Mucho frío en mucho vento

Bolivia, Salar de Uyuni

We hebben afgelopen nacht overleeft, maar een pretje was het helaas niet. De hoogteziekte kwam ondanks de medicijnen toch om de hoek kijken. Dat uitte zich vooral in misselijkheid. Geloof mij het is geen pretje steeds uit bed te moeten met min 20. Uiteindelijk viel ik om 1 uur in slaap en heb toen even geslapen, daarna heb ik nog een uurtje misselijk wakker gelegen en daarna heb ik doorgeslapen tot 7 uur. Helemaal nergens meer last van, evengoed in totaal nog een uurtje of 8 geslapen en gewoon weer aan het ontbijt om half 8. Nogmaals het was geen pretje maar liever zo met een wc in de buurt dan overdag in de jeep. Ik heb nog even nagevraagd naar de hoogte meters van deze nacht en dat was 4500 meter. We vertrokken met 2500 meter vanuit San Pedro de Atacama, dus een steiging van 2000 meter. Ik vind het niet raar dat we daar een beetje last van hadden. Om 8 uur gingen we weer op pad. Eerst gingen we het gekleurde meer nog van een andere kant bekijken. Dit keer was het meer een stuk minder rood aangezien het meer bijna helemaal was bevroren. Een paar open plekken waren er nog voor de flamecos. Bizar dat deze dieren met deze temperaturen overleven. We zijn nog naar mooie uitzichtpunten gereden en mooie meren maar iedere keer wisten we niet hoe snel we weer in de jeep moesten komen want het was zo ontzettend snijdend koud. Het mooiste bezoek was aan Arbol de Piedro. Dit is een steen die geërodeerd is dat de vorm van een boom over is gebleven. Arbol de Piedro betekent dan ook boom van Piedro. Na al deze bezoeken gingen we naar het Salt hotel. De wegen die we vandaag overigens reden waren ook een toppunt. Het leek de echte Dakar rally wel. Die gids van ons kan wel sturen. Maar goed Salt hotel klonk ons wel goed in de oren, helaas is het niet meer dan een hostel. Wel met warme douches. Maar geen oplaad punten voor onze electronics. We moesten ook weer slaapzakken huren want met 3 dekens en een liner gaan we geen prettige nacht tegemoet. De andere kant is dat de locatie wel heel bijzonder is. Bijna het hele hostel is gebouwd van zout. Zelf op de grond ligt zout zoals strooi zout, niet zo heel handig op de slaapkamers. Maar wel bijzonder.