Birthday girl in 'Straya' !

Australië, Perth

Hoihoi lieve familie en vrienden, ik heb weer een moment van rust gevonden om het vervolg van mijn blog te schrijven. Want nee, ik heb niet alleen maar lol, plezier en feestjes hier, maar ik moet ook aan school werken (ja écht). Ik volg momenteel 3 vakken op de University of Western Australia en ben daarnaast mijn bachelor thesis aan het afronden van de Radboud universiteit. Druk, druk, druk dus. Op deze universiteit krijg ik geen eindtentamens, maar krijg ik slechts opdrachten die als eindpunt tellen. Hierdoor ben ik blijkbaar eind mei/begin juni al klaar met mijn opleiding en kan ik nog lekker veel van Australië zien. Mits ik alle vakken in één keer haal natuurlijk, maar daar zie ik geen problemen in.

Ik kan zeggen dat ik al erg gewend ben aan het wonen hier in Perth. Dit komt denk ik ook een beetje doordat ik me nu eindelijk op mijn plek voel in het appartementje waar ik nu met Remco samenwoon. GEEN KAKKERLAKKEN MEER! Een schone badkamer, schone keuken.. eindelijk. Zelfs een zwembadje en een eigen balkon! En dan is deze (centraal liggende) kamer ook nog eens 50 Australische dollar per week goedkoper, meer geld voor bier..! Ik drink hier namelijk nauwelijks bier, want ik schrok ervan hóé duur alcohol hier is. Je betaalt hier gemiddeld 10 dollar voor een biertje.. Zelfs voor Heineken pis vragen ze 10 dollar sjongejonge. Dat is nog eens wat anders dan de biertjes van El Sombrero in Nijmegen (soms voor een euro of zelfs 50 cent).

Boatparty

Ik heb de afgelopen 2,5 week weer een hoop dingen meegemaakt. Ik probeer via het terugkijken van mijn foto’s weer even op te halen wat ik in welke volgorde gedaan heb. En ik was het alweer bijna vergeten, de BOAT PARTY! Aan het einde van de introductieweek (lijkt voor mijn gevoel al zolang geleden!) zijn Yvette en ik samen met andere leden van de Perth International vereniging naar een intro-party en bootfeest geweest. Dit was ontzettend gezellig; met een boot de Swan rivier opvaren met harde feestmuziek en student-priced bier! Na een uur mochten we van de boot af en wat ronddobberen op het water, maar niet verder dan 10 meter van de boot, want anders was er gevaar i.v.m. haaien. Verschillende mensen gaven me al deze gouden tip: zorg altijd dat er 1 persoon achter je zwemt, want dan bijten de haaien die persoon eerst in de benen en heb jij tijd om te vluchten (joepie). Ik merk dat veel van de internationale studenten afkomstig zijn uit Scandinavië en met name uit Zweden. Zweedse meiden zeiden dat ze het raar vonden dat veel uitwisselingsstudenten klaagden over de prijzen hier in Australië, voor hun was alles een ‘’koopje’’. Blijkbaar kost een biertje in Zweden rond de 15 dollar, pfft, dan heb ik het nog goed hier.

Birthday !

Maar oké genoeg over bier. Veel belangrijker was mijn verjaardag op 11 maart (schrijf die maar in je agenda)! Deze dag kwamen mijn ouders aan in Perth, als eindpunt van hun Australië-reis die begon in Sydney. Overdag ben ik met Yvette en Remco naar een studentfestival geweest in het centrum. Hier had ik een nieuwe glibberige ketting mogen omdoen, een slang. Mijn angst voor slangen was voordat ik naar Australië kwam op een schaal van 1 tot 10 ongeveer 2938293, maar nu valt dat wel mee. Op het festival traden ook verschillende culturele verenigingen op, zoals de Chinese drakendansers. Hier heb ik vol bewondering naar gekeken, erg sfeervol en knap al dat gespring! In de avond zijn Remco, mijn ouders en ik bij Jamie Olivers Italian gaan uiteten ter ere van mijn verjaardag. Ja het was héérlijk.

Fietsen en films

De dag voor mijn verjaardag waren Remco en ik een stukje gaan fietsen langs de rivier. Nu klinkt dat alsof je even een stuk om de Geul fietst en zo weer thuis bent, maar nee het was een 40 kilometertocht in de hitte, mét flinke heuvels. Na een tijdje kwamen we aan bij een zandbank, waarbij je honderden meters de rivier in kon lopen (zie foto’s). In de avond ging ik samen met Yvette naar een gratis openlucht bioscoop in het centrum. Dit was op een grasveldje naast wat pubs dat vol lag met gekleurde zitzakken. Dit is trouwens elke zaterdag in de zomerperiode, maar meestal zijn het Disneyfilms omdat die avonden voornamelijk voor kinderen zijn bedoeld. Zo gingen wij naar Alice in Wonderland 2 :).

Helaas was het weer minder goed de week dat mijn ouders op bezoek kwamen. Daarom zijn we 1 van de dagen onder andere naar een dierentuin geweest. We hadden verwacht binnen twee uurtjes weer buiten te staan, maar dit bleek niet zo te zijn. De dierentuin was megaaaa groot en er waren veel interessante inheemse dieren. Het was één van de mooiste dierentuinen die ik heb gezien, waarbij de dieren niet zielig in kleine kooien zitten maar juist veel ruimte hadden.

Barbecueën

Een dag later kwam mijn moeder met het idee om in het Kingspark te gaan barbecueën, omdat het weer die dag wat beter zou zijn. Door heel Kingspark staan gratis barbecues en veel picknicktafels, ideaal. Maar toch weet ik niet zo zeker of ik nog eens zal barbecueën in het park. Je moet namelijk goed oppassen voor de vogels, ze zijn evil. Nadat de worstjes en burgers gaar waren wilde ik ze op een bord scheppen, maar een stomme vogel had andere plannen en vloog recht op me af, no fear, no shame, en pakt een grote worst in zijn bek en vliegt ermee vandoor. Doei eten. Remco en ik wisten niet wat ons overkwam, het gebeurde zo snel! Al met al was het wel een gezellige barbecue :).

Goodbye sweet parents

Vandaag heb ik mijn ouders uitgezwaaid omdat ze weer terug naar het sjunne Gulpen gaan. Ik vond het ontzettend leuk dat ze me zijn komen opzoeken, dat maakt Perth op een of andere manier nu nóg meer vertrouwd. Het is ook speciaal als je iemand echt kunt laten zien waar je de komende tijd woont, in plaats van het alleen maar te vertellen en te laten zien op foto’s. En nu ga ik proberen te slapen en hopen dat die Chinees van de kamer naast ons eens opschiet met zijn rumoerige boze gebel, want ’s ochtends worden we waarschijnlijk weer vroeg wakker van zijn rare en luide keelgorgelen/spugen ritueel. Maarja always look on the bright side; liever een gorgelende Chinees dan een enge kakkerlak hè.

Random feitje

Bij het vak Digital Media krijg ik demonstraties waarbij ik leer filmen en editen. Ik heb al 1 demonstratie erop zitten met de uitleg over alle knopjes en functies en heb al enorm zin in de volgende les! Het meer doen van praktijk i.p.v. theorie voelt als een verademing na Radboud Universiteit :’)

Tot over een tijdje weer!

Na een geweldige mooie reis door Australië, was het heel leuk om je nieuwe leefomgeving te bezoeken. Het terrein en de gebouwen van de uni waren erg mooi, we hebben ook van je tijdelijke woonstad Perth genoten. Geniet nog maar lekker van de komende maanden! Groetjes pap en mam😘