Debriefing

DR Congo, Croix-Rouge

Op tijd op vandaag om een debriefing te houden op het kantoor van Memisa. De directeur is zeer benieuwd naar onze ervaringen, onze opmerkingen... De uitwisseling met de anderen wordt hier officieel verder gezet. Er wordt nog wat uitleg toegevoegd aan sommige zaken. We zullen ook nog de minister van volksgezondheid ontmoeten, maar deze rendez-vous wordt uitgesteld naar de namiddag.

Er zijn betogingen in de stad bij de Ambassade van Zuid-Afrika, naar aanleiding van geweld tegen o.a. Congolezen in Zuid-Afrika. Dat beperkt onze bewegingbewegingsvrijheid enorm. Het zal pas na 14u rustiger worden. We kunnen nog even naar de marché des voleurs, een kunstmarktje, omdat dit de andere richting uit gaat. We krijgen begeleiding mee van 2 chauffeurs om een correcte prijs te helpen onderhandelen. De verkopers zijn zeer aanklampend. Het is opnieuw een hele belevenis.

Na een lichte lunch zitten we samen met de minister, die ook zeer blij is dat ze ons mochten ontvangen in Congo. Het belang van dergelijke projecten wordt door hem nog eens onderstreept. We schudden als het ware aan een systeem dat in sluimerstand staat.

We zouden vandaag de stad in trekken om pagnes (klassieke klederdracht) te zoeken als souvenir, maar er zijn de demonstraties... Dan wordt geregeld dat de pagnes naar ons komen in het hotel. De stoffen zijn prachtig en het wordt een leuke bedoening! Er wordt nog wat gerust voor we naar het afscheidsdiner gaan met de mensen van Memisa en iemand van de Belgische ambassade die op vlak van gezondheidszorg werkt. De ambassadeur zelf moet zich verontschuldigen, hoewel hij zeer benieuwd blijkt naar onze ervaringen.

Zij die willen gaan nog even naar een jazzfestival. Omwille van veiligheidsredenen gaat het voor het eerst in 7 jaar nog eens door. Dit in open lucht, op straat, in wat toch een wat chiquere buurt van Kinshasa lijkt. Hier zijn al die blanken dus! Er hangt een gezellige sfeer. De chauffeur maakt speciaal overuren, dus tegen 23u laten we ons terug naar het hotel begeleiden. Qua afsluiter voor dit avontuur kan het tellen!