NS

Hongarije, Komárom

Een fijn B&B. Rustig, goed geslapen, eenvoudig ontbeten. Prima.
Voor 8 uur rijden we het dorp al uit. We beslissen nu al dat we morgen nog eerder weg willen, de frisse ochtendlucht is lekker. Het worden nog warme dagen hier. De morgenstond heeft goud in de mond.

Maar eerst vandaag. Rustige wegen, drukke wegen. Hele fijne fietspaden, vreselijke fietspaden.
Maar blij met ieder fietspad, dus niet zeuren zegt Erik dan. Toch krijg ik na 10 km slecht tot zeer slecht fietspad last van m'n knie. Ik snapte er eerst niks van, waarom pijn? Toen begreep ik het ineens. Elke hobbel is een dreun en schok door de knie heen. En daar kan ie niet tegen. Inmiddels is er niks meer aan de hand hoor.

Het landschap is bij vlagen weer uitgestrekt. Het graan is overal wel geoogst nu. De mais staat nog fier te groeien, zonnebloemen hebben de koppen hangen. We zien ook veel vreemde gewassen, moet ik nog eens een foto van maken. Lezersvraag..
Moet ik ook wel mee opschieten, want na vandaag nog 2 fietsdagen. Twee! Te snel allemaal..

Kleine dorpjes, grotere plaatsen. Straten, groenstrook, wandelpad, tuin met omheining. Dat is Hongarije in de dorpen. Rustig. Soms drukte bij een thermaalbad. Ik verheug me op zo'n bad in Boedapest.

In Gyor houden we een uitgebreide stop. Flink aan de soep, flink met de zoutstrooier er over.
Mooi, net, schoon, keurig stadje. Toch wel anders dan de dorpen die we ook passeren.
Nu 60 km gefietst. Nog zo'n 20 te gaan. We pakken het routeboek er nog even bij en ontdekken dat we nog 40 moeten tot aan Komarom. Erik heeft zich gister verrekend... Dat is nog een stukkie te gaan...

We pikken nog een cache op in een parkje, numero 81 in deze vakantie! En rijden de stad uit via het industriegebied. Ik roep nog dat het zo fijn is dat de route zo goed wordt aangegeven in de stad, overal bordjes. En ook fietspaden, prima. Vaak eenpersoons, heel slim omgegaan met de beperkte ruimte soms.

Eindelijk de stad uit, zo lijkt het. Nog wel een drukke weg. Een paar kilometer verder staan we stil. We reden een rotonde op, maar stonden ineens op een snelweg. Met een duidelijk bord wat aangaf verboden voor fietsen, tractoren en voetgangers.
En nu? Geen enkele andere weg. Geen enkel routebordje. Geen enkele Hongaar die Engels of Duits spreekt en ons kan uitleggen of je hier nu wel of niet mag / kan fietsen of hoelang deze snelweg duurt...

We staan, we overleggen, we bedenken, we beslissen.

Terug. Hier gaan we niet op. Het is een racebaan. We hebben wel ergens gelezen dat je verkeersregels hier best aan je laars mag lappen en dat een stuk snelweg nemen best kan. Wij doen het niet.

Terug naar Gyor. Kijken of we een routebordje gemist hebben. Dat is is niet zo. Het houdt gewoon op dus. We gaan naar het station, zijn er wel klaar mee. Teveel omgefietst, te warm, te veel prikkels en gedoe, geen zin meer.

Een treinkaartje is zo geregeld. Keurige trein! Met veel ruimte voor fietsen.
En dan, na een paar haltes stappen er ineens 2 Spanjaarden in, met fiets. Dolblij dat ze ons zien. Iemand met een fiets en iemand die Engels spreekt. Ook zij waren het spoor bijster... Ook maar een station gezocht.

Als lotgenoten vonden we elkaar en nemen we afscheid in Komarom. Een grensplaatsje. Wanneer je hier de Donau overgaat ben je weer in Slowakije.
Ja die Donau! Hele dag niet gezien. Maar hij is er nog, in volle glorie!

Nog even melden dat we hier dus met Florinten ipv Euro's betalen. Omrekenen dus, niet m'n sterkste kant. Maar dat 2 Snickers samen 60 cent kosten, dat kon ik snel uitrekenen...

Goed, Duitsland en Oostenrijk waren top voor fietsers en voor toeristen in het algemeen.
Hier kijken ze ons wat schuw aan. Geen contact, geen of nauwelijks spreken ze andere talen. Als je ze de weg vraagt dan krijg je nog net een poging tot een antwoord en dan snel weer weg. Jammer. Diepte-interviews worden het niet denk ik.

Nog even over het mijzelf en eten. Dat doe ik als een malle. Alles wat los en vast zit, de hele dag door. Steeds maar trek. Ben heel benieuwd hoeveel ik weeg. Heb nog nooit zulke dunne benen gehad geloof ik. Eten, minstens 85 km fietsen elke dag en afvallen. Goede combi. Kan geen Move2Be tegenop. Hoe houd ik dit straks vol? Niet...

Goed, met dank aan de Hongaarse NS zijn we waar we wilden vandaag. Morgen stappen we gewoon weer op.