Dag 25: De laatste loodjes wegen vaak het zwaarst...

Italië, Montefiascone

Vanmorgen ben ik vol goede moed begonnen aan één van de laatste etappes van mijn tocht naar Rome. Op dat moment nog niet wetend wat voor verschrikkelijk nieuws er vandaag vanuit Casteren zou komen. En ik had er zelfs zoveel zin in dat ik een extra stuk had ingelast. Vanuit Sorano (waar ik sliep in Fortezza Orsini) ben ik naar het schilderachtige Pitigliano gefietst. Deze stad ligt (ook) heel spectaculair op een tufsteenrots. Het was de moeite waard ondanks dat ik, doordat ik verkeerd gereden was, na ongeveer 20 kilometer weer aankwam in Sorano (met wel twee zware klimmen in de benen).
Vervolgens ben ik via Grádoli en Capidimonte in Marta aangekomen. Deze stadjes liggen aan het Lago di Borsene (inmiddels heb ik Toscane verlaten en ben ik in Lazio aangeland).
Onderweg zie ik twee vogelverschrikkers op een akkerland staan. En tot mijn verbazing zitten net twee vogels vlakbij te overleggen wat ze zullen gaan doen. Totdat één van beide vogels besluit om zelfs even op een vogelverschrikker te gaan zitten.
In Marta bezoek ik een, naar mijn mening, hele speciale Mariakapel. Deze kapel is in een ondergrondse gang onder het stadje. In één van mijn eerdere verhalen heb ik aangegeven dat er in Casteren een speciaal iemand is die op dit moment alle hulp kan gebruiken (en dus zeker van Maria) in haar strijd tegen leukemie. Vanmiddag hoor ik dat Suzan weer is opgenomen in het ziekenhuis in Maastricht. Jammer genoeg ben ik op dit moment niet thuis. Daarom heb ook hier weer een kaars aangestookt en zelfs een briefje achter gelaten met wat wensen en gedachten. Baat het niet dan schaadt het niet, zullen de meeste mensen denken. Maar ik ben er van overtuigd dat het Suzan en alle mensen die haar dierbaar zijn, zal helpen in de moeilijke tijd die aanbreekt...
De zin om nog een heel eind te fietsen is na dit nieuws als sneeuw voor de zon verdwenen. En zeker wanneer er nog hellingen tot 20% moeten worden beklommen besluit ik dat het goed geweest is voor vandaag. In Montefiascone boek ik een hotelkamer. Ik ben blij dat ik even wat hoor uit Casteren (bedankt Cees en Carien) en ik overleg met Nicole wat we verder gaan doen. Ik moet en zal mijn pelgrimstocht naar Rome afmaken maar verder wil ik zo snel mogelijk naar huis. Ik wil naar Nicole en naar de kinderen. Ik wil op dit moment graag thuis zijn omdat ik denk dat ik in Casteren harder nodig ben dan hier met mijn eigen tocht, met mijn eigen gedachten en met mijn eigen herinneringen aan onze pa. Daarom verander ik mijn plannen. Ik fiets de komende dagen naar Rome maar ik boek daarna de eerste vlucht terug naar Eindhoven. En dat wordt waarschijnlijk woensdagmorgen...

Na het droevige bericht wat je uit Casteren hebt ontvangen zullen de laatste kilometers ook nog eens extra moeilijk zijn. Daarbij alle sterkte toegewenst Jan.

Harry S 2018-05-19 23:50:28

Harry S 2018-05-19 23:50:49

Mooi verhaal! Respect voor je keuze! Topper😘!

Hanneke janssen 2018-05-20 00:18:54

Veel sterkte

An 2018-05-20 00:20:15

Ja jan dit is geen goed nieuws maar maak de tocht maar af in de tussentijd steunen wij je familie wel en kom dan maar naar huis je kan de situatie op dit moment toch niet veranderen blijf rustig en blijf met je gedachten bij de les groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-20 00:35:24

Verschrikkelijk nieuws Jan! Respect inderdaad voor jouw keuze. Hopelijk geeft het jou toch nog het zetje dat je nodig hebt om Rome te bereiken, want ik weet zeker dat Suzan wil dat jij jouw reis met succes afrondt. En daarna snel naar huis om je weer te herenigen met Nicole en de kids 😘. Zet hem op!

Marielle 2018-05-20 00:42:34

Succes Jan met je laatste km! Respect voor je keuze!! Sterkte

Yvonne Brokke 2018-05-20 01:28:11

Succes Jan met de laatste loodjes. Hopelijk kun je toch nog even genieten. En dan weer lekker terug naar huis. Sterkte ook..

Elleke 2018-05-20 07:35:52

Respect Jan! Heel veel succes met de laatste loodjes die nu zeker niet gemakkelijk gaan worden, maar je kunt het! Jullie pap geeft je vast wel een zetje.

Moniek van Dingenen 2018-05-20 08:01:16

Dag Jan, inderdaad vreselijk nieuws. Een moeilijke keuze voor je, maar elke keuze die je maakt is goed. Dit brengt je weer heel dicht bij het eigenlijke doel van je tocht. Fiets het laatste deel met en voor allen die je dierbaar zijn.Veel succes met het laatste deel. We zien je snel terug in Casteren. Rome wacht wel op het moment dat je het uitgebreider zal bezoeken. Sterkte !

Toon van Doormalen 2018-05-20 08:03:17

Respect en heel veel sterkte de laatste etappes. Inderdaad, loodzwaar wegen ze op je schouders. We staan allemaal achter je.

JP 2018-05-20 08:29:52

Wat een vreselijk nieuws... Begrijpelijk dat je deze keuze maakt, een keuze is altijd moeilijk, maar als je je hart volgt is het goed. Heel veel sterkte dit laatste loodzware stuk. Je kan het Jan

Rita 2018-05-20 08:51:29

Een goed besluit Jan! Veel succes en sterkte bij het vervolgen van je tocht!!

Ans Hessels 2018-05-20 09:09:25

Heel veel respect Jan.

Jordy Reijnhard 2018-05-20 09:37:42

Jan dit zijn hele moeilijke beslissingen maar volg je hart, zet hem op nog even in het laatste loodzware stuk wat je nog moet gaan, héél veel sterkte! X

José Louwers 2018-05-20 09:49:40

Jan, zal zwaar zijn die laatste kilometers zo met jouw gedachten alleen op de fiets. Maar goed dat je de tocht toch afmaakt. Hoop dat Maria de nodige kracht en steun zal geven aan de familie uit Casteren die het juist nu zo nodig hebben en dat jouw pa jou maar mag steunen bij de laatste etappe naar Rome. Zag gisteren de Monte Zoncolan in de Giro dus die 20% wordt een makkie 😳 Zet m op 👍

Louis Maas 2018-05-20 09:55:02

Respect Jan! Heel veel succes nog, gaat je zeker lukken! En dan snel weer terug naar Nicol en de kids! Sterkte!

Nelleke 2018-05-20 10:06:38

De laatste loodjes wegen het zwaarste....! En nu zeker Jan met dit slechte nieuws uit Casteren . Respect voor je👍 Zet hem op🚴

Rianne corstiaans 2018-05-20 10:11:42

Respect voor je keuze. Hou vol! Succes met je laatste loodjes. Heel veel sterkte voor jullie de komende dagen.

Wilbert en Ingrid 2018-05-20 13:14:58

Jan. Sterkte. Het gaat jou lukken. Heel veel respect.

Marianne Cosijns 2018-05-20 15:59:50

Heel veel sterkte Jan

Guus en Petra 2018-05-20 22:50:48

Sterkte Jan! Prachtig geschreven en goed gekozen! Respect!

Rianne Boone 2018-05-21 06:12:24

Hallo Jan, ik heb even niets van mij laten horen, omdat ik de laatste dagen druk was met de terug reis (auto wilde na een maand niet meer gebruik) niet meer starten en het volgen van de roparun. (Vandaag was de laatste dag). Op een paar naar zijn bijna alle teams nu binnen op de Coolsingel in Rotterdam. Ik begrijp dat het bij jou de laatste fietstocht ook niet op rolletjes ging. Ik heb gisteren en vandaag nog geen schrijven van je gezien. Ik hoop dat het nog gaat! Ik hoop vandaag toch weer een verhaaltje van je te ontvangen en dat alles weer goed gaat! Veel sterkte en succes met je laatste fietsetappes.

Guus Sundermeijer 2018-05-21 18:04:31

Sterkte Jan en veel succes met de laatste kilometers!!