Dag 16: Campbell River, een ultieme dag. Walvissen!!!

Canada, Courtenay

We genieten nog steeds met volle teugen van onze reis door Canada maar vandaag is een dag waar we echt wel naar hebben uitgekeken.

Al een hele tijd geleden heb ik een tour geboekt bij een bedrijfje in Campbell River, gerund door Nederlanders. Zij verzorgen een volledige dag tour in de wateren van Vancouver Island. Hier zitten nl. walvissen, orka's, dolfijnen, zeeleeuwen etc.

Kortom, hoe mooi als we dit in het wild mogen gaan ervaren. We vertrekken om half negen voor een kort ritje, ongeveer 60 km.
We pakken de snelweg omdat dit lekker door rijdt. Voor het eerst deze vakantie is de toegestane snelheid 120. Dat is op zich best bijzonder want eigenlijk wordt er overal veel minder hard gereden en dat rijdt best ontspannen.

We komen aan bij Eagle eye adventure en krijgen onze overlevingssuit aangemeten. Een gigantisch dik pak dat beschermt tegen de kou (ook al is het dertig graden) maar ook een reddingsvest is. De kinderen krijgen een broek, jas en speciaal reddingsvest eroverheen. Wij mogen ons pak openritsen en oprollen tot ons middel, Danique en Noah mogen dit ivm de veiligheid niet dus zij hebben het nu even behoorlijk warm, maar op zee valt dat straks wel mee.

We varen met een zodiac. Een speedboot met plek voor twaalf mensen. Volgens onze kapitein brengen Nederlanders geluk aan boord dus we gaan ervan uit dat we veel gaan zien. Alleen de orka's zijn er niet, die zijn al doorgetrokken. Het is en blijft de natuur.

Om tien uur varen we de haven uit en gaat de motor open. Danique en Noah vinden het nu al prachtig. Het gaat super snel en de zee is rustig. Gelukkig zorgt dit ook voor wind waardoor de warme pakken wel mee vallen.

Het duurt niet heel erg lang totdat we twee walvissen zien! Gigantisch groot zijn ze, wel 17,5 meter kunnen ze worden. Helaas laten deze twee alleen hun rug zien dus we varen weer verder. Walvissen kunnen lang onder water blijven dus als ze eenmaal duiken dan duurt het wel even en weet je niet meer waar ze zijn. Alle boten staan in contact met elkaar en helpen elkaar door te vertellen waar ze wildlife spotten. Dat vergroot natuurlijk de kansen en maakt het voor iedereen leuk.

Niet veel later weer twee walvissen! Deze lijken te slapen want ze doen niet veel dus we gaan snel verder. En we houden geluk want niet veel verder weer twee walvissen en nu zien we ook de vin, wat is die groot!!

We varen vervolgens tussen alle eilandjes van de Sunshine Coast door en komen in gebied waar het water veranderd van zee naar gletsjer water. Je ziet dit zelfs aan de kleur, er is bijna een soort grens te zien van donkerblauw zeewater naar lichterblauw gletsjerwater. Hier is ook een hele sterke stroming aanwezig. Hetzelfde als bij ons en en vloed maar dan in grote ronde stromingen doordat het water om de eilandjes heen trekt. De stroming is zo sterk dat er op sommige plekken grote diepe draaikolken zijn. Echt heel gaaf om te zien en het vereist het nodige stuurwerk van de kapitein.

In één zo'n stroming zien we uit het niets een grote zeeleeuw verschijnen en hij heeft een zalm te pakken! We zijn live getuige hoe die hele grote zalm wordt gegrepen en opgegeten door de zeeleeuw, hoe bijzonder. Zelfs de kapitein is onder de indruk. En zelfs precies op het goede moment een foto weten te nemen!

We stoppen hier vlakbij voor de lunch, op Stuart Island. Dit een mooi verborgen plekje en duidelijk voor de rijken want flinke jachten en watervliegtuigen liggen hier langs het land. We eten een heerlijke lunch en varen verder tussen de eilandjes door op zoek naar dolfijnen. Maar eerst komen we een grote groep zeeleeuwen tegen die aan het spelen zijn in de sterke stroming. Ze vinden ons ook wel interessant want eentje komt zelfs een kijkje onder de boot door nemen.

Ook veel zee arenden vliegen hier over, zeehondjes liggen te zonnen op het strand, net als een grote zeeleeuw. Het is echt een waanzinnige ervaring. Danique en Noah vinden alles mooi en zoeken goed mee.

Even heel kort maar toch gezien, twee dolfijnen! Ze komen twee keer boven het water uit en dan zijn ze weg. Wel gaaf dat we ze even snel gespot hebben.
We kiezen ervoor om terug te gaan richting het walvissen gebied om daar hopelijk nog wat actie te zien. Dat stukje terug slaan Danique en Noah even over. Het is ook niet niks, acht uur lang op een speedbootje zitten en ze vallen beide als een blok in slaap.

En wat een geluk, in de verte zijn twee walvissen enthousiast aan het springen. Noah wil eerst niet wakker worden maar hoorde het woord springen en schoot overeind 😂. We missen helaas door de afstand het grootste deel maar we pakken het staartje mee en zien de walvissen zwaaien met hun vinnen, slaan op het water met hun staart en springen. Het is bijna niet voor te stellen hoe dat er van dichtbij uit ziet. Zo indrukwekkend en wat een grote beesten. We kijken hier een minuut of twintig naar en zijn enorm onder de indruk.

Het is al bijna vijf uur dus tijd om terug te gaan. Onderweg komen we nog een zeeleeuw tegen op een boei, ons rondje om hem heen boeit hem letterlijk niets, die ligt in een diepe slaap 😂.

Als toegift komen we nog twee walvissen tegen maar die zijn duidelijk op doortocht en zwemmen rustig door.

Om kwart over vijf zijn we bij de haven en mogen we uit onze pakken. Wat een geweldige dag, als je ooit de kans krijgt is dit echt er echt eentje voor op je bucket list want wat een ervaring

Voldaan keren we terug naar ons huisje en besluiten om meteen uit eten te gaan. We gaan naar de Union street grill and grotto, een restaurantje dichtbij ons huis. Koen eet surf & turf, ik linguine met zeevruchten en de kids Mac&cheese en pasta. Na het eten zijn we eigenlijk af en gaan we nog even om de hot tub en naar bed. Ik ben eerst ook bijna direct in slaap maar de gang van de bank naar slaapkamer zorgt ervoor dat ik toch nog even de verslagen schrijf.

Voor morgen even rust, nog geen plannen.

Wat een prachtige reis en mooie ervaringen. En die foto's, stuk voor stuk juweeltjes. Nog veel plezier!

Anneke Martens 2018-08-11 15:43:13

Wat hebben jullie een geweldig mooie dag gehad, en ook alles gezien, een reis om nooit meer te vergeten. Zo leuk om te lezen.

Tina Franse 2018-08-11 22:23:02

Wat een geweldige ervaring op zee. Ben wel jaloers. Er komt een reis op de bucketlist bij. Veel plezier nog.