Dag 13: Afdalen naar Meran

Italië, Meran

Mijn voornemen om vanmorgen even te gaan kijken hoever ik de Stelvio op kon fietsen werd bij het ontbijt al om zeep geholpen. De eigenaresse van het hotel waar ik verbleef drukte me op het hart om niet aan de beklimming te beginnen. Ik zou toch maar enkele kilometers de berg op kunnen rijden. Dan zouden arbeiders bezig zijn op de pas sneeuwvrij te maken dat zou voor fietsers veel te gevaarlijk zijn. Daarbij komt nog dat het vanmorgen erg bewolkt was. Er zou op de Stelvio niets te zien zijn. Jammer maar helaas.
Na een stevig ontbijt ben ik toen maar vertrokken richting Meran. Een hele fijne fietstocht want de tocht was nagenoeg helemaal bergaf. Dat vind ik ook wel weer jammer. De besneeuwde bergtoppen zijn machtig mooi. Maar hoe meer je richting Meran komt, hoe lager de bergen zijn (en dus minder besneeuwde toppen).
Het is net alsof je in de film Heidi aanbeland bent. Hoog in de bergen zie je overal van die verdwaalde huisjes staan. Daar zouden Heidi en haar opa goed gewoond kunnen hebben.
Verder fiets je de godsganse dag tussen de appelbomen. In Zuid Tirol wordt 1/10 deel van alle Europese appels geplukt!
Allereerst fiets ik door Laas. De kerk van Laas is een van de oudste kerken in dit dal. En bij Laas wordt op een hoogte van 1.600 tot 2.300 meter marmer gewonnen. Het Laaser marmer behoort tot de beste soorten ter wereld. De hoge kwaliteit was al bij de Romeinen bekend. Omdat het weinig verweert en een gelijkmatige structuur vertoont wordt het veel gebruikt bij beelden en monumenten in de buitenlucht. Zo is het onder meer gebruikt bij de militaire begraafplaats in Margraten. Op een van de foto’s zie je nog het spoorlijntje bergop.
De tocht gaat verder via de Claudia Augusta. Dit is een zeer oude verbinding waarover blijkens bodemvondsten al in de Bronstijd handelsverkeer plaatsvond. In het jaar 50 na Christus werd de Via Claudia Augusta voltooid.
Vervolgens kom ik in Latsch. De Spitalkirche in Latsch werd in 1414 ingewijd door de paus, onderweg naar het concilie van Konstanz.
Onderweg spreek ik een Duits stel dat al drie jaar rond de wereld aan het fietsen is. Ze zijn van Alaska naar het zuiden van Argentinië gefiets. Ook hebben ze in Nieuw Zeeland, Australië, Japan en in een groot stuk van zuidoost Azie rondgereden. Samen hebben we de bevestiging van mijn stuurtas verstevigd. Wel makkelijk wanneer iemand de juiste onderdelen gewoon ergens onder uit een fietstas vist. Ik moet er trouwens niet aan denken om zo lang van huis weg te zijn. De afgelopen 13 dagen heb ik lichamelijk tot nu toe goed doorstaan. Maar het mentale aspect gaat steeds zwaarder wegen. Ik geniet van de tocht en de omgeving maar ik verheug me nu al op 24 mei en de zondag daarop volgend!
Daarna arriveer ik in Meran. Een mooie stad (niet te groot want daar houd ik niet zo van weet ik inmiddels) waar ik wederom de kerk bezoek.
Net nadat ik besloten heb om vandaag niet meer verder te fietsen en in Meran een overnachtingsadres te zoeken breekt een helse onweersbui los. Het is de eerste echte regenbui op mijn tocht. Met het weer heb ik sowieso veel geluk gehad. Snel naar een hotel zodat ik kan douchen en mijn dagelijkse wasje kan doen.
Ik bedacht me vandaag dat het misschien niet toevallig is dat ik graag kerken en kapelletjes bezoek (afgezien van het feit natuurlijk dat een heleboel mensen graag binnenlopen bij een kerk/kapel). De laatste keer dat ik onze pa in levende lijve gezien heb was op donderdagavond 14 januari 1993. Ik sjouwde met mijn trombone naar Den Aord voor de wekelijkse repetitie (die heb ik nog steeds hard nodig). En onze pa ging net de kerk binnen om boven in de kerktoren duiven te vangen. We hebben elkaar begroet maar jammer genoeg weet ik niet meer wat we verder tegen elkaar gezegd hebben....

Leuk Jan ..! Jaja wasje doen hoort er ook bij 🚴. Ga zo door👍👍

Rianne corstiaans 2018-05-07 22:06:19

Wat ziet het er allemaal prachtig uit. Mooi avontuur. Groetjes van ons

Heidi 2018-05-07 22:07:50

Hallo Jan. Wat jammer dat je niet de Stelvio op kon. Maar veiligheid gaat boven alles. Toch weer mooie kiekjes die je met ons deelt. Wat betreft jullie pa. Je hebt de beste man in ieder geval nog kunnen begroeten. Al is dat wellicht voor jouw gevoel maar een schrale troost. En je blijft het jouw hele leven bij. Als er zoiets bestaat als ‘leven’ na het ‘aardse’ leven. Diegene die we moeten missen blijven altijd om ons heen. Al is het alleen al met mooie herrineringen. Sterkte weer morgen.

Jordy Reijnhard 2018-05-07 22:10:27

Jan Mooi om te lezen en te zien wat je tegenkomt met de fiets, geweldig. Jammer van de Stelvio, maar dat zal de pret niet drukken. Het gaat je goed Fred

Fred Jansen 2018-05-07 22:17:35

Wat een mooie reis Jan, geniet ervan.

Toon en Toos. 2018-05-07 22:48:43

Wat een mooie verhalen Jan, lees ze met veel plezier. Succes nog en ga niet te “ Oerend Hard” daar op de fiets. Veel succes nog 👍

Toine Dirks 2018-05-07 23:02:55

Alweer zo'n mooi verhaal Jan, volgens mij heb hierdoor nog meer volgers dan Wilders. GEWELDIG.

Harry S 2018-05-07 23:16:17

Weer een mooi verhaal Jan en prachtige foto's. Wel treffend afgesloten over jullie pa! Groetjes

Ine Donkers 2018-05-07 23:18:46

Het gaat zeer goed ik denk dat je het wel volbrengt het einde is in zicht tot morgen groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-07 23:37:27

Ook ik lees je mooie verhalen. Ik doe dat 's ochtends tijdens mijn ontbijt. Het ik leer ook nog eens iets over aardrijkskunde en geschiedenis 😉 Vroeger nooit opgelet maar nu vindt ik het wel in interessant. Ook het bezoeken van kerkjes doet mij altijd goed om mensen die me lief en overleden zijn te herdenken. Datzelfde doe je met deze prachtige reis ook. Jullie pap herdenken! Ik vind het ontzettend knap dat je deze tocht in je eentje maakt. Met hele mooie herinneringen en straks aan het eind weer aan de toekomst samen met je gezin. Nog heel veel succes 😃

Karin Groenen 2018-05-08 07:23:11

Mooi om te lezen Jan. Ik herken dat heimwee gevoel wel. Maar blijf bij de les. Dit soort tochten beleef je maar een paar keer in een mensenleven. Veel succes en plezier!

Ronald Lijster 2018-05-08 08:03:04

Ik lees jou verslagen elke morgen als ik op mijn werk aan de koffie zit voordat ik om half 8 aan de slag ga. Ik vind het heel bijzonder wat je doet en op de een of andere manier doet het heel veel met mij. Ik geniet van je mooie verhalen en je prachtige foto's. Heel veel plezier nog en steek nog maar ergens een kaarsje op.

Thijs Bierens 2018-05-08 08:36:35

Dank je voor je mooie verhalen. De Stelvio is leuk, maar er zijn nog meer en nog mooiere passen. En als je Italie in rijdt, richting het Gardameer (druk!) wordt het ook super mooi. Als je in Bolzano komt, dan is het Tiroler museum een tip. Daar ligt Otzi de ijsmummie. Die heeft geprobeerd jouw route te voet te doen, maar werd halverwege overvallen en is in het Ötztal blijven hangen tot 1991. Succes verder en geniet van de omgeving!

JP 2018-05-08 11:59:00

Hallo Jan, Het was zeker een van de gemakkelijkste fietstocht zover. Weinig klimmen en veel dalen. Waarschijnlijk ook een mooie tocht. Ik was gisteren hoog in bergen boven Schlanders. Ik heb de donkere onweersbui boven mirano zien hangen en een klein beetje van meegekregen. Tijdens mijn wandeltocht ben ik even verdwaald geweest en heb meer dan een uur rond gezocht naar het wandelpad en uiteindelijk weer gevonden. Merano is een mooie en gezellig stad. Geniet ervan! Groetjes Guus

Guus Sundermeijer 2018-05-08 12:37:12

Hoi Jan , Wat een prachtig reisverslag van je ook de bijpassende foto's super. Veel succes en geniet van al het mooie .

Jo Kroonen 2018-05-08 12:38:29

Mooi Jan

Guus en Petra 2018-05-08 12:47:48

Wat zie je toch veel moois, Jan. Gelukkig kun je het lichamelijk allemaal goed aan tot nu toe, maar het mentale gedeelte gaat ook meespelen, dat geloof ik direct. Je mist je gezin, maar je gaat ook helemaal terug naar jezelf. Je hebt veel tijd om over alles na te denken, ook over jullie pa. Dat is heel mooi, maar ook wel aangrijpend. Nog heel veel succes op deze mooie tocht.

Carina Tijssen 2018-05-08 14:00:14

Hoi Jan, prachtig reisverslag weer....en ja, ook wij zijn van die mensen die menen elk kerkje te moeten bezoeken. Zo waren we eens in een plaatje wat überhaupt niets voorstelde en liepen wederom de kerk binnen, echt de verrassing van ons leven! Een simpel kerkje in de Ardennen met een complete kerker onder de kerk. Super indruk gemaakt! Wat ga jij genieten van de basiliek in Rome! Succes verder, ik ken natuurlijk je verhaal niet qua vader maar proef er iets uit. Hij zou trots op je geweest zijn!

Ineke 2018-05-08 16:53:08

Weer een mooi verhaal Jan .Jullie Pa zou zeker trots geweest zijn veel succes nog

Jan Louwers 2018-05-08 18:43:23

Wat heb je leuke reisverslagen! Grappig, leerzaam en af en toe ook emotioneel. Maar dat is logisch als je zo lang je gezin moet missen en al je fijne collega's. Geniet van je rust en de mooie omgeving! Het is je gegund!