7 Days roadtrip up north!

Australië, Pinnacles desert, Kalbarri, Monkey Mia, Coral Bay, Exmouth

Dag 1: Pinnacles desert

Op goede vrijdag ging de wekker om 6 uur ´s ochtends, want om 7.30 begonnen Remco en ik aan een 7-daagse westkust tour met de organisatie Aussie Wanderer. We waren na alle pick-up points uiteindelijk in totaal met een groep van 20 mensen (voornamelijk Duitsers), exclusief onze hypere en enthousiaste tour-guide 'Mel'. De eerste dag was voornamelijk veel rijden. We maakten de eerste stop in de Pinnacles woestijn. In deze geel gekleurde woestijn staan allerlei grote stenen/rotsen. Volgens Mel ontstonden deze vormen doordat er vroeger bomen stonden, waartegen de wind veel zand waaide. Dit zand bleef plakken en ging een harde laag vormen. Uiteindelijk stierf de boom en bleven de versteningen ervan over; pinnacles. Je ziet de vormen van de wortels zelfs terug in de stenen. Hierna reden we door naar een boerderij, tevens onze verblijfplaats voor de eerste nacht. Dit was niet wat je noemt luxe, maar wel knus en gezellig. Veel heb ik verder niet meegekregen v.d. boerderij, omdat het een uur na aankomst al donker was en toen we de ochtend erna vertrokken om 6 uur was het ook redelijk donker.

Dag 2: Kalbarri en Monkey Mia

We werden 's ochtends in de bus wakker gehouden door Aboriginal muziek en springende kangoeroes in de verte. Dit waren erg grote kangoeroes in vergelijking tot die van Perth. Waarschijnlijk waren ze ongeveer 2 meter hoog. Gaaf om te zien! Na een aantal uren rijden en wat stops langs de weg voor mooie foto's kwamen we aan in Kalbarri National Park. Dit park, ofja uh, park klinkt zo vreemd omdat het flinke bergen waren.., had gave rotsen en meertjes. Remco en ik hebben hier 2x ge-abseild vanaf ~30 meter hoogte. Nadat we in dit gebied hadden gewandeld (geklommen) reden we door naar "Nature's Window". Vanaf hier heb je ontzettend mooi uitzicht op de Murchison river. Deze plek heeft de naam Nature's Window omdat er een grote rots met een gat in het midden bij het mooiste uitkijkpunt staat. Dit klinkt misschien een beetje raar, dus kijk maar gewoon bij de foto's dan zie je meteen wat ik bedoel :). Nu lijkt het op de foto alsof er bijna geen mensen waren, omdat ik de foto natuurlijk zodanig heb gemaakt dat er geen andere mensen opstaan. Maar in het echt stond er een ontzéttend lange rij voor deze rots om foto's erbij te maken. Het leek wel alsof je in de rij stond voor een attractie in een pretpark haha. Hierna reden we door naar Monkey Mia, waar we in het Dolphin Resort verbleven voor een nacht. Het heet Dolphin Resort omdat de accommodatie aan een stuk zee grenst waar veel dolfijnen dicht langs de kustlijn komen. We hebben 's avonds met de groep gekookt en wat vlees op de barbie (Aussie-taal voor barbecue) gegooid. Remco en ik deelden de slaapzaal met een Aziatisch koppel, Duits koppel en 1 Canadees meisje. Na het eten had ik gedoucht en ging ik al in mijn bed liggen omdat ik moe was van het reizen. Na een tijdje kwamen ineens 2 vreemde Midden-Oosterse mannen onze slaapzaal inlopen. Ze beweerden dat zij 2 bedden in de slaapzaal hadden gereserveerd, terwijl er maar één bed vrij was. Hier trok 1 van de mannen zich niks van aan, dus hij gooide de spullen van Nicholas (Duitse reisgenoot) van zijn bed en ging er zelf inliggen. Remco, ik en het Aziatische meisje waren natuurlijk mega verbaasd en toen we beseften wat er aan de hand was werden we boos. Toen Remco hem erop aansprak dat het bed al bezet was reageerde hij fel dat het niet zijn probleem was. Nadat de tourguides erbij kwamen werd na een lange zinloze discussie het meisje van de receptie erbij gehaald. Helaas was dit een meisje van onze leeftijd, dus ze durfde niet echt tegen de 2 mannen in te gaan. In short, terwijl Nicholas nog in de bar zat te drinken, moesten zijn spullen naar een andere kamer vanwege deze agressieve dronken asshole. Toen we na al het gedoe eindelijk konden gaan slapen om half 1 's nachts, begon de Aziatische jongen keeeeei hard te snurken. Doei slaap...

Dag 3: Rijden, rijden, rijden... op naar Coral Bay

Na de slapeloze nacht gingen we naar de dolfijnen. Yay! Hier kreeg je de kans om uit het publiek gekozen te worden en de dolfijnen te voeren, helaas was ik geen kindje. Na deze ‘’dolfijnen-show’’ pakten we in en reden we door naar de Shell Beach. Zoals de naam al zegt bestaat dit strand niet uit zand maar uit schelpjes. De rest van de weg hebben we niet veel gedaan, eigenlijk alleen maar in ons old school road trip busje verder gereden naar de volgende verblijfplaats in Coral Bay. Vandaag hebben we grofweg 600km afgelegd in iets van 8 uur pfoe.. lange zit. Daarom typ ik de blog ook tijdens het zitten in de bus ;). Vanuit de bus zien we soms wilde dieren, zoals Emu's. Dit zijn soort van kleine struisvogels. In de bus wordt veel gezongen, worden veel spelletjes gespeeld en vooral geslapen om de tijd te doden. Het is enorm gezellig en overdag is het leuk om naar de uitgestrekte vlaktes te kijken. De avonduren in de bus zijn daarentegen wel saaier omdat het na half 7 al pikkedonker is. Een voordeel van die uitgestrekte vlaktes en duisternis is dat je enorm veel sterren kunt zien. Héél veel sterren, echt prachtig. Ik had het graag aan jullie laten zien middels een foto maar zo'n goede camera heb ik helaas niet. In de avond hebben we opnieuw de barbie aangezet en hamburgers met salades gegeten. Daarna zijn we met een deel van de groep bij de bar wat biertjes gaan drinken, erg gezellig en ook leerzaam op cultureel gebied omdat er mensen uit veel verschillende landen meedoen aan de reis. Zo leerde ik deze avond dat wij Kim Jung Un al jarenlang verkeerd uitspreken! Een Koreaans meisje uit de groep wist niet over wie je het had als je Kim JUNG Un zei, omdat het eigenlijk Kim TUNG Un qua uitspraak is. Ook hebben Koreanen 2 verschillende leeftijden. Het meisje waarmee we kletsten, Gina of op z'n Koreaans Tsjina(¿), vertelde dat als je wordt geboren je al 1 jaar oud bent en je dan bij nieuwjaar nog één jaar ouder word. Dus iedereen is jarig op nieuwjaar, how strange is that?

Dag 4: Coral Bay

Dag 4, Paasmaandag, zijn Remco en ik gaan sup-surfen in de Coral Bay. Geen eieren tikken voor ons dus haha. De wind was helaas erg sterk dus het was heel vermoeiend. Je dreef helemaal weg van de kust en moest veel kracht gebruiken om terug te komen. Twee andere meiden van onze tourgroup gingen ook sup-surfen, maar zij dwaalden zo ver af door de stroming van de zee dat ze met een bootje gered moesten worden. Zó krachtig was de wind dus. Hierna zijn we gaan snorkelen en hebben we mooi koraal en vooral ontzettend veel gave vissen gespot! Ik vond het leuk dat de vissen niet snel weg zwommen als je dichterbij kwam, alsof ze aan mensen gewend zijn. Vooral de grote vissen van ongeveer 40 cm lang kwamen dichtbij en zwommen zo voor je gezicht langs. Ook zag ik een aantal blauwe, geel/oranje/grijze en zwartwit- gestreepte vissen. In de late middag reden we met de bus verder naar onze eindbestemming; Exmouth (‘’sexy exy’’). Onderweg zagen we termietenheuvels van wel 2 meter hoog, die een eeuw oud kunnen worden. Voor de mensen die niet weten wat dat zijn, eigenlijk zijn het gewoon grote stapels poep van grote mieren. Didn’t see that coming huh? Ik vind het fascinerend dat deze heuveltjes zich vormen doordat deze termieten blaadjes eten en uitpoepen en alleen hierdoor zó'n grote 'huisjes' bouwen.

Dag 5: Turquoise Bay in Sexy Exy

Dinsdag zijn we met de bus naar Turquoise Bay gereden en konden we een dagje relaxen. Remco had een snorkel gehuurd en ik had de mijne meegenomen dus we gingen weer snorkelen in de Ningaloo Reef. Dit was zooooo gaaf! Nog leuker dan de vorige keer. We zagen wel 50 soorten vissen en ook een aantal zeesterren. Toen we voor de tweede keer het water ingingen wees Remco naar iets, dus ik keek en ik zag een lange smalle vis. Dacht ik. Het bleek de staart van een Stingray (pijlstaartrog) te zijn, check de foto! Visjes waren hem op dat moment schoon aan het maken door van zijn toplaag te eten. Dit was cool om te zien. Maar dat is niet alles, toen we terug naar de kust gingen zwemmen omdat je al snel ver de zee in raakt zagen we ineens een baby haai! Eerst dacht ik dat het een méééga vis was maar toen ik beter keek zag ik dat het een haai was.. Remco en ik kwamen even boven water om elkaar ons what-the-fuck face te showen en toen hadden we dezelfde gedachte om zo snel mogelijk terug naar de kust te zwemmen. Hoewel dit erg spannend en exciting was denk ik niet dat de haai ons iets zou doen, maar daar wilde ik liever niet achter hoeven komen he-he. Een jongen vertelde me in de eerste weken hier in Perth namelijk dat babyhaaien mensen verwarren met schildpadden of ander voedsel. Daardoor bijten ze weleens om te proeven. Dus nah thanks, ik peer ‘m liever dan dat ik die haai mijn been laat proeven. Hieronder een YouTube-filmpje om een impressie van het snorkelen te geven. Hij staat ook rechts bij de foto's, of als je op een mobiel/tablet kijkt, onderaan de tekst onder alle foto's: https://www.youtube.com/watch?v=RWifrn1FW1k& #039;s Avonds hebben we weer gezellig met z'n allen wat gedronken en gekletst met wat biertjes, wijn en pizza yummm.

Dag 6: Nog meer rijden!

Woensdag namen we afscheid van Exmouth en onze campground van 2 nachtjes waar veel wilde Emu's rondliepen. Ik ben blij dat wij in huisjes sliepen en niet in tenten, want de Emu's renden telkens tegen de tenten van mensen aan. We hebben de woensdag grofweg 10 uur (~800+ km) teruggereden richting Perth. We kwamen om 5 uur aan bij ons laatste hostel voor we weer in Perth aankwamen. Hier hebben we bij een all you can eat restaurant gegeten en zagen we nog een aantal wilde kangoeroes rond hupsen.

Dag 7: Aankomst terug in Perth

Donderdag was de laatste dag van de westkust tour. Vandaag hebben we de laatste 600 km gereden en zijn we onderweg gestopt bij een pink lake en een dierentuin. Hier mochten we van allerlei dieren zoals dromedarissen en kangoeroes voeren. Daarna zijn we om de reis af te sluiten gaan Sandboarden in de duinen van Lancelin.

Ik heb heel erg genoten van de 7-daagse reis. We hadden een héél gezellige groep en hebben ontzettend mooie plekken gezien. Mel was een geweldige tour-guide die van heel veel dingen verstand had en een gevoel voor humor had. Mel vertelde op 1 van de eerste dagen een best schokkend maar interessant feitje: doordat Aboriginal mensen andere genen hebben dan ‘ons’, worden ze door teveel consumptie van suiker maar rond de 50 jaar oud. Aboriginals raken erg snel verslaafd aan suiker, terwijl ze dit dus eigenlijk helemaal niet mogen hebben. Daarom zijn de meesten ook wat dikker, en nooit erg oud.

Daarnaast zei Mel dat ze Remco en mij een perfect koppeltje vond en dat benadrukte ze dan ook vaak, met name door tegen Remco te zeggen; i've never had a proposal in my tour. Hint hint. Maar daar trapte hij niet in haha, way tooo young Mel! Eerst nog even het jongeren leventje leven ;).

Vandaag heb ik helaas afscheid genomen van Remco, die nu in het vliegtuig terug naar Nederland zit. Bedankt dat je alle ervaringen hier nog geweldiger maakte en met me hebt gedeeld, ik ga je missen de komende maandjes Remco! Cheers & love you!

PS. het koraal rif waar we hebben gezwommen in Coral Bay en Turquoise Bay heet Ningaloo Reef.