Dag 11: De ideale combinatie van pelgrimeren en recreëren.

Oostenrijk, Prutz

Zoals ik gisteren al vertelde; ik heb de nacht doorgebracht in het grote Cisterciënzer abdij in Stams. Dit klooster werd in 1273 gesticht en het klooster betekent veel voor de Tirolers omdat verschillende van hun vorsten er begraven liggen. De kerk van het klooster werd in 1284 gewijd en 700 jaar later door Paus Johannes Paulus II tot basilica minor verheven.
Het was een hele mooie ervaring met een hoog pelgrimsgehalte. Al zou de prior van de abdij, die mij bij de ingang begroette, dat niet verwachten. Mijn fiets en mijn hippe blauwe fietspak met die mooie reclame-uitingen brachten hem tot de uitspraak: ‘Du bist kein pilger’. Mijn pelgrimspas en mijn beweegredenen deden wonderen. Er werd direct een kamer geregeld en een mooie plek voor mijn fiets. Wanneer ik met de overige broeders mee wou eten dan was dat mogelijk na het gebed om 17.45 uur. Het was toen al 17.00 uur geweest dus dat werd haasten. Na het gebed naar het avondeten. Er waren ongeveer 15 broeders (waaronder Duitsers, Oostenrijkers maar ook 5 Vietnamezen). De prior en de anderen vroegen vanalles over Nederland want daar wisten ze helemaal niets van. En vraag me niet wat we gegeten hebben. Het waren twee verschillende prakjes waarvan ik echt niet weet wat het was. Na het eten naar mijn kamer want ik had geen sleutel van de buitendeur. Ik zou wel buiten kunnen maar daarna niet meer naar binnen.
Vanmorgen de wekker op 6.30 uur gezet want om 7.15 was er een heilige mis. En na de mis hebben we gezamenlijk ontbeten. Bij het ontbijt was het al net of ik erbij hoorde. Of ik de tafel mee op wou zetten. En of ik het brood wou snijden met zo’n oud vlees-snij-apparaat dat vroeger Trien Berk ook gebruikte. Tijdens het ontbijt kwam ook de abt naast me zitten omdat hij gehoord had van de reden van mijn fietstocht naar Rome. Daar had hij nog wat vragen over. Ik kreeg de uitnodiging om na het ontbijt het hele klooster (inclusief kerk die eigenlijk alleen op zondag te bezichtigen is) te bekijken en te fotograferen. Of ik in Rome dan wel Paus Franciscus wou vragen wanneer hij naar Stams komt. Mijn hele verblijf kostte € 20.
De fietstocht vandaag ging door het dal van de Inn. Van Stams richting Imst en Landeck. En vervolgens richting de Reschenpas. Jammer genoeg was het weer bewolkt dus de hoge Alpenpieken kon ik nog niet zien.
Tussen Stams en Imst maakte ik de foto van de rotswand. Kunnen jullie de bergbeklimmers die erop staan ontdekken?
In Imst kwam ik op het idee om naar de Alpine Coaster te fietsen. Dat is met 3,5 kilometer de langste Alpenachtbaan ter wereld. Nou dat heb ik geweten. Ik klom in een uur bijna net zo hoog dan de Buchener Hohe en de Reschenpas. En daar mag je een hele dag over doen. Maar ik dacht: als de berg niet naar Mozes (of Mohammed) komt dan gaat Mozes (of Mohammed) naar de berg. En in dit geval Jan dus. Nou: het was de inspanning dubbel en dwars waard. Niet alleen de Alpine Coaster maar zeker ook het uitzicht op de bergen. Ge-wel-dig!!
Na de middag trok alles open en kon ik ook vanuit het Innstal genieten van het uitzicht. Mijn adviseur Bernard heeft weer gelijk: het wordt steeds mooier.
Ook in Oostenrijk kennen ze trouwens de electrische fiets en zelfs de electrische mountainbike. Ja zo kan ik het ook, denk ik dan.
Overnachten doe ik vannacht in Haus Marianne maar dat klinkt spannender dan het is. Morgen gaan we over de Reschenpas naar Italie. Ik heb er zin in!

Ja Jan, eigenlijk moet je een beetje treuzelen, want de Alpen zijn mi. geweldig! Ik hoopte dat je iets meer oostwaarts door de Alpen zou steken, dan had ik je opgezocht... Daar zit ik momenteel. Mijn meditatieve momenten zitten in hoogtes opzoeken.... Ik reageer niet elke dag, maar lees wel elke dag... Respect! Veel plezier nog!!!

Jan Timmers 2018-05-05 21:06:22

mooie plaatjes weer Jan het gaat goed aan je te zien. morgen veel fietsplezier toi toi

moeder 2018-05-05 21:14:12

Haus Marianne. Klinkt goed Jan. Wat zul je slapen.

Marianne Cosijns 2018-05-05 21:21:08

Goed bezig Jan, geniet er van.

Johan 2018-05-05 21:31:53

Sgonne verhale Jan we blěve oew volge . Super jonge

Frank en Jeanne 2018-05-05 21:34:30

Wel eens in Stams geweest, Jan tijdens een fietstocht langs de Inn. Maar niet zoals jij nu zo genoten van je bezoek aan de abdij. Voor jou stelt het weinig voor: in goed twee dagen dwars door Oostenrijk. En dat zonder elektrische mountainbike! Geniet verder van je tocht en een goed vervolg toegewenst.

Piet G. 2018-05-05 21:34:51

Gaaf Jan!

Ineke 2018-05-05 21:38:02

Wat een mooie foto's Jan

Harry S 2018-05-05 21:46:28

Geweldig mooie foto,s Jan. Geniet nog van je reis🚴🚴🚴

Rianne Corstiaans 2018-05-05 21:58:35

Knap Jan succes in de komende dagen, geweldig mooi Morgen weer een mooie tocht?

Jo Tholen Kerkstraat 3 Casteren 2018-05-05 22:12:17

Prachtig weer Jan. Succes weer morgen.

Jordy Reijnhard 2018-05-05 22:18:38

Mooi!!

Guus en Petra 2018-05-05 22:25:23

In Oostenrijk maakte ik ook kennis met de elektrische mountainbike en dat fietst lekker. Jij gaat ook lekker

Johan van hamont 2018-05-05 23:01:24

Prachtig verhaal mooi dat je er zo van geniet jan succes voor morgen

May van hoof 2018-05-05 23:22:22

Wij kijken elke avond weer uit naar je verhalen en foto’s! ♥️

Nicole 2018-05-05 23:31:02

Geweldig Jan!! Zelfs op vakantie blijf ik je mooie verhalen volgen! Zet um op💪🏻 En geniet

Yvonne Brokke 2018-05-05 23:37:40

Yvonne Brokke 2018-05-05 23:37:42

Yvonne Brokke 2018-05-05 23:37:45

Ik vind het geweldig mooi wat je vandaag gezien hebt en waar je geslapen hebt ook trouwens ik heb de fiets van minke gemaakt en we hebben de planten water gegeven alweer tot morgen slaap wel groetjes van duo jeb

Bert tijssen 2018-05-05 23:46:01

Geweldig weer Jan!! 💪🏻

Nelleke 2018-05-06 00:56:04

Prachtig verhaal weer Jan! Respect!

Moniek 2018-05-06 00:58:10

We kijken elke dag uit naar je verhalen. En zullen je dan ook zeker blijven volgen. SUCCES 🍀🍀👍

Fam. Verberne 2018-05-06 08:54:32

Wat gaat het geweldig en ontzettend vlug....genieten.

anita 2018-05-06 12:39:35

Wat weet jij deze reis goed in te vullen met mooie dingen. Iedere dag weer een andere belevenis.

mariska 2018-05-06 16:07:09

Hoi jan weer genoten van je verhaal en vooral van je slaapplaats in de abdij van stams ik mocht er niet blijven slapen. maar wij hebben met ons gezelschap wel een rondleiding gehad door een vietnamees die nederlands sprak geweldig mooi! ze hadden er ook een lekker drankje. jan het ga je goed.