Dag 12: En we zijn in Italie

Italië, Prato Allo Stelvio

Vanmorgen vertrok ik rond 8.30 uur vanuit Prutz voor wat de Koninginnenrit van mijn hele tocht zou moeten worden. Vandaag zou ik via Oostenrijk, Zwitserland en daarna weer Oostenrijk uiteindelijk in Italie moeten aankomen. Daarbij zou dan ook de Norberthohe (1.405 meter hoog) en de Reschenpas (1.515 meter hoog) bedwongen moeten worden. En dit alles is prima verlopen.
Vandaag heb ik veel moeten denken aan het belangrijkste fiets-advies dat ik ooit gekregen heb. Een dikke 20 jaar geleden wilde ik de toertochten Diekirch-Valkenswaard en Luik-Bastenaken-Luik fietsen (en dat is me ook gelukt toch Cees Corstiaans en Jan Daemen?). In de voorbereiding voor deze tochten vertelde voormalig wereldkampioen veldrijden Henk Baars me: ‘rijd nooit op oewen oasum’. En dat heb ik vandaag zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Beter een tandje terug schakelen of gewoon langzamer gaan fietsen. Maar zorg ervoor dat je zo min mogelijk begint te hijgen. En het is me gelukt. Van Prutz reed ik naar Martina (Martinsbruck) om vervolgens via de Norbertshohe en Nauders naar de Reschenpas te klimmen. Ik dacht dat ik inmiddels wel uitgekeken zou zijn op de Oostenrijkse bergen maar de uitzichten na de Reschenpas waren zowaar nog mooier dan de uitzichten in de voorgaande dagen. Met mijn simpele Iphone valt het niet mee om zoveel natuurschoon op de juiste wijze vast te leggen.
Eenmaal in Italie aangekomen bezocht ik de Middeleeuwse plaatsjes Mals en Gluns.
Mals is met zijn nauwe, hellende straatjes het gezellige hoofdplaatsje van de regio. In de Sankt Benediktkirche zijn de Karolingische fresco’s uit de 9e eeuw bijzonder. Liep ik eerder deze tocht in een kerk binnen terwijl er een begrafenis was, deze keer was een doopplechtigheid in volle gang.
Het sfeervolle mini-stadje Glurns wordt nog helemaal omsloten door een stadsmuur met torens en poorten uit 1580. Het is de enige verdedigingsgordel in Tirol die in zijn geheel bewaard gebleven is. In Glurns dronk ik een kopje koffie op een van de gezellige terrasjes. Hier regelde ik ook mijn volgende hotel in Prad. Deze plaats ligt aan de voet van de Stelvio, met 2.757 meter de op twee na hoogste asfaltweg in de Alpen. Het hoogteverschil vanuit Prad bedraagt 1.842 meter. De helling varieert van 8% tot 12% met een enkele korte uitschieter naar 15%. Ik wil deze pas morgen eens goed gaan bekijken maar ik begrijp dat hij nog afgesloten is wegens sneeuw. We zullen zien hoever we komen. Wanneer het echt niet meer gaat draai ik om en vervolg ik mijn route op weg naar mijn eindbestemming: Rome.
In mijn hotel kwam ik Guus uit Oud Beijerland tegen. Hij verblijft twee keer per jaar een aantal weken in dit hotel. Ik was blij dat ik weer een keer gewoon Nederlands kon praten. We zijn samen gaan eten en hebben wat gedronken. Daarom hebben jullie deze keer wat langer op mijn bericht moeten wachten. Ik hoop dat het wachten toch de moeite waard was...

Knap gedaan Jan. Wat een mooie tocht heb je ons vandaag laten zien zeg.

Jordy Reijnhard 2018-05-06 23:19:02

Jazeker Jan, het was weer de moeite waard om op te wachten en wat een mooie foto’s weer!

Esther van Gompel 2018-05-06 23:27:54

Hoi Jan wij volgen jou met spanning. Wat een avontuur wij wensen jou nog een goede tocht .

janus en Marietje 2018-05-06 23:28:41

Yeahhh Italië bereikt!!!!

Ineke 2018-05-06 23:29:22

lang gewacht zeker de moeite waard tot morgen maar weer

moeder 2018-05-06 23:32:10

Mooi dat het zo goed is gegaan ik denk dat je het ergste hebt gehad veel succes morgen

Bert tijssen 2018-05-06 23:37:14

Hmmm Luik- Bastenaken -Luik? Zegt me niets😜 Maar het kan nooit zo’n mooie tocht zijn als deze. Prachtige foto’s Jan.

Cees 2018-05-06 23:50:26

Ziet er geweldig uit en wat heb je ook mooi weer!

Karinda & Rick 2018-05-07 04:40:46

Wat geweldig om te lezen weer! Prachtige foto’s en indrukwekkende verhalen. Petje af!

Juf Astrid 2018-05-07 05:59:12

Weer zeker de moeite waard om te lezen Jan. Succes nog en geniet ervan🚴

Rianne Corstiaans 2018-05-07 06:21:04

Jan, ik ken 1 woord Italiaans: attraversiamo! Misschien heb je er nog iets aan in het verkeer. https://youtu.be/ReGeFJXAtbM

Liesbeth 2018-05-07 07:43:17

Inderdaad mooie plaatsen Jan, zijn er afgelopen zomer nog geweest (verbleven in Schlanders iets verderop). Succes vandaag met de Stelvio, let op hé, het begint pas echt na het bos.....dus niet op oewe assem 👍😉

Louis Maas 2018-05-07 07:44:29

De Stelvio, Jan. Je doet bijna niet onder voor Tom Dumoulin en zijn concurrenten! Wat een genot. Fijne voortzetting!

Piet G. 2018-05-07 08:03:54

Geweldig mooi weer om je foto’s te zien en je verhaal te lezen!

Rita 2018-05-07 08:23:37

Herinner me Diekirch Valkenswaard nog als de dag van gisteren. Weet oy nog goed hoe ik je er mentaal doorheen heb gesleept. Het gaat nu voorspoedig, en het gaat je lukken Jan. Veel succes. Groeten Jan en Leny.

Jan Daemen 2018-05-07 08:45:16

Fantastisch. Knap van je. Fijne dagen Jan.

Sonja 2018-05-07 08:54:14

Ziet er weer prachtig uit !

Buanca 2018-05-07 08:54:53

Wa is ‘t toch skon doar

Guus en Petra 2018-05-07 09:30:57

Super gaaf Jan! Geniet van alle momenten!! En succes weer!

Suzan Geraerts 2018-05-07 09:37:20

Hallo Jan, Ik vond het een gezellige ontmoeting met jou, hier bij Haus Tschenett in Prad am Stilfserjoch. Ook gisteravond tijdens ons etentje bij Pizzeria Sandheim en het ontbijt van vanochtend. Jammer dat de passo dello stelvio nog gesloten is , waardoor je dit evenement moest laten gaan. Het is zeker de moeite waard om hiervoor nog eens terug te komen, wanneer de stelvio wel open is. Het was voor mij een leuken ervaring om een Nederlander hier in dit appartement te ontmoeten. Ik wens veel succes en plezier met je tocht naar Rome en ik blijf je volgen tot aan Rome. Nogmaals succes Guus Sundermeijer

Guus Sundermeijer 2018-05-07 09:56:01

Hee jan, het blijft indrukwekkend hoe je je dagen beschrijft . Prachtig om te lezen. Alweer dag 13 vandaag ! Gaat goed . Hou vol en blijf genieten .

Anita ansems 2018-05-07 10:21:39

Hoi Jan, wat goed van jou. Je bent een kanjer. De helft zit erop. Nog veel succes. Houdoe

Tom en Riet Maas 2018-05-07 10:41:22

Hoi Jan, het gaat heel goed , je vordert gestaag. Het mooie blauwe pak zal toch niet los om je lijf gaan hangen ? Strakker is het in elk geval niet geworden? Je berichten zien er optimistischer uit , en dat is ook heel goed. Je gaat nog heel veel mooie plekken zien voordat je de paus gaat ontmoeten hoor ! Geniet ervan .

Toon van Doormalen 2018-05-07 11:12:31

Prachtig verhaal weer Jan. Respect!

Pia 2018-05-07 11:46:45

Hoi Jan, Wat een prachtige reis ben je aan het maken. Wat gebeurt er veel. Ik geniet van het verslag iedere dag. Succes nog op je verdere pad naar Romen. het ga je goed.

margriet kroonen 2018-05-07 11:52:48

Heel mooi daar Jan . Maar Casteren is ook mooi Je tuin ken je niet terug Alles is uitgelopen zo prachtig . Fiets ze

Jose van Gompel 2018-05-07 17:08:57

Petje af Jan, prima prestatie, die dan ook wordt beloond met mooie vergezichten. Ga zo door, we volgen je wel.