East coast Australia, rainy but beautiful!

Australië, Queensland

Sydney

Dinsdag 6 juni was het dan eindelijk zo ver, Yvette en ik vlogen die nacht naar Sydney om aan onze oostkust reis te beginnen woehoeeee! De reis duurt een maand met Sydney als beginpunt en het tropische Cairns als eindpunt. Om grofweg 10 uur ´s ochtends kwamen we aan bij ons eerste hostel. We konden helaas nog niet inchecken dus we zijn maar meteen met onze slapeloze hoofden de stad gaan verkennen, in de stromende regen.. Zo liepen we op maandag nog in korte broekjes en topjes te kuchen van de warmte in Perth, en zo rilden we van de kou in het regenachtige Sydney. Met de kamergenoten in het hostel hadden we ook niet zo veel geluk. Midden in de nacht werden we gewekt door 2 feestende jongens die de kamer inliepen en compleet dronken waren. Uiteindelijk ging de één keihard schelden tegen de ander die op de grond lag te kreunen en half lag te kotsen, héérlijk joh… ‘’WHAT THE FUCK ARE YOU DOING DAN?! GO TO THE FUCKING BATHROOM DAN!’’ En dan deze zin zo een 5x herhalen in een raar iers/engels accent en dat was dan het gesprek. Toen ze eindelijk sliepen begon het alcoholische gesnurk. Het geluid van een stervende walvis. Oké geen idee hoe dat klinkt maar de omschrijving klinkt passend. De ochtend daarna deden ze alsof er niks was gebeurd, of ze waren het oprecht vergeten.

De volgende dag hebben we dus nóg slapelozer door de stad gewandeld en zijn we naar het bekende Operahuis en de Harbour Bridge gegaan. Dit was wel erg gaaf, je kon gewoon het operahuis ingaan zonder entree. De concertzalen waren helaas niet toegankelijk. In de avond zijn we nog een keer teruggegaan omdat er in de maand juni een speciaal evenement (Vivid Sydney) is dat te vergelijken is met Glow Eindhoven. Hierbij zijn allerlei gebouwen in de stad verlicht in de avond, ontzettend mooi! Vooral het operahuis zag er super gaaf uit, waarop veel bewegende vlinder-afbeeldingen werden getoond.

Eén van de plekken in omgeving Sydney die ik het graagst wilde zien waren de Three Sisters in de Blue Mountains. Na heel vroeg te zijn opgestaan rond 6.30 namen we de trein richting het dorp naast de Blue Mountains. Toen we in een winkeltje een plattegrond haalden, vertelde de verkoper het volgende: ‘’At this point you’re not going to see anything, because it’s foggy. Here you won’t see anything because it’s foggy, here you won’t see anything, here as well, and here you also won’t see anything because it’s foggy…’’ Eerst dacht ik nog oké, het is mistig, maar ZO erg zal het toch wel niet zijn? Eenmaal aangekomen bij het uitkijkpunt van de Three Sisters was het toch echt zo erg als dat de man vertelde. Je zag letterlijk NIKS, alleen wit. He-le-maal niks gewoon, nog geen meter voor je uit. Als je een idee wil krijgen hoe vreemd dat uitzag, check de foto’s. Je zag zelfs het einde van het pad niet waar je moest lopen, zó mistig was het. Aan het einde van de wandeling zei ik nog dat ik opgelucht was dat we eens een paar uurtjes geen regen hadden. Ik jynxte mezelf dus. Het begon 10 minuten later te regenen. Dus toen zagen we niks EN het was vreselijk weer. Uiteindelijk konden we wel erom lachen hoeveel pech wij hadden. De hike zelf was wel rustgevend en leuk, eens wat anders dan de steden. Op onze laatste dag zijn we met de bus naar Coogee gegaan om een kustwandeling te doen richting Bondi (ja van het programma ‘’Bondi Vet’’ met de knappe dierenarts waar iedereen me over appte, al kijk ik het zelf nooit). Hier hadden we gelukkig wel een paar uur droog weer, wat heel bijzonder was aangezien het sinds onze aankomst in Sydney elk uur van de dag en nacht regende, 24/7.

Byron Bay

Op zaterdag gingen we verder naar onze 2e stop: Byron Bay. Als je deze plek googelt zie je waarschijnlijk geweldige stranden. Deze waren er ook, alleen stormde het opnieuw alle dagen en was het er ijskoud. Dus we zijn maar even met onze parapluutjes langs de stranden gelopen om een idee te krijgen, want zwemmen zat er absoluut niet in. Dit was wel zonde want er zitten keiveel dolfijnen in de zee, die dichtbij de kust komen. Normaal werden kajaks verhuurd waardoor je makkelijk tussen de dolfijnen kon komen. Random feitje: in Byron Bay is het meest oostelijke puntje van Australië :). Wat me verbaasde was dat zelfs met dat ongelooflijk slechte weer er nog steeds mensen aan het barbecueën waren buiten. Een jongen begon meteen een gesprek en bood ons zijn gegrilde kippetjes aan, dat maakte de dag alweer een beetje beter! Free barbie-meat! Het centrum van Byron Bay was overigens erg gezellig met veel kleine op zichzelf staande winkeltjes.

We hebben trouwens niet met openbaar vervoer gereisd, maar met een hop-on-hop-off bus, de Premier Bus. Deze bus gaat van Sydney naar Cairns en je kunt in en uitstappen wanneer je wil als je een ticket hebt. Deze rijden ook gewoon de nachten door, kei handig. Zo hadden Yvette en ik van Sydney naar Byron Bay een overnachting in de bus.

Surfer's Paradise

Het volgende stadje dat we bezochten op de dinsdag was Surfer’s Paradise, dat in de Gold Coast ligt. DÉ plek waar de zon 365 dagen per jaar schijnt! ZEGGEN ZE. Leugenaars! Ook hier hebben we van begin tot eind alleen maar keiharde regen gehad. Gelukkig bleven we hier maar 1 dag want er was totaal niks te doen, omdat iedereen er voor het strand naartoe gaat. Maarja het weer is erg onvoorspelbaar en kan altijd anders uitpakken dan dat je hoopte. Inmiddels was ik gewend aan de pech van de regen en had ik me er al op ingesteld dat ik geen zon of überhaupt blauwe lucht zou gaan zien, of dat het droog zou blijven.. Omdat ik ook deze plek had ingepland met het idee om de hele dag aan het strand te liggen, of zelfs surflessen te nemen, moest ik maar improviseren. Ik had maar 1 dag in de Gold Coast en het zou zonde zijn als ik er helemaal niks van zou zien, dus ik besloot om een indoor-activiteit te gaan doen. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Skypoint Observation Deck, de bovenste verdieping van een wolkenkrabber in Surfer’s Paradise. Met een lift ging ik in circa 40 seconde naar een hoogte van wel 230 meter. In de lift was een camera die ‘’live’’ liet zien hoe je omhoog ging en deze liet de snelheid + hoogte in meters zien. Eenmaal boven had ik een GEWELDIG uitzicht over de stad en de zee. Ik heb misschien wel 100 foto’s gemaakt haha oops. Je kon namelijk helemaal rondlopen, 360 graden. Ik moest elke uithoek goed vastleggen natuurlijk :’). Na een uur daar te zijn geweest dacht ik laat ik maar eens terug naar het hostel gaan, maar toen schoot me te binnen; hoe zou dit uitzicht in het donker uitzien? Met mijn ticket kon je die dag maar 1x naar binnen, dus toen besloot ik om gewoon nog een half uur langer te blijven omdat het dan al donker werd (om 5 uur is het al pikkedonker hier). In de avond vond ik het uitzicht eigenlijk nog veel mooier, door alle verlichte gebouwen en het verkeer.

Brisbane

Woensdag vertrokken we naar Brisbane, waar we 2 dagen bleven. Ik denk dat deze plek me misschien het minst beviel. Het was enorm lastig om vanuit de bushalte naar het hostel te komen, omdat het hostel de shuttlebusjes had afgeschaft. Ook had het gebouw geen liften dus ik moest mijn koffer en trolley 3 trappen omhoog slepen, ppfft. Armen trainen doe ik wel in de fitness, niet nu..! Eenmaal aangekomen bleek dat er twee kamers 202 waren. Dus ik moest mijn koffers weer omlaag slepen en ergens anders omhoog slepen naar de juiste 202. Toen ik de kamer in wilde lopen werkte mij pasje ook nog eens niet. Na 3x bij de receptie te zijn geweest kon ik dan eindelijk de kamer in. Dit was een redelijk krappe kamer met 10 bedden en 1 kleine badkamer, great! Ook kropen er kakkerlakken in de kluisjes.. En volgensmij zat er zelfs eentje in het matras van Yvette, o my god. Brisbane zelf vond ik ook niet erg bijzonder. De skyline valt tegen in vergelijking tot de skyline van Sydney en ook de stad was nogal standaard qua winkels. In Byron Bay waren veel typerende Australische winkels met aparte kleding, in Brisbane was het weer de standaard H&M en Zara. MÁÁR de tweede dag was het droog weer! WOW! Geen regen, de hele dag niet, finally! Geen zon, maar in ieder geval al fijner om buiten rond te lopen zonder doorweekt te raken. Na de 1e dag te hebben gewinkeld zijn we op de tweede dag o.a. met een gratis ferry over de rivier gegaan en hebben we de Botanic Garden bezocht. Deze botanic garden had veel mooiere planten en bomen dan de botanic gardens in Perth en Sydney. Ik denk dat dit dan ook wel het hoogtepunt van Brisbane was, want verder vond ik het maar een grauwe, ongezellige stad..

Noosa (Sunshine coast)

Gister zijn we met de bus naar Noosa vertrokken, hier blijven we 2 nachtjes, nu dus nog 1 terwijl ik dit schrijf. Normaal zijn het de Duitsers of Britten die in overvloed aanwezig zijn, maar dit hostel stikt van de Nederlanders! En dat terwijl we in al die tijd nauwelijks Nederlanders gezien hebben. Hier in de Sunshine Coast is het eindelijk een beetje zonniger, dat mag ook wel gezien de naam haha. Heerlijk om eens geen lange broek en jas te dragen, laat staan een paraplu mee te slepen! We hebben vandaag door het enorm grote national park gewandeld dat grenst aan de zee. Hier surfen óntzettend veel mensen, jong en oud. Niet zo gek ook, want de zee hier is echt prachtig. Vanaf nu zullen de foto’s alleen nog maar mooier worden ;). Morgen gaan we een dagje zwemmen en bijkleuren, en daarna vertrekken we rond half 5 richting Rainbow Beach. Vanaf daar nemen we de ferry naar Fraser island, het grootste zand-eiland ter wereld. LOOKING FORWARD!

Tot aan de volgende blog :)