Gran Canaria highlights tour

Spanje, Maspalomas

Op tijd opstaan vandaag (lastig!!!!), want om 8.35u worden we opgehaald om onze highlightstour te volgen met een bus. De gids begint te praten, en zal voor de rest van de tour ook niet meer zwijgen 🤪. In het Spaans, Engels en Duits, doet de Belgische Tom zijn hele uitleg. Hoe hij het praten kan volhouden vragen de meisjes: dankzij veel koffie... Hij vertelt honderd uit over de tomatenexport, de canarische bananen, de luchthaven met F16's, de fabriek van Tropical (lokale bier), het niet bestaan van criminaliteit op het eiland wanneer we de gevangenis passeren (hier kent ons ons, dus je kan niks uitvreten zonder dat dat geweten is.. )...
De eerste stop is bij het Alfredo Kraus (beroemde Tenor van Gran Canaria) operahuis, gelegen bij Las Canteras Beach. Dit is de favoriete plek voor surfers: de beste golven vind je hier. Je ziet vanaf dit punt ook 3 vulkanen liggen. Daartussen werd de haven van Las Palmas gebouwd, de hoofdstad. Volgens Jitse zijn het geen echte, want er zijn dingen op gebouwd (=lees: ze zijn al even niet meer actief).
Daarna door naar Arucas, om de neo-gotische kerk van Johannes de Doper te bezoeken. Deze is gebouwd in blauwe basalt, in een soort lavasteen... De sfeer hier is al helemaal anders dan in het zuiden. Het is al geel gemoedelijker, authentieker ook. Hier vinden we onze eerste souvenirs. De meisjes kiezen elk een kettinkje met een steen aan. Ze betalen zelf met de zuur verdiende centjes (waar flink voor zijn allemaal niet goed voor is).
Volgende stop: Teror. Hier is een basiliek te zien, maar deze interesseert de meisjes niet meer. We duiken de souvenirwinkeltjes in, in de leuke oude straat met typische houten balkons. We gaan op zoek naar Olivia-steen: een typische groene edelsteen van hier. Sinds de uitbarsting van de vulkaan op la palma, is er opnieuw meer van deze te vinden hier. Mooi, maar duur. Er blijven toch 2 min over om de basiliek even binnen te wippen. Deze wordt gerenoveerd, weinig te zien. Het is eerder de kathedraal van een boom voor de basiliek die onze aandacht krijgt.
Het is opvallend hoe groen de omgeving geworden is. Er blijken 3 lagen te zijn. De zeevegetatie, de middenlaag en vanaf 1200m een 3e laag. Hoe hoger, hoe meer bomen (typische spar met 3 naalden en eucalyptusbomen, amandelbomen...)
Na een snelle lunch in Valleseco, rijden we naar een uitzichtpunt waar we het symbool van het eiland kunnen zien: de roque nublo. (Tijdens het rijden zien we onverwacht ook Lanzarote liggen.)Van daar zien we ook Tenerife liggen. Prachtig gewoon... Frisjes wel 😊.
We rijden verder naar omhoog, slingeren tussen de rotsen en ravijnen. Ze hebben de grappigste namen: het haantje, de priester, King Kong... en zijn een lust voor het oog We passeren verder langs Ayacata (oudste bergdorp, waar ook geen kinderen meer wonen), het ravijn van San Bartolomé, Fataga...
Een laatste stop brengt ons naar een aloë vera-plantage. We krijgen een woordje uitleg bij de plant die tot wel 50 jaar oud kan worden en alle producten die ze ermee maken. Opnieuw een Belg die de uitleg doet... Jitse en Jutta zijn onder de indruk van alle slijm die overal gesmeerd wordt... Ruiken, voelen, proeven...

Om 17.30u zijn we terug en kiezen Jutta en mama voor een verfrissende duik in het zwembad, voor we gaan eten... De zon zit achter de wolken, we zijn alleen... Zalig na zo'n dagje slingeren en zitten...

We zijn alweer moe en meer dan voldaan...

Kathedralen van bomen ... Tzijn de beste!