Dag 18: Van Montagnana naar Ferrara

Italië, Ferrara

De etappe van vandaag is volgens de heer Reitsma 73,9 kilometer lang en gaat van Montagnana naar Ferrara. Gisteren heb ik gegeten met Nico. Hij zit niet in hetzelfde B&B en we gaan ook niet gezamenlijk fietsen. Ik wil na het ontbijt eerst nog even rondkijken in Montagnana en dan op mijn gemak naar Ferrara fietsen. Ik kan de berekeningen natuurlijk steeds nauwkeuriger maken en alles wijst erop dat ik netjes op tijd in Rome zal arriveren. Tenminste mits er niets gebeurt met mijn fiets of met mij...
Tussen de rivieren de Adige en de Po strekt zich de Polésine met zijn vlakke landerijen en waterlopen uit. In 1951 werd dit gebied getroffen door een grote overstroming. Veel mensen trokken daarna weg uit dit gebied en dat is duidelijk te zien. Gelukkig is het erg mooi weer. Ik moet er niet aan denken om door dit gebied te moeten fietsen terwijl het koud is, het regent en je de wind op kop hebt.
De eerste grotere plaats waar ik doorkom is Badia Polésine. In deze plaats is net een rommelmarkt aan de gang.
In Lendinara staat de zeer slanke, door een engel bekroonde toren van de Duomo Santa Sofia. Dit is één van de hoogste kerktorens van Noord-Italië. De bedevaartskerk Madonna del Pilastrello trekt veel pelgrims, die er een wonderdadige olijfhouten Maria met kind vereren. Tijdens mijn fietstocht verleg ik steeds meer mijn interesse naar beelden en altaars die gewijd zijn aan de Heilige Maria met kind. Zij verdient de komende tijd meer aandacht...
Vervolgens kom ik in Fratta Polésine. In dit rustige dorp staan niet minder dan zes Venetiaanse villa’s, waarvan de rond 1560 door Palladio ontworpen Villa Badoer de beroemdste is. De naast de Villa Badoer gelegen Villa Molin is waarschijnlijk eveneens een schepping van Palladio.
Bij deze villa’s wordt ik aangesproken door enkele Italianen. Ze vragen waar ik vandaan kom. Ik zeg ‘uit Nederland’. Nee zeggen ze, we bedoelen waarvandaan kom je aangefietst. Ik zeg wederom ‘uit Nederland’. Dan zijn ze even stil en willen graag met mij op de foto. Voor hun vrienden thuis zeggen ze. Ik heb ook maar meteen een foto van ons allemaal gemaakt.
Nadat ik een kop koffie en een cola gedronken heb bij Molina al Pizzon (wel een te sjieke naam voor die sluis die er te zien is) fiets ik op mijn gemak naar Ferrara. Ik arriveer om 16.30 uur en in het hotel tref ik Nico weer. Hij heeft een kamer in hetzelde hotel gereserveerd. Samen hebben we de Duomo bekeken. Die is aan de binnenkant veel mooier dan aan de buitenkant. Aan de rechterkant leunt een pittoreske galerij met winkeltjes tegen de kerk, terwijl aan de achterkant een onvoltooide toren staat. Tegenover de dom staat het massieve Castello Estense.
Nico en ik hebben samen iets gegeten en afgesproken dat we morgenvroeg wel samen fietsen. Na ongeveer 20 kilometer gaat Nico de hoofdroute (via Ravenna en Assisi) volgen terwijl ik de voorkeur geef aan de Toscaneroute (via Florence en Sienna). Misschien zien we elkaar in Rome nog maar dat moeten we maar afwachten.

Weer top om te lezen Jan. Succes nog👍🚴

Rianne corstiaans 2018-05-12 22:49:23

super leuk om je verhalen te lezen jan. ik denk een hele bijzondere ervaring. geniet er nog van. 👍🌞

miriam sterken 2018-05-12 23:10:00

Jan, elke avond is het weer uitkijken naar je verslag van de dag, en je geweldig mooie foto's.Succes wederom toegewenst.

Harry S 2018-05-12 23:26:38

Knap verslag super trots jan morgen weer een fijne fiets tocht tot morgen

moeder 2018-05-12 23:31:42

niet te snel fietsen jan, anders is het te vlug voorbij!

mariska 2018-05-13 01:03:05

Wat leuk dat je gezelschap hebt van Nico, en dat je weer even Nederlands met iemand kunt praten. Weer prachtige foto's gemaakt, en een heel mooi verslag, zoals elke dag!! Nog heel veel succes voor je verdere reis. Groetjes.

Carina Tijssen 2018-05-13 02:00:03

Het lijkt erop Jan dat je heel veel mooi weer hebt en weinig last van de regen. Dat is natuurlijk wel erg fijn. Veel plezier nog!

Cees 2018-05-13 02:11:33

Hallo Nico, het wel toevallig dat jullie elkaar steeds weer tegenkomen, maar wel leuk en gezellig. Met het Italiens kom je ook niet veel verder. Nog een fijne dag vandaag.

Guus Sundermeijer 2018-05-13 06:40:42

Je treft het met die blauwe hemel in de Povlakte, Jan. Weer mooie plaatjes.

Piet G. 2018-05-13 07:55:27

Ik zou zeggen proost gisteren was het te laat om nog een berichtje te sturen we waren naar jopie geweest het is wel leuk dat je nico hebt ontmoet dan duurt de avond niet zo lang veel plezier en succes van duo jeb vandaag en tot wederhoren

Bert tijssen 2018-05-13 09:34:30

Geweldig Jan ,je hebt het al vergebracht het gaat je goed Groetjes Harrie en Jo 🚵🚴 NN

Jo Tholen Kerkstraat 3 Casteren 2018-05-13 10:55:23

Nou Jan respect voor je .....wat een mooi verslag van je fietstocht en wat een prachtige foto's.......tof hoor op naar je einddoel .

erika en walther dirkx reusel 2018-05-13 11:59:44

Het is echt een eer je mogen volgen, zit dan ook iedere avond te wachten op je berichtje om het weer te mogen lezen, en wat een mooie foto's.......... Hou vol Jan! 👍🚴 héél véęl fietsplezier nog.......

José Louwers 2018-05-13 16:24:06

Super om je zo te volgen ! En je kunt altijd nog columnist worden of schrijver.... Als je zin hebt in een carrière switch 🤗

Han en Wilma 2018-05-13 23:02:44

Weet je nog dat je vroeger journalist wou worden?