On se dit au revoir

DR Congo, Noki

Tegen 8.30u zitten we in het kleine vergaderzaaltje gepropt om onze bevindingen op een rijtje te zetten en vooral om elkaar te bedanken voor de fijne week, deze unieke en verreikende ervaring en de nieuwe inzichten die dit voor iedereen heeft bijgebracht. Het is een blij afscheid want het is intens en goed geweest.

Dan wordt er hartelijk afscheid genomen van Jean Paul, de médicin chef du zone, die we hebben leren kennen als een zeer integere man met z'n hart op de juiste plaats. Ook Rita wordt nog eens bedankt voor de goeie zorgen en het lekkere eten. De auto is intussen ingeladen. Terwijl we het dorp uit rijden, worden deze mundeles overal nagezwaaid. We nemen een tussenstop in de jardin botanique van Kisantu, waar we Dokter Jackie (verantwoordelijke van het BDOM: Bureau Diocésain des Oeuvres Médicales) ontmoeten en bijpraten tijdens een maaltijd. Ze lijkt ook een zeer slimme vrouw te zijn die zeer goed zicht heeft op de situatie in Gombe-Matadi, maar ook breder op Congolees niveau.

Hier scheiden ook onze wegen met dokter Diertho Mputu, die ons de hele week begeleid heeft. Het is een emotioneel moment, waar niemand veel woorden voor vindt. We stoppen hem nog onze laatste speculoos toe, want hij was zeker de grootste fan van deze koekjes. Opnieuw uitwuiven!

Dan volgt een lange rit terug naar Kinshasa, bemoeilijkt door wegenwerken en file. We zijn allemaal een stuk stiller dan de voorbije dagen, moe en hevig verlangend naar een warme douche...

Wanneer we in het centrum van Kinshasa op een zeer druk kruispunt even stilstaan, komt een politieagente aankloppen en om geld vragen. Ze hebben blanken gezien en onze valiezen en willen delen in onze 'rijkdom'. Corruptie troef hier... We zijn verbaasd door het feit dat de chauffeur begint te razen tegen de agente en wegstuift. Het draait tegen 19u als we toekomen in het hotel, en zijn daarmee de eerste van de ruimere groep. We nemen ruim de tijd om de rit van ons af te spoelen, onze families en vrienden terug te contacteren... Dan volgt een blij weerzien met de anderen. De apero wordt ingezet, ervaringen uitgewisseld, gegeten...

Nous avons vivement expérimenté ensemble des moments assez riches d'événements. Les différentes découvertes pourront aider la ZS à évoluer et à développer. Nous disons merci à tous et à toutes.