Dag 21: Florence

Italië, Firenze

Een rustdag in Florence. En dan zonder wekker gewoon om 6.30 uur wakker worden. Na een goed ontbijt ga ik erop uit.
Achteraf blijkt het niet echt een rustdag te zijn. De fiets blijft weliswaar veilig opgeborgen in de kelder van het hotel en ik tel vandaag geen kilometers. Maar de stappenteller geeft ook de nodige informatie. Een afstand van 12,5 kilometer en een aantal stappen van 17.695 vind ik niet zo uitzonderlijk. Maar 53 verdiepingen???
Dat komt met name door het bezoek aan de Duomo van Florence. Deze kerk beheerst met zijn geweldige koepel van Brunelleschi het silhouet van Florence. De bouw van de kathedraal (één van de grootste ter wereld) werd in 1296 begonnen. De kerk werd in 1436 gewijd, maar de voorgevel dateert pas uit 1875. Zoals bij veel kerken in Florence is de Duomo versierd met geometrische patronen van wit en groen marmer. Samen met de rode kleur staan de kleuren voor hoop, vertrouwen en liefdadigheid: de belangrijke kenmerken van het Katholieke geloof. Ik (of mag ik na mijn verhaal van gisteren spreken over ‘wij’?) heb vandaag de koepel van de kathedraal beklommen. Dat waren 463 treden en het was de moeite waard. Het had trouwens wel wat in om de kathedraal te kunnen bezoeken. De kaarten voor vandaag waren allemaal op en dat betekent dat je in de honderden meters lange wachtrij kunt aansluiten en dan alleen de kerk kunt bezoeken. Op straat stonden echter ook een aantal verkopers van rondleidingen. Ik heb er toen voor gekozen om een rondleiding te doen. Dat kost net iets meer maar dan kan ik vandaag in ieder geval de Duomo goed bekijken. En nogmaals, daar heb ik geen moment spijt van gehad.
Het gaat ook te ver om alles wat ik vandaag gezien heb, uitgebreid te beschrijven. Het was gewoon teveel om op te noemen. Wanneer ik mijn ‘hoogtepunten’ zou moeten noemen dan zijn dat (behoudens natuurlijk de Duomo):
De Battistero: de achtkantige, Romaanse doopkapel met Venetiaans-Byzantijnse mozaïeken in de koepel en prachtige bronzen deuren die zijn versierd met bijbelse voorstellingen.
Het Museo de Duomo, waar onder andere de originele deuren van de Battistero staan, maar ook de beroemde Pietà van Michelangelo.
De Ponte Vecchio, de bekende brug met winkeltjes.
Piazzale Michelangelo, waar je een prachtig uitzicht hebt over Florence tegen de achtergrond van de Apennijnen.
Ik bezocht verschillende kerken die allemaal hun eigen kenmerken hebben. Benoemenswaardig is dan nog de eveneens door Brunelleschi ontworpen Pazzi-kapel. Wikipedia heeft een mooie omschrijving van deze kapel: De Pazzi-kapel, in de kloostertuin van de Basilica Santa Croce in Florence, wordt beschouwd als een van de meesterwerken van de renaissancestijl. Het geheel is dusdanig volmaakt dat het voldoet aan de definitie die Alberti aan Vitrivius ontleende: "harmonie en overeenstemming van alle delen, op dusdanige wijze bereikt dat men niets kan toevoegen of wegnemen zonder dat dit een verandering ten slechte betekent".
Verder spreken de foto’s voor zich. En daarbij moeten jullie weten dat ik oorspronkelijk meer dan 100 foto’s had ge-upload. Dat leek me echter wat teveel van het goede...
En wat me ook opvalt hier in Italië is dat ik ontzettend vaak de wc-rol moet omdraaien. Zouden ze hier niet weten dat een wc-rol nooit moet opendraaien, maar dat een wc-rol van boven naar beneden moet afrollen....
Morgenvroeg weer gewoon vroeg eruit en aan de slag. We gaan naar Siena. Daar was ik al eens met Nicole toen we enkele jaren geleden (in het jaar dat ik mijn voetreis naar Santiago de Compostella ‘inruilde’ tegen een fietstocht naar Rome) op een camping onder Siena stonden. Dat betekent dat ik Siena wat sneller zal bezichtigen. Als de heer Reitsma me niet voor de gek houdt wordt het daarna nog mooier...

He Jan, Florence is zeker de moeite waard. Knap dat je il duomo hebt bedwongen. Ik ben ooit halverwege met Loes en Tijl omgedraaid (watjes zijn we). Willem en Lieve zijn toen doorgegaan en hebben ons de hele vakantie “gepest” met het schitterende uitzicht. Geniet nog van je reis! Heb gisteren geprobeerd een afspraak met Nicole te maken, in de eerste plaats voor de gezelligheid, maar ook voor wat afleiding tijdens jouw afwezigheid. Nou de afspraak is gemaakt, maar wel pas wanneer je terug bent, want ook Nicole zat helemaal volgepland 😂. Succes nog en zet hem op. Groeten Ine

Ine 2018-05-15 22:53:53

Ook wel eens fijn, een rustdag! Veel gezien Jan . Mooie foto,s succes nog🚴

Rianne corstiaans 2018-05-15 22:59:59

Jan, we worden iedere dag opnieuw verwend door jouw mooie verhaal van je reis. Als hypotheken en verzekeringen niets meer voor je is, Je kunt altijd nog fotograaf worden. in een woord geweldig. het is elke dag uitkijken naar je foto's en verhaal.

Harry S 2018-05-15 23:04:41

Wedeerom indrukwekkend Jan. Wij zien deze prachtige foto's en lezen jou fantastische verslag van de dag maar jij beleeft het; dat moet fantastisch zijn lijkt mij.

Johan 2018-05-15 23:26:07

Zo...weer bijgelezen en op je laatste 2 verslagen nog gereageerd😉

Ineke 2018-05-15 23:53:37

Mooi verslag hier is alles oké en minke slaapt 2 nachten bij ons ook leuk verder is het hier heel rustig we wensen je morgen weer een mooie dag groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-15 23:59:00

Wat een prachtige stad. En wat verwen je ons weer met jouw verslag. Super dat je de tijd neemt om dit schoon op jouw gemak te beleven. Je kunt inderdaad altijd nog reisgids worden. Of in ieder geval kunnen opvolgers niet de Reitsma maar de Van de Wijdeven tour gaan volgen. Succes weer morgen!!!

Jordy Reijnhard 2018-05-16 00:07:32

Je kunt zo een boek maken van je reisverslagen . De accu lijkt weer opgeladen . Veel plezier tijdens de laatste “ruk” naar Rome.

Toon van Doormalen 2018-05-16 07:10:59

Hé Jan, Sta tegenwoordig maar wat eerder op om jouw reisverhaal te lezen en dan met name de foto’s te bekijken. Kan mij voorstellen dat menig Japanner jaloers is op de hoeveelheid foto’s 😂 Lekker zo’n rustdag in Florence. Wel heel wat anders dan de rust onderweg op het fietske, al zal dat misschien ook vervelen na zoveel weken. Florence is mooi maar kan niet tippen aan Rome wat mij betreft. Dus ik bereid mij maar vast voor op de foto’s. Geef even de data door dat jij in Rome bent, sta ik om vijf uur op om de foto’s te bekijken ☺️ Heel veel plezier weer vandaag en succes👍

Louis Maas 2018-05-16 07:27:17

Goedemorgen Jan, even een rustdag genomen. Ook wel eens lekker en de hele dag te tijd om alles rustig te gaan bezichtigen. Het wordt zo langzaam een heel boekwerk wat je allemaal hebt geschreven. Vandaag weer gewoon de fiets pakken. Na de twee mindere dagen is het nu weer hier weer goed en goede reden om vandaag maar een flinke wandeling te gaan maken. Jan nog een fijne dag en tot het volgende verhaal.

Guus Sundermeijer 2018-05-16 08:40:04

Weer een mooi verhaal Jan! Leuk om te lezen! Lekker zo’n rustdag! Geniet er nog van en veel succes nog!

Hanneke 2018-05-16 08:55:06

Fantastisch Jan doet ons terugdenken aan Rome,we zullen het straks missen. Succes en geniet ze.

Guus en Petra 2018-05-16 09:28:25

Hoi jan, je reisverslagen zijn indrukwekkend. samen met de foto`s. Geniet van je reis.

Rian 2018-05-16 21:40:17

Prachtig verslag tot zover Jan. Mooi dat je een dag 'rust' hebt kunnen nemen na het dipje van gisteren en hebt kunnen genieten van deze prachtige stad. Respect voor wat je aan het doen bent. Succes met de komende etappes en geniet ervan.