Dag 7: We gaan klimmen!

Duitsland, Neresheim

Vandaag zou het gaan beginnen: een echte klimetappe vanaf mijn slaapadres in Croffelbach over ongeveer 50 kilometer naar Ellwangen. En wat is me dat veel meegevallen. Vanochtend was het koud. En ik was te optimistisch (en ook een beetje zenuwachtig). Ik ben al twee dagen gestart in een korte broek en met korte mouwen. Ik ben inmiddels dan ook al een beetje boerenbruin. Maar vanmorgen ben ik na 100 meter al afgestapt om een jasje aan te doen.
De tocht die de heer Reitsma heeft uitgezet is prachtig. Elke dag kom ik weer vergezichten tegen die ik onmogelijk op een foto kan vastleggen. Ik begin de heer Reitsma ook steeds beter te snappen. Die keren dat ik zit te slapen/peinzen op de fiets en daarom verkeerd rijd (iedereen maakt wel eens fouten toch?), heb ik dat al heel snel door. De pad of weg die ik op dat moment insla, voelt niet als de juiste route.
Tot mijn verbazing was ik rond 11.30 al in Ellwangen. Ellwangen werd in 764 gesticht als Benedictijner klooster. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Ellwangen zijn de heksenvervolgingen. Er zijn hier in het verleden ongeveer 450 mensen omgebracht.
Onderweg heb ik genoten van de omgeving maar Godallejezus wat had ik koude handen. Daarom snel een Backerij gezocht voor een warme kop koffie en (een bijna dagelijks) stuk gebak (aardbeien deze keer).
Wat was ik blij dat ik Nicole en Minke weer even aan de telefoon had. Al had ik wel het gevoel dat Minke meer bezig was met het uitzoeken van een nieuwe broek dan met mij praten (grapje Minke).
Deze tocht staat eigenlijk in het teken van terug kijken. Terug kijken op de afgelopen 25 jaren zonder onze pa. Maar ik kom er steeds meer achter dat het belangrijker is om vooruit te blijven kijken. Samen met Nicole, de kinderen en alle anderen die me dierbaar zijn. En die ik nu al 7 dagen geleden achter gelaten heb. Nog even allemaal, en dan ben ik er weer!
Ook bij het foto’s maken heb ik vandaag wat meer achterom gekeken. Want ook dan kun je mooie foto’s maken.
Er zijn me trouwens nog twee dingen opgevallen vandaag.
Het is vandaag 1 mei (daarom gisteren een biologie foto van een meikever) en in Duitsland gaan een heleboel mensen dan een 1 mei wandeling maken (lijkt wel een beetje op dauwtrappen). De jongeren nemen een (zelfgebouwde) bolderkar mee met voldoende drank. Een van de groepen heb ik aangesproken en ik moest meteen een of andere rare sterke drank drinken. Dat heb ik beleefd doch resoluut afgewezen. Toen ik vertelde dat ik op weg was naar Rome hadden ze daar ook alle begrip voor. Ik ontkwam er niet aan om een pilsje met deze jongeren te drinken. Ze keken elkaar verdwaasd aan want ze hadden op dat moment al ongeveer 700 meter gewandeld en ze vonden van zichzel al dat ze goed bezig waren.
Ten tweede zie je hier in elk dorp een meiboom. Dat zijn grote versierde dennenbomen met alleen in de top nog wat naalden. Daarbij heeft elk dorp ook een feest. Dat lijkt volgens mij weer op onze Koningsdag. Ik heb de meest rare spelletjes gezien. En wanneer er bij een woonhuis een kleine versierde boom staat dan woont in dat huis een jonge vrouw die verkering heeft. Haar vriend heeft dan een boom in de tuin gezet. Hij heeft haar dan als het ware versierd.
In Ellwangen besloot ik om verder te fietsen op de route. En ik zou wel zien waar ik zou stranden. Intussen had ik voor de zekerheid gebeld met Burg Katzenstein (een kasteel op de route waar je in het kasteel kunt slapen). Ik heb in de afgelopen dagen al verschillende keren langer moeten zoeken (en fietsen) voor een slaapplaats.
Onderweg kwam ik langs Lauchheim.
En omdat ik nog steeds tijd over had en de benen goed voelden ben ik doorgereden naar Neresheim. Deze plaats wordt gedomineerd door de grote Abtei Neresheim. Om 16.30 kwam ik er aan en ik twijfelde of ik niet beter door kon fietsen naar het 9 kilometer verder gelegen Burg Katzenstein. De abdij ligt namelijk op een heuvel en dat zou niet de eerste keer zijn vandaag dat ik moest klimmen. Ik heb er toch voor gekozen om de abdij te bezoeken. Ik ben tenslotte aan het pelgrimeren. En daar heb ik geen spijt van. Wat een mooie abdij en wat een serene rust. En ik kan er zelfs overnachten. Niet voor niks maar in ieder geval niet zo duur als de hotels in de afgelopen dagen. En om 19.30 uur was er ook nog een dienst in de geweldig mooie kloosterkerk. Daar heb ik mijn dag van vandaag afgesloten in stilte. Stilstaan bij het verleden, maar ook vooruitkijken naar de toekomst. En met het bidden van enkele gebedjes (waarom doen we dat eigenlijk niet meer?) voor de mensen in mijn omgeving die dat op dit moment ontzettend goed kunnen gebruiken. En ik hoop (nee ik geloof) dat het helpt!

♥️

Nicole 2018-05-01 21:15:23

Wat een waardevolle ervaring moet deze reis voor je zijn. Dichter bij jezelf kun je niet komen lijkt me. Succes verder Jan!

Esther Sterken 2018-05-01 21:21:32

Mooi jan...

Rita 2018-05-01 21:22:07

Heeeuy Jan , mooie verhale jonge . We blijve oew volge . Suc6 mee de tocht

Frank en Jeanne 2018-05-01 21:23:52

Ga zo door klasse en morgen succes weer

moeder 2018-05-01 21:29:41

Mooie verhalen en prachtige foto's Jan . Ook ik volg je op de voet. GENIET van deze mooie reis.

Petra 2018-05-01 21:34:19

Respect Jan... ik sta er elke dag weer van te kijken wat een mooi verhaal je ervan weet te maken.. succes nog voor de komende week en al het moois dat je gaat zien... geniet ervan kerel !!!

Ruud Vosters 2018-05-01 21:36:23

Goh Jan het lijkt nog spannender als toen met de WK /94 in Amerika. Fiets ze en veel plezier nog

Wil Corstiaans 2018-05-01 21:41:07

Ik kan me voorstellen dat je met volle teugen geniet van alles wat je onderweg tegenkomt, prachtig. Zou beslist ook iets voor mij zijn, maar dan niét in mijn eentje, en óók niet op de fiets (moet minimaal Solex zijn). Dat de reis een positieve uitwerking heeft kan ik al merken. Je bent je al bewust van iets héél belangrijks: vooral vóóruit kijken. En dan niet alleen op de fiets! Succes.

Hans Arnoldussen 2018-05-01 21:42:26

goed bezig Jan! heerlijk om te lezen en je zo te volgen. Hou vol en anders fluiten :)

marjan 2018-05-01 21:43:45

Super Jan! Ben nou al trots op je.

Cees 2018-05-01 21:59:04

Mooi Jan!! Wat een geweldig avontuur! Blijf genieten!!

Nelleke 2018-05-01 21:59:55

Ik wacht weer mooi af. Om je mooie verhalen te lezen!

Mieke van gestel 2018-05-01 22:04:46

wat een mooi verhaal weer vandaag. echt genieten denk ik . Ik hoop dat de gebedjes helpen jan,voor diegene die het zo hard kunnen gebruiken. 🍀🍀🍀

miriam sterken 2018-05-01 22:05:15

Wat mooi weer Jan!!

Jordy Reijnhard 2018-05-01 22:09:28

Bewondering voor jouw doorzettingsvermogen en de mooie verhalen die we elke dag mogen lezen!! Ik wens jou nog mooi weer en fantastische dagen toe :-)!!

Ine Donkers 2018-05-01 22:19:00

Hee Jan De week is omgevlogen . terwijl jij die heel intens hebt meegemaakt. Zou goed voor veel mensen zijn om dit te doen. Ook voor mij . Hele fijne rit , morgen en de komende dagen.

Marly 2018-05-01 22:23:40

Mooie woorden weer, Jan! En leuk om je zo te volgen. Heel veel succes en geniet van deze bijzondere reis!

Maartje van Vlerken 2018-05-01 22:24:04

Jan, ik volg dagelijks je verhalen. Eind van deze maand stap ik op mijn fiets voor dezelfde tocht. Twee jaar terug fietste ik naar Santiago. Voor het eerst zo'n lange tocht in mijn uppie. Je ervaringen zijn heel herkenbaar voor me. Ik noemde het proces "verpelgrimeerd". Succes... de Alpen komen er aan. Klimmen is net wandelen. Gewoon de tijd er voor nemen.😋

Ronald Lijster 2018-05-01 22:34:05

Petje af Jan! Wat een avontuur en je beschrijft het allemaal mooi! Toi toi toi!

Jessie 2018-05-01 22:44:46

Wat mooi Jan om te volgen. Goed beschreven. Succes bij de volgende ritten.

Harry sevens 2018-05-01 22:48:18

Erg mooi verhaal weer Jan!!

Ingrid 2018-05-01 22:57:54

Ga zo door Jan het gaat je lukken, Succes Jan!!!.'

Jo Tholen Kerkstraat 3 Casteren 2018-05-01 23:00:03

Zeer mooi al die belevingen zo onderweg we zijn toch wel erg trots op jou ga zo verder groetjes van duo jeb

Bert tijssen 2018-05-01 23:25:58

Leuk weer ,om te lezen. Ik ben momenteel ook in de Duitstalige regio, en 1 mei is echt een ding... Feest van de vruchtbaarheid; natuur, landbouw,maar ook mensen.... En er gaat drank in... 😃 Veel succes weer morgen Jan!

Jan Timmers 2018-05-01 23:43:45

🌠🌠💟

Pauline 2018-05-02 01:01:45

Sprakeloos!

Monique van Schaijk 2018-05-02 12:20:27

En zo is het Jan no more no less... het verleden draag je in je hart en in je memories mee...het heden dat is wat nu belangrijk is!!! En genieten van elke dag er komt er geen meer terug... Succes verder!

Ineke 2018-05-02 14:11:19

hoi Jan we hoorden gisteren van je onderneming naar Rome . RESPECT !!! Ook Antal heeft 1 mei in Duitsland (Dusseldorf) gevierd is nog aan het "revalideren" Wat een leuke verhalen en mooie foto's . Als je in Rome bent moet je ff voor ons een kaarsje aansteken Gerard legt het nog wel een keer uit waarom . We gaan je volgen .....suc6

Antal en Imca 2018-05-02 19:17:06

Wat een mooie verhalen Jan, en een bijzondere tocht; geniet!