Dag 20: Voor wie deed ik dit ook alweer?

Italië, Firenze

Vanmorgen ben ik begonnen aan een nieuwe etappe. Doel voor vandaag is de prachtige stad Florence. Gisteren ben ik geëindigd met een flinke klim en vanmorgen heb ik er weer zin in...
Die zin gaat heel snel over. Ik ben gestart aan de Toscane-route met de verwachting dat in ieder geval het weer erg mooi zou zijn. Mooi niet dus; het is vandaag gewoon gruwelijk koud. Dat scheelt zeker 10 tot 15 graden met gisteren. Na enkele kilometers gereden te hebben heb ik mijn tassen open gemaakt om daar de armstukken, de windblocker en de jas uit te halen.
En het klimmen valt me vandaag ook tegen. Misschien wel doordat het zo koud is.
Na een uur fietsen ben ik er eigenlijk helemaal klaar mee. Het is koud. Het is zwaar en het duurt eigenlijk allemaal veel te lang. Elke avond in een ander bed slapen is na 19 keer niet leuk meer. En alleen eten terwijl er om je heen overal gezellig verliefde stelletjes samen zitten te eten werkt ook niet bevorderlijk voor mijn humeur. Ik begin me af te vragen voor wie ik dit nu eigenlijk allemaal aan het doen ben.
Allereerst doe ik dit natuurlijk enkel en alleen voor mezelf. Dit heb ik al zo lang willen doen en nu is het er van gekomen. Wanneer je Nicole of de kinderen zou vragen geloof ik niet dat ik hun er een plezier mee aan het doen ben.
Daarnaast doe ik het ook steeds een beetje meer voor jullie, lezers van deze verhalen. Het bijhouden van deze blog hoort er inmiddels helemaal bij. Bij het maken van de foto’s vraag ik me zelfs wel eens af of jullie op zo’n foto zouden zitten te wachten. Het geeft mij ‘s avonds ook afleiding nu ik geen e-reader meer heb. En ik ben omtzettend blij met de leuke, spontane reacties die ik van een heleboel mensen ontvang. Die reacties houden mij ook op de been (of op mijn fiets, zo je wilt).
Toch voelt het voor mij ook steeds meer alsof ik dit voor onze pa aan het doen ben. Op deze manier maakt hij toch nog die verre reis die hij zelf nooit gemaakt heeft. Voor mijn idee zit hij achter op mijn fiets rond te kijken (ja, want volgens mij kan hij nu alles gewoon zien) en geniet hij net zoveel als ik (of meer want hij hoeft niet te trappen). En ik vergelijk het maar een beetje met de manier waarop jullie, lezers van mijn verhalen, mijn reis mee beleven. Jullie zijn er toch ook niet echt bij...
Vandaag werd me dat erg duidelijk tijdens mijn stop op de Passo della Futa (we hadden toen de Passo della Raticosa, met stijgingen tot 13%, al gehad). De grote hobby van onze pa was de duivensport maar hij kon ook erg genieten van wielrennen kijken op tv. Op de Passo della Futa staat een herberg en de vader van de uitbater was in de zestiger jaren profwielrenner. De herberg hangt vol met foto’s van die tijd. Ik ken de goede man niet maar het gaat om Vittorio Poletti (meesterknecht van Gastone Nencini?). Hij stond vandaag achter de bar en hij wou graag op de foto. Hij reed in 1960 en 1961 de Tour de France, de Vuelta en de Giro. Met een beetje geluk heeft onze pa vandaag één van zijn vroegere helden ontmoet....
In de herberg ben ik een beetje opgewarmd en gaan we een lang stuk afdalen naar Borgo S. Lorenzo.
Onderweg werd ik ingehaald door twee Nederlandse fietsers die ook onderweg naar Rome zijn (ik werd ingehaald omdat ik stil stond om foto’s te maken; anders was dat niet gebeurd). Zij hadden allebei een electrische fiets en zij waren een dag na mij vertrokken vanuit Amsterdam. Ze waren vol bewondering dat ik (zonder motortje) nu al zover was opgeschoten.
Jammer genoeg heb ik het kerkje van Bosco ai Frati alleen maar van de buitenkant kunnen fotograferen. Eén van de priors van dit klooster was St. Bonaventura, een zeer bescheiden man. Toen de pauselijke gezanten hen na zijn verkiezing tot kardinaal de kardinaalshoed kwamen brengen, weigerde hij mee te gaan voordat hij klaar was met de afwas voor zijn medebroeders.
Intussen krijg ik een leuk sms-je van de relatie waarvoor ik vrijdagmorgen in Verona nog verschillende telefoontjes heb gepleegd. Alles is inmiddels geregeld en hij is helemaal blij. En ik kruip ook steeds meer uit de dip waarin ik deze morgen zat.
In de middag bezoek ik nog de kerk van Fiésole. Deze stad was tot de12e eeuw belangrijker dan Florence. Een korte, steile voetgangersstraat leidt naar de kerk en het klooster van San Francesco. Onderweg heb je dan een fantastisch uitzicht op Florence.
Ik heb een hotel in Florence geboekt voor twee nachten. Ik wil morgen een hele dag rondkijken in deze mooie stad. Ik heb al een paar foto’s gemaakt maar de rest vertel ik morgen...

Jan, alleen van je mooi foto's word en we al blij. Geweldig om al die mooie gebouwen te zien. en voor morgen ..........Succes.

Harry S 2018-05-14 23:25:04

Volhouden Jan....wij zijn super trots! Het einde komt in zicht..♥️

Nicole 2018-05-14 23:25:25

Hey Jan, zeker weten dat jullie pap jou op de voet (of inderdaad achter op de fiets :) ) van heel dichtbij volgt! Geniet morgen van je welverdiende “rustdag”! Hou vol! Je kunt het!

Moniek van Dingenen 2018-05-14 23:28:30

Jan wat bewonder ik jou voor je uithoudingsvermogen ben super trots net als onze pa

Moeder 2018-05-14 23:32:38

Jan nog even volhouden dan zit het er op geniet er morgen maar van ik moet morgen werken hier is alles oké groetjes els en Bert

Bert tijssen 2018-05-14 23:40:29

Kom op Jan, nog even volhouden!! Hier heb je zolang op gewacht, alleen ben je niet want jullie pa is bij jou, zeker weten. Go jan 💪

Rita 2018-05-14 23:44:12

“”En alleen eten terwijl er om je heen overal gezellig verliefde stelletjes samen zitten te eten werkt ook niet bevorderlijk voor mijn humeur. “” Hier schoot ik toch wel in mijn lach! Als alles meezit is het nog een lange reis, niet altijd in je eentje maar toch zonder je gezin, dat valt beslist niet mee maar je kunt nu gaan aftellen .. je kunt zeggen dat je volgende week Nicole weer ziet! Toi toi toi Jan met de laatste kilometers.... 👍🏻

Ine Donkers 2018-05-14 23:49:28

Jan. Wij zijn blij met jouw bijzondere, mooie, grappige, diepgaande en soms ontroerende verhalen. De mooie foto’s en de manier waarop jij jouw tocht alleen ‘overwint’ is elke dag weer een moment voor ons om naar uit te kijken. Vanmorgen was jullie Lieke bij ons en vertelde ze hoe fijn haar vakantie was geweest. Hoe, ondanks haar ‘vliegangst’, de heen en terugreis toch meegevallen was. Ze sprak met trots over jou. Maar ze zal ook weer blij zijn zijn als jij terug bent. Veel succes weer morgen Jan. Houd de moed erin!!!

Jordy Reijnhard 2018-05-14 23:56:05

Mooi dat je die dip overwonnen hebt Jan!

Jan Timmers 2018-05-15 00:09:24

Veel respect Jan voor de manier waarop jij deze reis aan het beleven bent. Zo intens! En het mooie is dat we allemaal mee mogen genieten. Nog veel succes en voorspoed. Geniet ervan.

Cees 2018-05-15 00:12:12

Hoi Jan, Mooi om je verhalen zo elke dag even te lezen. Ik herken dat wel die eenzaamheid (van mijn sabbatical in Afrika). Het zet je aan het denken wat nu echt belangrijk is in het leven, althans dat was bij mij het effect. Maar hoofd omhoog en vollop genieten voor je het weet ben je weer in Nederland!

John Tops 2018-05-15 00:12:23

Hou vol jan! T einde komt inzicht. En geniet, geniet, geniet!! Want z’n reis nemen ze je nooit meer af. En Ps: zeg tegen die engelenbewaarder achterop dat hij af en toe n keer mee trapt😉

Kim Verbaant 2018-05-15 00:14:20

Hoi Jan, ik lees je verhalen ook dagelijks met veel plezier. Reageren deed ik nog niet eerder maar na deze blog wilde ik je ook laten weten dat het echt super knap is wat je aan het doen bent. De gedrevenheid waarmee je vertelde op het feest van Bert en Els dat je dit ging doen.. verlies die niet en hou vol! Je gezin missen valt je zwaar maar houd de eindstreep in gedachten en bedenk dat deze ‘Once in a Lifetime’ ervaring niet meer terugkomt. Als je in Rome Nicole weer ziet en later de kinderen ben je blij dat je dit gedaan hebt! Je doet het niet voor de lezers maar voor jezelf met jullie pa achterop! Zet em op, Jan!

Henny van den Nieuwenhoven 2018-05-15 05:45:58

Suc6 Jan dingen doen die we altijd gewenst hebben is een geluk uit duizende en jij mag dit realiseren. De ups en downs maken je sterk. Heel mooie foto's iedere klim komt je gezin weer dichterbij probeer ook te genieten zeker van de afdalingen dan ;-)

Bonnie Vermeer 2018-05-15 06:09:13

Geniet van deze prachtige reis Jan, aan den einder gloort Rome al. Het is heel normaal dat je een keertje een mindere dag hebt dat dan is het goed om eventjes terug te schakelen en dat doe jij goed door eventjes een rustmoment (rustdag) in te lassen.

Johan van de Wijdeven 2018-05-15 06:26:46

Jan weer mooi om te lezen en ga zo door!!! Het einde komt in zicht.🚵🏼

Rianne corstiaans 2018-05-15 06:28:30

Mooie verhalen, Jan! Zet ‘m op! Super knap hoe je het doet!💪🏻

Maartje 2018-05-15 07:25:38

Pelgrimeren is ook je zelf tegen komen Jan. Alles komt goed, morgen weer fluitend door

Johan van hamont 2018-05-15 07:32:53

Houd de moed erin Jan! In gedachten "fietsen" er inmiddels heel veel mensen met je mee! Ik geniet van de verhalen even zoveel als van de prachtige foto's!

Esther Sterken 2018-05-15 07:56:16

Wat een mooi verhaal weer jan, ook wij lezen elke avond weer jou verhaal en bekijken de foto's. Super dat je het zo doet. Ik denk dat vele het je niet na zouden doen, maar misschien wel erg graag zouden willen. Heel veel succes en vooral geniet ervan. Gr Ron en Miriam

miriam sterken 2018-05-15 08:10:20

We blijven genieten Jan. Veel succes👏

Guus en Petra 2018-05-15 08:12:10

Mooi om jou reis een beetje mee te volgen Jan. 👍

Helma v gompel - v d Wijdeven 2018-05-15 08:17:26

We blijven van je verhalen en foto's genieten Jan. Het einde komt in zicht. Groetjes uit Casteren👍👍🍀🍀

Fam. Verberne 2018-05-15 08:27:00

Goedemorgen Jan, Schitterend om je zo elke dag te volgen. Wij genieten hier van je reisverslagen. Misschien straks verder als correspondent als je weer terug in Nederland bent? Die eenzaamheid zal zeer zeker na verloop van tijd opbreken. Steeds in je uppie en zet je aan het denken wat is nu allemaal belangrijk in het leven. Je doet weer een belangrijke levenservaring op. Tot nu toe heb je een knappe prestatie geleverd Jan. Nog even doorfietsen!

Ger en marij van Dijk 2018-05-15 08:35:57

De eerste tegenvaller? Dat na 20 dagen is geweldig. Dat je het zo lang zonder morren hebt volgehouden. Supergoed bezig, iedereen is trots op je, inclusief je pa die inderdaad vol trots en genot neerkijkt en geniet van je avontuur. Nu van Florence genieten en dan de laatste etappes! We proosten op je bij de buurt-bbq komend weekend.

JP 2018-05-15 08:46:22

Hoi Jan We weten allemaal dat jij dit gaat volbrengen Geniet van de laatste mooie km dan doen wij dat ook Nog veel succes 👍

An Brokke 2018-05-15 08:58:00

Gewoon een dagje toerist zijn, dat zal je goed doen.

Anita 2018-05-15 09:02:38

Hoi Jan. Leuke Blog en heel fijn om erachter te komen dat het leven van alle dag , heel veel charmes heeft. Dat jullie pa er gewoon bij is maakt het alleen maar meer bijzonder. Vandaag zal wel omvliegen, Firenze is altijd mooi en zelfs met hangen op de ponte Vecchio en mensen kijken is een dag zo voorbij. Nog heel veel mooie momenten gewenst en tot de volgende blog. Veel plezier.

Marly 2018-05-15 09:22:41

Hallo Jan, het is al weer je 20e dagtocht. Het weer is mooi bij jou en thuis in Nederland. Ik zit er tussenin, maar met wel minder weer en relatief koud. Morgen waarschijnlijk beter. Veel succes met je reis

Guus sundermeijer 2018-05-15 09:25:14

Nog even volhouden, het einde is in zicht! "Jammer genoeg" ik ben echt verslaafd geraakt aan die mooi geschreven verhalen, moet je echt iets mee gaan doen.!

José Louwers 2018-05-15 09:26:13

Je verhalen blijven fantastisch, Jan! En de foto's niet minder. Nu je zo ver al bent, moet de verdere afstand een peulenschilletje voor je zijn. Mooi hoe je beschrijft hoe jullie pa de reis mee volgt!

Piet G. 2018-05-15 10:04:57

Hey Jan. De laatste loodjes wegen het zwaarst. En een dipje af en toe mag gerust, je overwint ze ook weer. Zo zie je maar. Ik zag gisteren het weerbericht van Italië en moest meteen aan jou denken. Daar fietst Jan . In de kou en regen. Succes met de laatste loodjes. Ik kijk uit naar de volgende verhalen. Zal ze straks nog gaan missen denk ik.

Marianne Cosijns 2018-05-15 10:31:20

Hey Jan wel door blijven gaan he !! Ook Ik volg je op de voet.... lees je leuke verhalen en kijk je mooie foto's. Ik snap dat je weleens in een dipje zit....maar dan waardeer je weer destemeer de dingen die zo gewoon lijken...kop op Jan nog ff volhouden. SUCCES ....HOUD GOEDE MOED......JE BENT ER BIJNA groetjes

Petra van den Borne 2018-05-15 11:05:33

He Jan , Het is genieten jou verhalen en belevenisen te mogen lezen en dus een beetje mee te mogen maken . Je gaat als een speer ! Een dag of beter een morgen met " frisse" tegenzin beginnen mag dan ook best maar zal de de pret over deze reis niet drukken . Ik zelf had zo.n 20e dag wel willen meemaken maar ben de 7e dag op weg naar Santiago d C na 800 km al moeten stoppen van wegen een achillespees ontsteking en daardoor is onze Tim ook maar gestopt . kortom balen met hoofdletter B !! Waar doe je het voor is jou vraag ! ... ik denk dat waneer je weer thuis bent straks en alles is goed verlopen , je daar steeds vaker een antwoord op krijgt en je met steeds meer een goed gevoel etc er op terug kijkt. Ga zo verder en geniet Jan !! Grt Gerard

Gerard v Wijk 2018-05-15 11:11:12

Wat een prachtige tocht ben je aan en maken. Je vader reist zeker met je mee. Ik geniet van je mooie foto's en je verslag iedere dag. Nog veel plezier en veilige km. Groetjes Margriet.

Margriet Kroonen 2018-05-15 11:36:46

Je kan het, respect👍👍👍

Heidi 2018-05-15 12:06:56

Klasse Jan! Hou vol! En blijven genieten! Voor je het weet is het avontuur alweer voorbij...

Nelleke 2018-05-15 13:10:58

Als je het nog niet gedaan hebt: je moet écht het boekje "As in tas"van Jelle Brandt Corstius lezen, zie https://www.bol.com/nl/p/as-in-tas/9200000057274217/ Goede reis verder !

Rans Heitsma 2018-05-15 14:17:22

Mooie blog Jan! En Florence is een geweldige plek. Groot gelijk dat je daar wat langer verblijft. Ennuh...'Pieken gaat niet zonder dalen...' Geniet van deze bijzondere tijd!

Leoniek 2018-05-15 16:59:17

Hoi Jan , Mooi om je verhalen te lezen. Goed bezig. Nog even vol houden. Groetjes

Toos van Dingenen 2018-05-15 18:36:30

Jan we genieten van je mooie reis en je prachtige foto's maar zeker hoe mooi je alles omschrijft .Een dipje heeft iedereen wel eens ik vind het super knap van je volhouden groetjes en succes.

Jo Kroonen 2018-05-15 18:43:49

Je verhaal gister over Bologna deed herinneringen herleven. Ik denk dat je de grootste “dip” gehad hebt. Nu nog geweldige plaatsen in het verschiet, de hereniging met je gezin en vooral ook het volbrengen van de door jouzelf opgelegde opdracht. Alle respect!!

HansE 2018-05-15 18:46:11

Jan prachtige verslag weer, is leuk om te lezen. Je zou bijna zelf zin krijgen om ook op de fiets te springen. Ook de foto,s spreken boekdelen. Veel succes

Sjors nous 2018-05-15 19:50:54

Een dip??? Hoe logisch klinkt dat!!! Je zit er middenin, het is koud, het valt tegen...dan is het gemis des te groter!!!! Maar hoeveel respect ik voor je gekregen heb...met geen pen te beschrijven! En ik weet zeker dat Nicole en de kids megatrots op je zijn. En dat mag jij ook vooral op jezelf zijn! Liefs Ineke