Vecht

Duitsland, 48720 Rosendahl

De titel klinkt misschien wat dramatisch, maar dat was de dag niet.
Deze stond namelijk in het teken van de Vecht, die mooie rivier die we zo goed kennen. Stroomt door Overijssel en bij Zwolle mondt ie uit in het Zwartewater, dat hebben we toevallig onlangs gezien toen we vanuit Zwolle naar Hoogeveen fietsten.

Doel van deze dag was om de oorsprong van de Vecht te vinden. Dat punt ligt bij Darfeld, zo'n 80 fietskilometers vanaf Nordhorn. We hebben het niet gehaald. Het regende aan t eind van de dag en daarom besloten we eerst maar onderdak te regelen en later de bron en tevens het begin- en / of eindpunt van de Vechtdalroute (op z'n Duits Vechteroute) te bezoeken.
Dat wordt dus morgen, want na het eten hadden we geen zin meer. Het is hier vlakbij en de route van morgen komt er voorbij. We zitten in Darfeld dus.

Dag 2 dus. Om 9.30uur fietsen we Nordhorn uit en volgen het paarse lijntje weer. We hebben geen idee wat de route ons brengt. In ieder geval veel Vecht en Vechtdal en dat leverde weer heerlijke wegen op. Erik wordt steeds herinnerd aan z'n school, het Vechtdalcollege. Ik denk dat hij straks op school nog vaak aan deze mooie dag zal terugdenken. En de rivier is in de loop van de dag wel een beekje geworden. Een stroompje. Van de Vecht bij Ommen herkennen we niets terug. Zo gaat dat met rivieren.

Het weer is goed. De zon schijnt volop. Een enkele keer pakken wolken zich samen en drupt het wat. Alleen aan t eind van de dag is er een echte bui. Wel meer wind vandaag. De mais staat al goed hoog en houdt ons nogal eens uit de wind.

Ik heb m'n notitieboekje er even bijgepakt. Ik vergeet snel als ik fiets, merk ik alweer. Ik was het bruidspaar, de begrafenis, de kermis en het kilometerslange traject langs een oude spoorbaan al bijna vergeten. En de leuke gesprekken met Nederlanders, de bakkersvrouw en elkaar.

Ik laat het hierbij. Ik heb een nog een nieuwtje namelijk: Een superspannend vlogje van deze dag. Een probeersel, bijna niet bewerkt, al helemaal geen titel, muziekje of tekstje, daar heb ik geen mogelijkheden voor hier. En geen zin in. :)

Ben benieuwd of jullie t wat vinden. Bis morgen!

Ai, nu weet ik dat de Vecht/ Vechte ontsprint bij Darfeld. Weer wat geleerd!

Liesbeth 2017-07-29 11:16:59

Heb een goede dag!

Liesbeth 2017-07-29 11:19:32

mooie vlog heb genoten.

jacqueline 2017-07-29 18:17:39

leuk verhaal en mooi zo'n filmpje, daar blijf ik wel even voor zitten. Dank jullie wel en blijf zo doorgaan.

tineke slomp 2017-07-29 19:27:37

Dagelijks uitzien naar jullie verhalen. Leuk hoor!