Dag 5: Een echte zondag (of toch niet)

Duitsland, Eberbach

Deze vijfde dag begint met regen. Gelukkig zit ik binnen te ontbijten en merk ik er niks van maar eenmaal op de fiets zie ik dat onschuldige wolkjes aan de lucht binnen enkele minuten kunnen veranderen in donkere regenwolken. Vanmorgen heb dan ook voor het eerst met regen te maken gehad. Deze keer heb ik nog geschuild maar ik denk dat ik de volgende keren (mochten die nog komen) gewoon door ga fietsen.
Ik zal wat meer de plaatsen gaan noemen waar ik doorheen kom. Niet allemaal want dat wordt teveel maar wel de plaatsen waar ik even aanleg. Dat is wel interessant voor de lezers die goed waren in aardrijkskunde (en de anderen kunnen de plaatsen eventueel opzoeken in de Bosatlas, de Michelin wegenkaart van Duitsland of op Google Earth).
En vandaag ga ik mijn cursus Timemanagement (jawel Louis en collega’s) in praktijk brengen. Ik heb mijn doel (taak) gesteld: fietsen tot Hirschhorn. Daarbij heb ik me een aantal beloningen beloofd. Zo zal ik aanleggen in Lorsch, Ladenburg en Heidelberg. En verder neem ik me voor om me niet te laten afleiden door allerlei andere, plotseling opkomende, ideeen. In de afgelopen dagen kostten deze ideeen best veel tijd en leverden niet veel plezier op (gesloten kerken, gesloten winkels of ongezellige dorpscentra).
Ik vertrek vanuit Nierstein en ik moet meteen gebruik maken van een pontje. In Lorsch staat een van de weinige goed bewaarde monumenten in Duitsland uit de tijd van Karel de Grote: de Torhalle. Ladenburg is een sfeervol stadje waarvan de geschiedenis terug gaat tot de Romeinen. En Heidelberg is een van de mooiste en drukst bezochte steden van Duitsland, bekend om zijn Alte Brucke (over de Neckar) en het imposante Heidelberger Schloss.
Het blijkt vandag een echte zondag te zijn trouwens. Op de eerste plaats omdat (na de regenbui van vanmorgen) de zon de hele dag uitbundig heeft geschenen. Daarnaast zijn veel mensen vrij op zondag en blijkt half Duitsland op zondag ook te willen fietsen, wandelen, skeeleren, steppen en wat nog niet meer. Ik heb echt uit moeten kijken vandaag.
Daarentegen was het voor mij geen zondag maar leek het wel een gewone doordeweekse werkdag. Ik heb vandaag ongeveer 120 kilometer gefietst. En het wordt wel zwaarder nu ik Nicole en de kinderen steeds meer ga missen. Ik hoop dat ze door mijn app-jes, foto’s en dergelijke ook een beetje meekrijgen hoe mooi deze tocht is (ondanks dat het absoluut niet voelt als vakantie). Misschien zijn Nicole, Minke, Lieke en Jan op afstand op een ongeveer dezelfde manier aanwezig dan dat onze pa de afgelopen 25 jaar aanwezig is geweest bij de hoogtepunten binnen ons gezin. Wie zal het zeggen...

Respect, Jan! Zet ‘m op! 💪🏻

Maartje 2018-04-29 22:01:56

Ik kijk inmiddels dagelijks uit naar om jou verhalen en de mooie foto's. Daarbij vind ik het fijn dat je enkele plaatsen noemt waar jij doorheen fietst dan kan ik een beetje "meefietsen" op Google-Maps. (volgens mij fietste jij vandaag niet de kortste weg; maar dit zal de Reitsma-Route wel zijn denk ik dan)

Johan 2018-04-29 22:06:47

Wat leuk zeg om je zo te volgen knap van je nog veel fiets plezier geniet ervan

May en jan van hoof 2018-04-29 22:08:43

Mooi omschreven Jan.Mooie foto's!

Ine 2018-04-29 22:10:27

leuk verhaal sterkte voor morgen veel fietsplezier

moeder 2018-04-29 22:21:41

Mooi geschreven Jan. Met jouw mooie verhalen en prachtige foto’s zijn we er ook een beetje bij.

Jordy Reijnhard 2018-04-29 22:52:50

super leuk om te lezen hoe het je vergaat. mooie foto's ook. veel succes nog👍👍💪

miriam sterken 2018-04-29 23:09:06

Mooie en boeiende verslagen Jan leuk om te lezen en mooie plaatjes daarbij en gewoon oerendhard durgoan

Perry en Suzan 2018-04-29 23:20:34

Heerlijk om je verhalen te lezen en he zo te volgen Jan. Succes verder

Pauline van den Heuvel 2018-04-29 23:33:53

Ga er maar vanuit dat het wel klopt wat je denkt ze leven zeer met je mee en wij ook

Bert tijssen 2018-04-29 23:44:41

Mooi verslag Jan van een echte zondag. Veel respect voor jou, we beleven het met jou mee. Succes 🚴🏻‍♀️

Jos Jansen 2018-04-30 07:57:13

Je hebt je zondag prima doorgebracht; genieten van de omgeving en in gedachten bij je gezin. Vandaag weer business as usual op de trappers. Heb je nog geen last van je zitvlak? En beginnen de heuvels al op te doemen, of heb je al wat mini-colletjes achter de rug? Succes iig!

JP 2018-04-30 08:30:19

Ik ben heel trots op je papa.😁 En nog heel veel plezier tijdens jou tocht 😘♥️

Lieke ♥️ 2018-04-30 09:33:09

Zo leuk om te volgen. hele mooie foto’s. succes Jan. Enne, vanaf vandaag flink trappen.

Olga vernie 2018-04-30 09:44:45

Weer een erg leuk verhaal Jan! En dat gemis...fijn gevoel he!😉 om te kunnen voelen wat je mist! Geniet van je reis!

Ineke 2018-04-30 10:05:26

Ik lees het al de pelgrim spirit komt er nu in. Goed bezig

Johan van hamont 2018-04-30 10:50:06

Leuke verhalen Jan, ook ontroerend, succes en geniet ervan

Guus en Petra 2018-04-30 11:11:23

Met een brok in mijn keel lees ik je mooie verhalen. Als je je bedrijf niet meer leuk vindt, ga je toch gewoon schrijver worden. Veel dank!

Sien 2018-04-30 14:08:35

Wat leuk Jan elke dag verslag en foto's Wel grappig de foto van hazelworm Heb jij wel erg ver voor gefietst Die zie ik elke zomer op de Bucht bij kapel in het bos te Casteren Fijne fietsreis nog en ik blijf jou volgen Groetjes Francien

Francien Wilborts 2018-04-30 15:12:38

Wat leuk Jan dat we je zo kunnen volgen, wij wensen jou heel veel succes en fietsplezier!

Marco en José 2018-04-30 19:31:09

Leuk om je via deze reisblog te volgen. We wensen je heel veel succes! Zet 'm op!