Dag 14: Via de Sudtiroler Weinstrasse naar de zon (Jan van Lippen)

Italië, Salorno

Dag 14 alweer van mijn pelgrimsreis naar Rome. Dat betekent dat ik al twee weken onderweg ben. En dat betekent dat ik al twee weken alleen telefoon-, whatsapp- en Facetime-contact heb met het thuisfront. Er zitten nou eenmaal ook nadelen aan deze trip.
De route van vandaag was weinig spectaculair. Ik daal via de Sudtiroler Weinstrasse verder af richting het Gardameer. De route loopt door een paar leuke wijndorpjes op heuvels aan de rand van het dal. Op die heuvels wordt wijn verbouwd; de brede dalvloer daarentegen is een zee van appelbomen. De Sudtiroler Weinstrasse is de oudste wijnroute in Italie. Sommige internationaal bekende wijnen stammen uit dit gebied: de Gewurtraminer, de Vernatsch en de Lagrein.
Allereerst fiets ik via Lana naar Bolzano. Veel tijd om bezienswaardigheden te bekijken heb ik niet. Ik wil vandaag een flink stuk opschieten om dan straks in Toscane weer wat meer tijd te hebben. Ik neem me voor om in Bolzano de Dom te gaan bekijken. Dat is een gotische hallenkerk met een sierlijke toren en resten van 15e eeuwse fresco’s. Al fietsend door de binnenstad kom ik echter ook langs de Dominikanerkirche en de Franzuskanerkirche. Beide kerken waren vroeger onderdeel van een klooster en bezitten beiden nog een kloostergang. Na mijn overnachting in het klooster in Stams zie ik de broeders in gedachten nog rondlopen door de gangen.
Na Bolsano ga ik verder met mijn fietstocht. Via Eppen (wat een klim was dat weer, zo blijf ik wel in conditie) en Auer naar Salurn. In Salurn ben ik bekaf. De laatste 10 tot 15 kilometer fietste ik vol in de wind op een recht fietspad langs de Adige. En de lucht wordt donker. Ik wil voorkomen dat ik, net as gisteren, weer zeiknat regen. Daarom zoek ik snel een slaapplaats. Daarbij ervaar ik dat ik het Duitstalig deel van Italie achter me aan het laten ben. Ik bel met een (naar mijn mening) oudere vrouw. Ze verstaat geen Duits en geen Engels. Een slaapplaats krijg ik dus bij haar niet geregeld. Dan maar naar het plaatselijke hotel. Daar kennen ze Engels. Ik ben benieuwd of ik me de komende weken met mijn Engels kan redden.
Nu nog even iets anders: Al fietsend realiseer ik me
1) dat het vandaag de 14e etappe is,
2) ik op weg ben naar de zon, en
3) ik over de oudste wijnroute van Italie rijd.
Dat brengt mijn gedachten al heel snel op een andere belangrijke persoon in mijn leven in de afgelopen 25 jaren:
Jan van Lippen.
Jullie weten dat ik deze pelgrimstocht onderneem in nagedachtenis aan mijn vader die in januari 1993 overleden is. In het najaar van 1993 fietste Jan van Lippen mij in ons dorp Casteren voorbij (hij ongetwijfeld naar het voetbalveld en ik weer op weg naar Den Aord voor de wekelijkse repetitie). Ik woonde toen in Eindhoven en het was de eerste keer na het overlijden van onze pa dat we elkaar spraken. Hij nodigde me uit om een keer een kop koffie te komen drinken. Dat eerste kopje koffie is uitgegroeid tot een maandelijks avondje buurten.
Meestal gebeurde dat op een Champions Leage avond. Eerst vaak met Ajax-wedstrijden. Jan was fan van Ajax (dat brengt me bij etappe 14 en de legendarische nummer 14 Johan Cruijff). Later zagen we gelukkig meer PSV-wedstrijden. En ook daar kon hij van genieten. Jan zorgde dan voor koffie, een gebakje, nootjes, chips en een paar flessen bier. Zelf dronk hij liever een goed glas wijn (en dat brengt me bij de Sudtiroler Weinstrasse).
En in al die jaren hebben we de meest uiteenlopende zaken besproken. Zonder dat Jan zelf zijn mening gaf, stelde hij de juiste vragen om mij zelf de goede conclusies te laten trekken. Ik durf best te stellen dat hij van grote invloed is geweest op mijn levensloop.
Jan was een fervent zonaanbidder (en ik ben nu op weg naar de zon). Menigmaal kon je hem in de tuin aantreffen, met alleen zijn voetbalbroek aan en genietend van de zon. Je kon bij Jan altijd binnenlopen. Ook wanneer hij eigenlijk andere dingen te doen had maakte hij toch even tijd. Wat dat betreft leek hij ook wel op onze pa.
Jan is op 14 april 2011, na een kort ziekbed, jammer genoeg ook veel te jong overleden. Jan, in deze dagen denk ik (natuurlijk!!) ook aan jou...

Hallo Jan, ten opzichte van jou heb ik maar weinig gedaan. Begon de dag met yoga, vervolgens over de markt gestruind van Prad en nog bergschoenen gekocht in Malles ( wel op de fiets ). Ook hier hebben we met regen te maken gehad, maar verder was het lekker weer vandaag. Morgen ga ik op fiets na Merano en dan weer terug. Je schiet al aardig op. Ik hoor je morgen wel weer. Groetjes Guus

Guus Sundermeijer 2018-05-08 20:27:22

Geweldig weer Jan! Ons moeder en ik lezen je verhalen dagelijks. En heel mooi dat je (mijn ome) Jan 'meeneemt' op je reis. Hij geniet er zeker van.

Ruud Das 2018-05-08 20:45:02

Jan, elke dag kijk ik uit naar je verslag. Petje af. En Jan, dat was een mooie mens. Altijd hartelijk en vriendelijk. Ik had niet door dat hij er al 7 jaar niet meer is. Maar kan jouw verhaal over hem op zijn laatste dag nog goed voor de geest halen. Het was tenslotte ook een beetje familie. Geniet er nog van! We kijken weer uit naar je volgende verslag.

Marielle 2018-05-08 20:49:09

En nu op naar Trento. Hopen dat de post zijn werk heeft gedaan..... wij zijn hier in elk geval zeer benieuwd Jan.......de Italiaanse post kennende. Familie van Joyce woont aan het Gardameer. Jammer voor jou aan de verkeerde kant (Moniga del Garda) anders had ik een B&B overnachting voor jou kunnen regelen! Succes morgen weer!!

Louis Maas 2018-05-08 20:54:37

Mooie woorden weer Jan! Op naar de zon! ☀️💪🏻

Nelleke 2018-05-08 20:59:56

Chi trova un amico, trova un tesoro

Jordy Reijnhard 2018-05-08 21:02:30

Wat prachtig om op terug te kijken Jan. Dat zijn de dingen die je moet koesteren! Ikzelf heb weinig mooie dingen van vroeger om op terug te kijken dus kan extra genieten van mensen zoals jij die dat wel kunnen! Geniet van de zon en alles wat nog op je pad gaat komen! Dat doe ik ook😉

Ineke 2018-05-08 21:09:42

Weer een leuk verhaal Jan.🚴🚴🚴

Rianne Corstiaans 2018-05-08 21:33:50

Alto Adige he. Is de italiaanse naam voor Süd Tirol. Je gaat naar Toscane, supermooi daar. De bergen ben je nu voorbij, nu alleen mooie heuvels in het vooruitzicht. Geniet ervan en succes!

JP 2018-05-08 22:09:17

Heel knap Jan wat je aan het doen bent. Wij zien ook elke dag uit naar je verhaal. Je hebt hier lang naar toe gewerkt en komt steeds korter bij je einddoel. Weet je trouwens dat je de Giro tegemoet rijd? Mocht je ze toevallig tegenkomen niet omdraaien he!

Toos en Kees 2018-05-08 22:56:47

Jan je bent ruim over de helft dus het schiet al op misschien kan je nog wat van de giro zien groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-08 23:47:37

Dat was weer een mooi verhaal Jan, we volgen elke dag je verslag en je mooie foto,s Jan, dat jou vader Jan, mijn Buurjongen was en later ook onze Buurman, en dat we ons nog vaak herinneren aan zijn favoriete liedje, daar komt mijne witpen aan. En dat Jan v.Lippen mijn neef was,en wekelijks met mijn man (ook Jan) kwam na kaarten over V V Casteren ( onze jongens speelde toen in Casteren 1 ) en natuurlijk ook over Ajax en PSV, dat was soms wel eens een(zware discussie ,maar aan het einde van het verhaal kwam alles weer goed. We wij denken nog vaak aan die tijd terug. En nu geloven wij zeker dat jou vader en Jan, jou volgen op je fiets trip naar Rome. Jan Geniet van de mooie dingen onderweg ,en wij duimen voor een goede aankomst in Rome.

Jan en Ria 2018-05-09 12:13:07

Geweldig Jan. Wat een avontuur. Maar wel mooi. En iedere keer weer zo'n mooi verslag. Ik geniet er iedere keer weer van. Succes.

Marianne Cosijns. 2018-05-09 12:44:21

Vandaag jouw belevenissen gelezen tot nu toe. Fantastisch om zo'n tocht te kunnen maken, Jan. Boeiend om te lezen! Ik ga het vervolg van jouw reis zeker volgen. Geniet er nog van. Het is voorbij voordat je er erg in hebt.

Gerard Panjoel 2018-05-09 20:15:59

Indrukwekkende reisverslagen en foto's, Jan. Leuk om je te volgen met deze schitterende tocht!