Dag 23: Terug naar waar het begonnen is.

Italië, Montalcino

Wat was het vandaag weer een mooie dag. En niet zozeer omdat het weer zo mooi was want het weer was weer niet zo mooi....
Maar vandaag gingen we terug naar waar het eigenlijk allemaal begonnen is.
Vanmorgen vertrok ik vanuit Castellina in Chianti. Deze plaats ligt op een steenworp afstand van Castello di Monteriggioni en dit is de plek waar ik op het idee kwam om naar Rome te fietsen. Jammer genoeg kan ik de plaats niet bezoeken omdat die toch te ver van de route ligt.
Mijn eerste halteplaats is een hele kleine, oude, simpele kerk in een onbeduidend plaatsje (de naam weet ik al niet meer). De deur stond open en dan is elke kerk een bezoekje waard. Elke keer is het weer een verrassing hoe zo’n kerk er van binnen uit ziet.
Vervolgens kom ik Siena. Daar word ik bijna van mijn fiets gereden door een mevrouw in een auto die niet goed oplet. Ze schrikt er zelf van wanneer ze tegen mijn tas aan rijdt.
In Siena heb ik met Nicole al eens een dag rond gelopen. De Duomo heb ik al gezien. En omdat die nog niet open is en er nu al een lange rij met mensen staat besluit ik om een bezoek aan de Duomo over te slaan. Op naar de Campo. Voor velen is de Campo met zijn behagelijke schelpvorm het mooiste plein ter wereld. Het is het natuurlijk middelpunt van het leven in Siena, waar zowel Sienezen als toeristen (dus ook Chinezen) naar toe getrokken worden. Op de Campo drink ik een kop koffie. Omdat ik mijn fiets in het oog wil houden parkeer ik die voor het terras. Dat is eigenlijk niet toegestaan maar een plaatselijke politie agente maakt voor mij een uitzondering.
Inmiddels is de zon gaan schijnen en ik doe mijn arm- en beenstukken af. Ook smeer ik heel optimistisch zonnebrand op mijn armen en benen.
Ik vervolg mijn tocht richting Murlo en ik maak verschillende foto’s met Siena op de achtergrond (steeds meer verdwijnend aan de horizon).
Het wolkendek verandert elk kwartier. Het ene moment rijd je zwetend onder een felle zon en het andere moment word je zeiknat door een plotselinge regenbui. Het mag de pret niet drukken.
In Murlo wijk ik wel enigszins af van de route. Ik wil graag Camping Le Soline in Casciano de Murlo bezoeken. Op deze geweldig mooie camping (toch Bianca?) stonden we twee jaar terug toen het idee geboren werd om (in plaats van wandelen naar Santiago de Compostella) naar Rome te gaan fietsen.
De lucht wordt nu toch wel echt donker. Ik moet opschieten want anders word ik echt nat. Te laat dus, ik kom midden in een onweersbui terecht. Daar heb ik dus wel even schrik van. Zo helemaal alleen boven op die heuvels, in de regen, en bliksemschichten al alle kanten. Ik ben blij wanneer ik in Buonconvento even kan schuilen. Ik bestel een cappucino voor mijzelf en een kop koffie voor onze pa (die zal toch wel opgaan denk ik dan). Omdat het nog maar 15.30 uur is besluit ik een hotel te bellen in het eerstvolgende plaatsje Montalcino (want dat is maar 12 kilometer verderop). Wanneer ik weg rijd zie ik een plaats boven op een hoge heuvel liggen. Het zal toch niet??? Jawel hoor. Dat is het nadeel van alleen maar op de Garmin rijden en niet in het boekje kijken. Montalcino ligt bovenop de heuvel: 12 kilometer pittig klimmen dus. Een uurtje later check ik, moe maar voldaan, in bij hotel Dei Capitani. Een mooie kamer, een lekkere warme en stevige douche. Maar de mooiste verrassing moet dan nog komen. Dit hotel heeft werkelijk een fenomenaal uitzicht over, naar mijn idee in ieder geval, een groot deel van Toscane. Met de late middagzon op het landschap ziet alles er betoverend uit. Ik beloof Nicole per app dat we hier nog een keer met z’n tweeën terug gaan.
Het is nog ongeveer 250 kilometer naar Rome en ik heb nog 5 fietsdagen voor de boeg. Dat betekent dat ik rustig aan kan doen. Maar dat betekent ook dat het niet lang meer duurt voordat ik op het Sint Pietersplein zal staan. En dat het niet lang meer duurt voordat ik Nicole en de kinderen weer zie. Maar het betekent ook dat er bijna een eind komt aan deze mooie reeks verhalen (en foto’s) die ik elke dag heb mogen maken. We zullen nog maar even genieten van de laatste dagen op weg naar Rome...

Geweldig Jan die gedachten iedere keer weer aan je vader.

Harry S 2018-05-17 23:41:06

Ik kijk er al naar uit!♥️

Nicole 2018-05-17 23:44:29

Mooi jammer dat het weer mee en dan wat tegen zit maar het is zoals je zegt het einde is in zicht nog 5 dagen van 50 km per dag dat moet lukken groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-17 23:44:44

Heeeuy Jan , ut einde is in zicht voortreffelik jonge wij hebbe genote van jauw verhale . SJAPPOO klasse wa gu tot nu toe hed bereikt op nar de leste km s . Op oew gemak deurdondere nar ROME suc6 Jan kumt goedj

Frank en Jeanne 2018-05-17 23:48:26

Ha Jan. Inderdaad een magnifiek uitzicht zeg. En wat een contrasten tussen Stad en platteland, drukte en rust, zonneschijn en donderwolk. Het maakt jouw reis en ons volgen niet saai in ieder geval. Pas maar wel op voor de bliksem Jan. Of wellicht is het wel een teken vanuit boven om het iets rustiger aan te doen en met volle teugen te genieten van de laatste dagen. Of staat het symbool voor de herreniging met Nicole!!! ;)

Jordy Reijnhard 2018-05-18 00:02:54

Wauw Jan, inderdaad wat een geweldig uitzicht. Petje af voor jou en heel bijzonder hoe jij deze reis beleefd. Ook ik geniet elke dag van je verhalen. Knap hoe je dit alles op papier weet te zetten. Verborgen talenten!! Hou vol, geniet, het eind is in zicht.

Esther 2018-05-18 00:17:57

Wat een geweldige foto's weer, Jan. En de verhalen die je elke dag schrijft zijn ook prachtig. Wat een belevenissen maak je allemaal mee. Ja, en je moet een hoop keuzes maken, elke dag weer. Dat hoort erbij, maar dit maakt het ook jouw reis. Nog veel succes voor de komende 5 dagen. Groetjes van Carina

Carina Tijssen 2018-05-18 00:26:45

Hey die Jan, Ziet er idd erg mooi uit dat gebied. Prachtige foto’s ook! Ik had het daarstraks nog met Nicolle over dat het over een weekje weer gedaan is. Wat kan het toch vlug gaan. Je hebt dan een fantastische tocht achter de rug. Toch kijk ik er weer naar uit om op de donderdagavond weer een flinke discussie aan te wakkeren met Jan (jouw) en alleman🍻. Geniet nog van je laatste week.

Cees 2018-05-18 00:28:29

Zullen je verhalen missen Jan, geniet van de laatste dagen naar Rome fietsen👍

Guus en Petra 2018-05-18 07:30:43

Jan, weer een mooi verhaal om te lezen en erg mooie omgeving daar. Route ligt net onder “onze” vakantieplaatsen uit het verleden zie ik (Montepulciano, Trasimenomeer, Arezzo,Perugia) maar dit ziet er ook super uit. Krijg zin in vakantie 😉 Geniet nog van de komende dagen, voor je het weet zit je in het drukke Rome.... 👍

Louis Maas 2018-05-18 07:33:59

Weer een leuk verhaal Jan. Geniet nog van je komende dagen. Succes🚴

Rianne corstiaans 2018-05-18 07:51:39

Wederom een mooi verhaal Jan! Nog een week volhouden ! Nicole hebben gisteren kort gesproken hoe het volgende te gaan doen met jullie kids. Komt goed! Geniet van de volgende etappe!

Wilbert en Ingrid 2018-05-18 08:16:10

sorry mijn zinnen niet afgemaakt.... Nicole en natuurlijk en volgende week!

Ingrid 2018-05-18 08:17:02

niet iedereen is zo'n goede schrijver als jij!

Ingrid 2018-05-18 08:17:57

Jan wat is t ontzettend knap dat je door weer en wind elke dag weer gaat !! Je verhalen en foto's zijn geweldig !! Hou zo vol en op naar je eindstation 💪🏼👍🏻!! Grts van de sollekes

Nathalie 2018-05-18 08:23:09

Mooi verhaal weer. Weer even terug in de tijd waarbij toch bij mij ook weer mooie en achteraf humoristische momenten terug komen. Nog 50 km te gaan. Geniet nog van het laatste gedeelte van de reis en het aftellen kan beginnen. Kijk weer uit naar je verslag van vandaag.

Bianca 2018-05-18 08:29:11

Het schrijven gaat je goed af Jan. Inderdaad het gaat op schieten, die 250 kilometertjes ga je nog wel lukken. Voor mij zit het er ook bijna op. Ik heb besloten om zondag i.p.v. maandag naar huis te gaan. Ik ga op zondag naar het plaatsje Zele in België om mijn zoon en vrienden aan te moedigen tijdens de Roparun tocht. Ik blijf ze dan volgen tot het einde op de Coolsingel in Rotterdam. Jan geniet nog extra van je laatste fietsdagen.

Guus Sundermeijer 2018-05-18 09:33:40

Een geweldige belevenis, Jan. Veel succes met de verdere tocht naar Rome!

Ger en Marij 2018-05-18 09:46:06

Je rijd nu door een voor ons ook heel bekende streek, we hebben jaren in toscane doorgebracht. Heel erg gaaf om daar te fietsen. N onvergetelijke fietstocht door n prachtig land. Dat is een mooi plan en jij brengt het ten uitvoer. Nog 5 fietsdagen en dan ben je op het eindpunt van je tocht. Succes!!

Marly 2018-05-18 09:56:27

Wat zal ik die mooie verhalen missen Jan, geniet ze nog even de laatste dagen door dat mooie Italië...... Op naar Rome! 🚴

José Louwers 2018-05-18 10:19:22

Geniet van de laatste dagen Jan!!

Chantal Vogels-Arnoldussen 2018-05-18 10:35:07

Wij zaten gisteren naar de Giro te kijken en dachten als Jan dit weer ook treft. Zo te horen van jou heb je er ook "een scheut" van meegekregen. Maar met het einde in zicht zal het met jou wel goedkomen richting Rome. Maak er de laatste dagen nog maar iets moois van.

Toos en Kees 2018-05-18 12:59:12

Hoi Jan, Geweldig je verhaal iedere dag. Ik ga altijd al graag naar Italië op vakantie maar krijg er nu nog meer zin in. En wat doe je het Fantastisch!! Vorig jaar om deze tijd zaten we er ook. Costigliole Salluzo was een hele belevenis met de Alpen op de achtergrond! Maar dit is echt heel spectaculair. Fijn dat het zo voorspoedig gaat. Maar dat is het ook als je maar gelooft dat je t kan...ben je er al haast en een hele vertrouwelijke eigen begeleider mee. Gezegend toch. Heerlijk voor je. Wat zullen we moeten afkicken zonder jou mooie reisverslagen. We wensen je nog een fijne en veilige fietstocht. Zet 'm op Jan. Groeten Anita en Richard.

Anita 2018-05-18 19:45:18

Super van je Jan hoe je alles omschrijft. En steeds je vader daar in betrekt prachtig zoals jij dat kopje voor je vader besteld klasse. Heel veel succes met de laatste 250 km .