Eindblog, this ain't a goodbye Australia!

Australië, Cairns City

Een jeep rijden, een boot besturen, met zeeschildpadden zwemmen, SKYDIVEN, duiken, met koala´s knuffelen.. AND SO ON!

Fraser Island

De laatste weken hebben we de gaafste dingen gedaan en hebben we naar mijn mening de mooiste plekjes bezocht van de oostkust. Na Noosa zijn we doorgereden naar Rainbow Beach, waar we met een groep mensen (~25 mensen) in 4 jeeps naar Fraser Island gingen. Dit is het grootste zandeiland ter wereld van 123 kilometer lang. De niet-Europese naam voor het eiland is Gary, wat in Aboriginal taal ook wel Paradijs betekent. En ja het was ook écht een prachtig paradijsje. Onze eerste stop was Lake Mckenzie, een meer met mega helder water omringd door het witste zand in de wereld. Vervolgens reden we door naar Shipwreck Maheno uit de 1e wereldoorlog. Dit was een hospital ship, waar soldaten uit Nieuw-Zeeland, Australië en Engeland werden geholpen en geopereerd. Het was tevens het grootste schip van die tijd, op de Titanic na. Op de eerste dag heb ik ook in de jeep gereden over het strand en een stukje door de jungle. Dit was echt veel lastiger dan ik dacht, omdat de banden telkens slipten op het strand. Ook kon je dan geen controle meer houden over het stuur, máár we hebben het overleefd! :’) Ik vond het echt heel erg gaaf om eens gedaan te hebben, heerlijk avontuurlijk door de hobbelige wegen. In de avond hebben we met een groepje Duitsers en Nederlanders een hoop kaartspellen gespeeld en wat gedronken. (Terwijl de andere helft té ladderzat op een tafel stond te zuipen. Verschil moet er zijn hè). Vervolgens gingen we onze tentjes in om te slapen.

De tweede dag zijn we als eerste naar de Champagne Pools gereden. Geen idee waarom het Champagne heet, want tis niet zo dat we er een glaasje champagne kregen ofzo. Helaas. Het waren een soort van natuurlijke baden direct naast de zee. Dit kwam door de vorming van de rotsen. Hier liepen een aantal krabbetjes over het strand, die je blijkbaar gewoon kunt oppakken als je het lichaampje vastpakt bij de voorlaatste pootjes, want dan kunnen ze niet hun pootjes om je hand heen slaan. Hierna reden we door naar Indian Head, dit is een hoger gelegen rots waar je kon uitkijken over de zee aan beide kanten van de rotsen. Ik heb de namen bij de foto’s gezet, dus scrol maar erdoorheen, beeld zegt namelijk meer dan woorden ;). Tot slot gingen we naar Eli Creek, dit is een wat warmer riviertje dat door de jungle stroomt. We hadden zwembanden meegenomen in de jeeps waarmee je door het riviertje kon dobberen. Echter, ik vond het water toch niet zó warm dus ik ben maar gewoon met mijn korte broekje erdoor heen gaan lopen, wat ook erg leuk was. We zagen in dit riviertje een aal die gewoon voor je benen voorbij zwom. Toen we terugreden naar onze campsite kwam er plotseling een mega golf richting de jeep en we hadden geen tijd meer om uit te wijken dus de jeep ging helemaal onderwater. We zagen niks meer, alleen nog maar wit om ons heen. De jongen voor mij had het raam ook een beetje open dus ik was helemaal doorweekt, het leek wel een waterattractie in een pretpark. Vervolgens ging zijn vriend rijden, ook niet zo succesvol. Hij wilde natuurlijk even indruk op ons meiden maken dus hij reed volle gas over een hobbelige weg waardoor we zowat door de auto vlogen, een beetje té ruig.. De 2e dag eindigde met een gezellig kampvuur waar we liedjes zongen met glaasjes Goon (wijn) erbij.

Op de laatste dag van de Fraser island tour maakten we op de terugweg naar het vaste land nog 1 stop, namelijk bij Lake Wabby. Dit was een prachtig groen meer dat tussen het bos aan de ene kant en grote zandduinen aan de andere kant lag. Wanneer je erin zwom was het uitzicht om je heen nóg prachtiger.

Airlie beach & Whitsundays

Na de geweldige en gezellige tour gingen Yvette en ik met de nachtbus door naar Airlie Beach. Dit duurde wat langer dan bedoeld vanwege een botsing met een auto. Tijdens het wachten op de politie kregen we ook nog eens bericht dat onze boot voor de Whitsundays tour van de dag erna was gecanceld. Gelukkig konden we in het stadje makkelijk een nieuwe tour regelen, uiteindelijk zelfs een betere. ’s Avonds hebben Yvette, Claire (Rotterdamse die we onderweg hebben ontmoet) en ik gezellig bij de bar gezeten met een paar Britten, Duitsers en een Zuid-Afrikaan. Super leuk om de verhalen van andere reizigers te horen!

Op Zaterdag (24 juni alweer, time flies…) gingen we met de boot naar Whitsundays voor 2 nachten. Dit zijn ~74 eiland(jes) waarvan we de mooiste en grootste bezocht hebben. De 1e dag hebben we eigenlijk alleen maar gevaren omdat het best een lang stuk naar de eilanden was. ’s Avonds hebben we met een paar man lekker bovenin op het deck in de jacuzzi gezeten terwijl we naar de sterrenhemel keken. Like a movie.. Nee mooier dan in films! Vanuit mijn bed kon ik ook naar de sterren kijken want ik sliep onder een raam. Het gewiebel v.d. boot vond ik eigenlijk best fijn. Ik slaap namelijk vaak met pianomuziek dus ik werd bij wijze van in slaap gewiegd zoals een baby met een rustig muziekje.

De dag erna gingen we naar Whitehaven Beach, dat volgens de tourguide is verkozen tot het mooiste strand van de wereld. Geen idee of het waar is maar ik geloof het meteen. Het zand was ontzettend zacht en wit en het water prachtig blauw en helder in verschillende kleuren. Leuk feitje: hier zijn scènes van Pirates Of The Caribbean opgenomen, AWRRR Captain Jack Sparrow! Hierna zijn we gaan snorkelen op 2 verschillende plekken. Dit was zooo gaaf want de vissen kwamen ontzettend dichtbij, vooral wanneer de tourguide vissenvoer in de zee gooide. Ik heb zelfs een vis van ~1.5 meter gespot (ben de naam alweer vergeten hihi, so many fish). We konden ook suppen en kajakken. Ze hadden 1 doorzichtige kajak zodat je vissen en koraal erdoorheen kon zien, alleen een beetje jammer dat hij bij Weza en mij (Zwitser uit de groep) zonk lol, doei kajak. But we made it back to the boat awrrr. In de avond hebben we de sunset gekeken op een plek die gedurende de dag bij hoge tijde onderwater staat. Erg mooi alweer. Op de boot hadden we blue lights waarmee we in het donker dolfijnen konden spotten. And we did! Heel schattig..

Op de laatste dag gingen we nog 1x kajakken, suppen en snorkelen. Vlak voordat ik de zee in wilde gaan om te snorkelen hoorde ik de kapitein roepen; SEA TURTLE! TERRY THE TURTLE IS HERE! Dus hoppaa iedereen naar de rand om te kijken. Gelukkig hadden Claire en ik onze wetsuits al aan dus we sprongen gelijk het water in om met de schildpad te zwemmen. Best time ever. Prachtig beest en erg groot ook! Alleen heel erg jammer dat ik uit alle enthousiasme was vergeten op ‘’Play’’ te drukken op mijn Go Pro, dus toen ik dacht dat ik een geweldig filmpje had gemaakt bleek ik niks te hebben, huilie. Achja ik heb een foto van Terry, de 1e schildpad waarmee ik ooit zwom jeeej. Op de terugweg voelde ik me een beetje zeeziek, maar als remedie mocht ik wel op het einde de boot besturen. Captain Rachel Cook on board!

Maggie

Na een nachtje in het hostel in Airlie beach gingen we met de bus + ferry door naar Magnetic Island. Bij het hostel waar we sliepen is een ‘’Koala village’’, een klein dierenpark waar je Koala’s mag knuffelen. Ook mochten we een baby krokodil, schildpad, slang en wat andere dieren vasthouden. We hadden eigenlijk maar 1 volle dag op Magnetic island (Maggie) dus we wilden op zo veel mogelijk plekken gaan snorkelen. Samen met een Nederlands/Frans meisje en een Canadees meisje gingen we het eiland verkennen. Helaas regende het de hele dag dus snorkelen zat er niet in. Wel hebben we een aantal Wallaby’s (mini kangoeroes) gespot in Rock Wallaby! Zo schattig. Ze waren erg bang dus je moest heel stil en rustig zijn als je dichterbij wilde komen, anders sprongen ze meteen weg. Uiteindelijk kon ik 1tje naar me toe lokken met wat voer. Enorm schattig hoe de wallaby mijn hand vastpakte en met zijn pootje de brokjes uit mijn hand at. Daarna sprong hij vrolijk verder over de grote rotsen. Ook hebben we tijdens een wandeling veel wilde Koala’s gezien, een stuk of 5. Eéntje had zelfs een baby’tje op de rug aaawwh! Die baby koala was misschien zo klein als mijn hand. In de bosjes rondom het hostel zaten zelfs wilde kangoeroes. Toen ik ’s avonds ging eten sprong er een kangoeroe voorbij haha.

Cairns

Na Maggie island reden we met de bus door naar de laatste bestemming v.d. oostkust: Cairns. Momenteel schrijf ik vanuit mijn laatste hostelbedje in het laatste hostel in Australië, for now! Echt een gek idee dat ik morgen terug naar Nederland vlieg. Aan de ene kant ben ik heel erg blij om weer terug naar huis te gaan omdat ik mijn vrienden en familie mis, maar aan de andere kant ga ik het leven hier ontzettend missen. Laat staan de natuur, wauw.. Al is Zuid-Limburg natuurlijk net zoë sjun! Hehe. Maar goed, Cairns. Helaas regende het hier ook elke dag, maar het was tenminste warm! De 1e dag zijn we gaan snorkelen en duiken in de Great Barrier Reef. Ik had nog nooit gedoken dus ik vond het heel erg spannend, omdat ik al snel een claustrofobisch gevoel krijg. Toen had ik ook nog eens de pech dat mijn bril continu onder water liep waardoor ik niks zag, maar ik kreeg al snel een nieuwe gelukkig. Het duiken zelf was zooo gaaf! De Great Barrier reef is natuurlijk prachtig. Er is super veel koraal en je ziet om de minuut wel weer een andere soort fel gekleurde vis. We zouden 45 minuten duiken maar voor mijn gevoel was het een kwartiertje. Ik weet niet of ik het zo snel nog een keer zou doen, omdat ik snorkelen toch wat fijner vind. Dat is net allemaal wat losser omdat je niet die zware zuurstof fles meedraagt, en je bent sneller bovenwater mocht er iets niet goed zijn. Bovendien is duiken erg duur.. De belevenis van duiken/snorkelen voelde het zelfde. Misschien kwam dat omdat het een intro-dive was voor beginners, dus we gingen niet helemaal naar de bodem. Deze keer heb ik helaas geen stingray, haai of schildpad gezien. Maar desondanks was het supergaaf! Ik heb wel o.a. een oester van 2 meter in de breedte gezien en een vis van ongeveer 2 meter lang. Leuk feitje: de Great Barrier Reef is even groot als Duitsland. Pretty big huh? Naast duiken en snorkelen zijn we ook een dag gaan Skydiven WOEH! Best thing I – EVER – did!!! Alles met snelheid fascineert me altijd al. Achtbanen en vrije vallen vind ik helemaal het einde. Uit een vliegtuig springen stond al héél erg lang op mijn bucketlist. En waar kun je het beter doen dan boven de Great Barrier Reef in Australië?! Plus ik landde op het strand! Geweldig! Het duurde wel een eeuwigheid voordat we konden springen.. Om 5.15 dezelfde ochtend was ik opgestaan, om de bus van 6.30 naar Mission Beach te nemen. Vervolgens hebben we daar tot 3 uur ’s middags moeten wachten voordat we ein-de-lijk konden springen. Het weer was namelijk ontzettend slecht, er was veel wind en het regende ook af en toe. Het was ook nog eens erg bewolkt, dus het was te gevaarlijk om te skydiven. Uiteindelijk konden de instructeurs een gat vinden waar we doorheen konden springen YES! Ik denk dat ik een engeltje op mijn schouder had want alle groepen die na mij kwamen waren gecanceld omdat het weer té gevaarlijk werd. De enige zenuwen die ik die dag gevoeld heb waren dan ook of het skydiven al dan niet door zou gaan. Ik had verwacht dat ik nerveuzer zou zijn, maar zelfs toen ik op het randje van het vliegtuig zat klaar om te springen was ik niet zenuwachtig of nerveus. Het enige gevoel was excitement! Zelfs dit typen maakt me helemaal opgewonden en enthousiast haha. Jammer dat het zo snel voorbij ging. Ik heb 8 uur gewacht in een saaie ruimte zonder bereik en internet om vervolgens 5 minuutjes in de lucht te hangen, but it was totally worth it ;). In de avond zijn Yvette, ik en een aantal mensen die we gedurende de reis ontmoet hebben gaan uiteten i.v.m. Yvette’s verjaardag. Hierna zijn we met zijn allen uitgegaan en kwamen we nóg meer mensen tegen die we tijdens de reis hadden ontmoet, zo gezellig! Ik ga met een goed gevoel naar huis, ook al hadden we vaak pech met het weer, de reis was super en ik ben erg dankbaar dat ik dit allemaal heb kunnen zien en meemaken. Ik heb ontzettend veel nieuwe mensen ontmoet en nieuwe vrienden gemaakt afkomstig uit alle uithoeken van de wereld. Bedankt iedereen die deze reis zo geweldig heeft gemaakt! Morgen vlieg ik naar Singapore waar ik nog even de stad ga verkennen omdat ik 8 uur moet wachten op mijn volgende vliegtuig richting Düsseldorf. Na 30 uur ben ik weer thuis, see you soon friends & family!

PS. Mam, vergeet de frikandellen niet hihi.

Een héél mooi blog Rachel en ook een mooie herinnering aan je Australië-reis. Goede terugreis en tot in Düsseldorf! Hou van je😘