Dag 9: Ik zie er als een berg tegenop

Duitsland, Murnau am Staffelsee

De titel van dit reisverslag moet je eigenlijk alleen letterlijk nemen. Na 9 dagen door Duitsland gefietst te hebben ga ik waarschijnlijk morgen de grens met Oostenrijk passeren. En eigen moet ik zeggen dat ik door Duitsland geraced ben. Mijn goede adviseur op de achtergrond bleef maar zeggen ‘ge het ted zat’. Ik geloofde hem niet maar inmiddels weet ik beter. Ik heb waarschijnlijk tijd genoeg om op 22 mei in Rome te zijn.
In de loop van deze middag doemden de Oostenrijkse bergen op. Daar moet ik dus overheen. Eerst de Buchener Hohe (1.256 meter hoog) en dan de Reschenpas (1.515 meter hoog). En daar zie ik dus letterlijk als een berg tegenop. Maar wanneer ik zie hoe ik de afgelopen 9 dagen lichamelijk heb doorstaan dan heb ik er alle vertrouwen in.
Na het ‘sleutelincident’ van gisteren (voor alle duidelijkheid: ik heb wel een reservesleutel bij maar aan mijn hoofdsleutel hangt een talisman die ik van goede vrienden speciaal voor deze reis heb gekregen. Die wil ik niet verliezen) heb ik besloten om niet alles meer te plannen. Gewoon aanfietsen en dan maar zien hoe het gaat. Doordat ik minder tijdsdruk voel moet dat kunnen. Dat bracht me ertoe om vandaag toch weer ongeveer 90 kilometer te fietsen. Op mijn gemak.
Na mijn overnachting in Merching was het tijd voor een kop koffie in St. Ottilien. De grote aartsabdij van St. Ottilien is het stamklooster van de Congregatio Ottiliensis die in 1884 gesticht werd. Deze orde houdt zich vooral bezig met werk in Afrika en Azie. In de prachtige neo-gotische kloosterkerk heb ik op verzoek een kaarsje aangemaakt.
Daarna fietste ik naar Diessen am Ammersee. In deze plaats staat een van de mooiste rococo kerken van Beieren: Marienmunster. In deze kerk heb ik een stempel op mijn Pelgrimspas gekregen. Het is namelijk een officiele halteplaats op de Camino naar Santiago de Compostella.
De fietstocht liep ook door het centrum van Weilheim in Oberbayern. Daar heb ik de kerk ook bezocht. Bij het binnenlopen vond ik het erg druk. En dat klopte want ik kwam binnen tijdens een begrafenisdienst.
Mijn overnachtingsplaats is Mornau am Staffelsee. Deze plaats ligt ongeveer 30 kilometer van de Oostenrijkse grens.
Voor oplettende lezers: de omschrijvingen van de bezienswaardigheden heb ik niet allemaal zelf verzonnen. Daar heb ik mijn bronnen voor.
Onderweg heb verschillende pogingen gedaan om de vele hazen en herten te fotograferen. Dat valt niet mee en dat zal waarschijnlijk te maken hebben met mijn mooie helblauwe fietspakje.
Wanneer je last hebt van hooikoorts dan moet je hier in dit jaargetijde niet gaan fietsen. Mijn kleren en mijn fiets zitten onder het stuifmeel. Ook de fietspaden zijn er mee bedekt.
Wat moet ik God (en ook mijn vrouw Nicole) op mijn knieen danken dat ik deze mooie en bijzondere tocht kan en mag maken. Ook al worden de eenzame momenten steeds moeilijker. Ik ben een mensen-mens en ik mis mijn gezin, mijn familie en mijn vrienden. Mijn moeder is vandaag jarig en ze wordt 73 jaar oud (nogmaals proficiat ma). Zij zitten met de familie in Casteren gezellig te eten en ik zit hier in mijn eentje een bord pasta weg te werken en dit verhaal te schrijven. Begrijp me goed: Ik klaag niet, ik heb er zelf voor gekozen en de tocht is geweldig. Maar morgen gaat mijn gezin voor het eerst zonder mij een week op vakantie. Wanneer ik nu een keuze zou hebben dan denk ik dat ik met mijn gezin op het vliegtuig naar Kreta zou stappen. Rome zou dan moeten wachten. Want als mij iets tegenvalt dan is dat wel dat ik mijn gezin nog drie weken moet missen. Daar zie ik tegenop. Als een berg!

Super Jan, mooi om te lezen. Succes🚴🚴🚴

Rianne Corstiaans 2018-05-03 21:19:11

Een super mooie reis Jan met mooie verhalen Tot morgen 👍

An Brok ke 2018-05-03 21:26:32

Wat een geweldige tocht ben je aan het maken Jan. Hou vol en genieten. Gaaf. 👍👍

Joost Verhoeven. 2018-05-03 21:29:38

Jan. Enorm veel respect voor jouw keuze om deze bijzondere reis ‘alleen’ te maken. Ook al lijkt ‘nog maar’ 3 weken jouw gezin, familie en jouw vrienden te moeten missen een enorme ‘berg’. Het is maar een kleine periode van de afgelopen 25 jaar die jij naar eigen zeggen beschouwt tijdens (en voorafgaande aan) deze reis. Een krachtige levenservaring rijker. Sterkte deze aankomende ‘etappes’.

Jordy Reijnhard 2018-05-03 21:53:42

Jan wij zijn vandaag met je schoonouders gaan fietsen en hebben natuurlijk over jou mooie reis naar Rome gesproken. Je hebt er al 9 dagen opzitten en je fietst Duitsland al uit! In Oostenrijk zal het misschien dan wel zwaarder worden maar aan je verslagen te zien geniet je van veel dingen . Blijf dat doen. Wij blijven je volgen. Succes!!!

Toos en Kees 2018-05-03 21:54:10

Jan, je gaat als een speer! Als het morgen meezit, ben je, wat kilometers betreft, op de helft. Toch kan ik me voorstellen dat al die bulten er de vaart wat gaan uithalen! Gewoon vooruit blijven kijken. P.S. Als je vandaag door Diessen bent gekomen, gaat er iets niet goed!

Hans Arnoldussen 2018-05-03 21:57:03

Wat een mooie verhalen Jan kijk er elke dag naar uit heel veel succes nog zet hem op .

Jan Louwers 2018-05-03 21:59:41

Hou vol Jan Je was vandaag toch aanwezig. succes voor morgen het was weer leuk. De mensen hier volgen je met veel respect Het worden er iedere dag meer toi toi

moeder 2018-05-03 22:46:47

Jan, Als jij in dat tempo blijft rijden kun je wel doorfietsen naar Kreta. Zie je Nicole en de kids binnen een week 😂👍

Louis Maas 2018-05-03 22:53:39

Wow, wat kun je toch prachtig en gedetailleerd vertellen over je tocht. Het is een dubbel gevoel: aan de ene kant is je reis geweldig, maar natuurlijk mis je ook je gezin. Heel logisch. Maar er is nog veel om van te genieten. Succes, Jan!

Carina Tijssen 2018-05-03 22:54:14

Wat zijn wij trots op jou! ♥️

Nicole 2018-05-03 23:09:20

Jan geen probleem ik breng ze morgenvroeg naar het vliegveld en we zullen aan jullie denken plus ik zal de bloemen water geven de komende week wij vinden het geweldig allemaal veel plezier en succes van duo jeb

Bert tijssen 2018-05-03 23:40:52

jan geweldig voor de mooie verhalen en prachtige vergezichten. heel leuk dat je ons familie ook nog tegen kwam op het water. maar de Donau op het plaatje was maar smal. daar zou geen boot kunnen varen van Boedapest Wenen. maar het moet ergens beginnen. nog veel devotie en succes jan.

wim en marinel swaanen 2018-05-03 23:50:08

Respect Jan, hou vol en geniet van je tocht, die momenten zul je later koesteren

Peter cosijns 2018-05-04 01:31:54

Goeiemorgen Je gaat als een speer op dit moment en verwacht niet dat je qua afstand hetzelfde gaat halen in de Alpen. Dat is niet realistisch. Gewoon stap voor stap en als je een pas bedwongen hebt dan heb je je grenzen weer verlegd en kan je trots zijn op jezelf! Ben je ervan bewust dat we je allemaal vooruit helpen duwen als het even tegen zit. Heel veel succes!!

JP 2018-05-04 07:25:58

Jan, fantastisch wat je doet en schrijft. Je dwingt hiermee veel respect af, maar dat doen Nicole en je kinderen ook omdat ze je zo steunen en de kans geven deze tocht te maken. Ik blijf je volgen. Succes!

Maria Gooskens 2018-05-04 07:43:41

Prachtige tocht jan en mooie verhalen erbij 👍👍

Sjors nous 2018-05-04 10:07:51

Hallo Jan, Ik heb een uurtje vrij gemaakt om je verhalen te lezen; indrukwekkend! Mooie omgeving, mooie paatjes! Geniet ervan!

Joost Joosten 2018-05-04 11:23:28

Veel success in de Alpen Jan!

Niels Geraerts 2018-05-04 14:31:16

Jan wat kun je prachtige verhalen vertellen.Wat een een mooie fietstocht. Wat fiets je mooie dorpen en steden door . Prachtige fotos heel veel succes en fiets ze We blijven je volgen Gr

José van Gompel 2018-05-04 18:51:24

Dag Jan, Mooie verhalen over een bijzondre tocht. Met jouw fietskwaliteieten zijn die passen echt een eitje, dat zul je achteraf wel merken. De beloning is trouwens telkens een hele fijne afdaling. Blijf optimistisch , alles gaat goedkomen. Zo wordt het de tocht van je leven . En in Rome het weerzien van je leven ! Geniet de komende dagen van het moment en waar je bent . Toon

Toon van Doormalen 2018-05-04 19:01:58

Knap man!

Johan de Kort 2018-05-05 12:39:11

Wat ik het allermooiste aan je verhalen vind is je eerlijkheid! Het mooiste cadeau wat God je gegeven heeft! Daarom kun je je gemis ook zo mooi omschrijven! Wij zijn nu zelf op trektocht willeswaar met de camper maar lees je verslag elke dag!