 22:46:20

Jan, Jij ook bedankt voor de gezelligheid. Het was een genot om naar je verhalen te luisteren. Groetjes Niels en Anne

Niels en Anne 2018-05-10 22:48:27

Je schiet al flink op Jan. Mooi dat je die tussenstop toch even hebt kunnen maken.

Jordy Reijnhard 2018-05-10 22:55:27

Zeer mooi dat je weer eens Nederlands gesproken hebt dan verleer je het niet want wij spreken niet zo goed italiaans groetjes en tot morgen groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-10 23:26:00

Das sunt Jan, da dur in Verona gin meziek gedrait wort van Normaal, mar allee we schuive hier wal un cedeeke in onze speuler van die manne.en zulle dan nog meer aon euw schone verhalen en an euw denke.

Harry S 2018-05-10 23:34:31

Alweer een mooi verhaal. Prachtige foto van Nicole en de drie kleine Wedevennekes. Ik snap dat je ze mist! Houdoe.

Sien Das 2018-05-11 00:26:08

Stin en stoal en sentiment Jan nog ff deurdondere en dan bender , gu goat as unne speer jan. Zekur mee dieje muziek in oew ore . Wan avontuur succes jonge

Frank en Jeanne 2018-05-11 07:30:27

Wat ga je goed Jan....! En weer leuke foto,s en zeker die van je gezinnetje. Succes verders🚴

Rianne corstiaans 2018-05-11 07:55:14

Mooi daar Jan. Geniet ervan. Doe ik dat hier een beetje.

Marianne Cosijns 2018-05-11 07:58:04

Hallo Jan, ik zie dat je al lekker opschiet met je fietstocht. Ik heb helaas niet gereageerd op je vorige tocht. Op die dag heb ik na Merano gefietst en ook weer de zelfde weg terug omhoog. Ik was laat terug, omdat ik nog een tijdje in Merano ben blijven hangen. S’avonds was ik helemaal op. Gisteren heb ik nog een wandeltocht en vandaag ga ik weer de bergen in. Dit is de laatste mooie dag hier. Morgen wanneer het weer wat minder wordt doe ik het rustiger aan. Nog fijne tocht vandaag richting Rome. Tot horens

Guus Sundermeijer 2018-05-11 08:04:23

Ik had je vandaag wel willen zien/horen fietsen. Wat maak je veel mee en vooral wat er allemaal spontaan op je pad komt. Nog een paar mooie avonturen tegemoet en dan kun je iedereen die je nu zo mist weer in de armen sluiten. Voor nu nog even genieten van de reis die komen gaat. Succes Jan!

Bianca 2018-05-11 09:03:08

Hoi Jan weer genoten van een prachtig reisverslag en de bijhorende foto's top. Veel succes Jan.

Jo Kroonen 2018-05-11 20:43:11

Leuke verslagen om te zien en te lezen. Het is echt genieten van zo'n avontuurlijke tocht.