Dag 5: 30 juli - Canmore - Lake Louise. Blauwer worden de meren niet

Canada, Lake Louise

Na drie heerlijke dagen in Canmore vertrekken we vandaag voor een nachtje naar Lake Louise. Omdat we weten dat het in die omgeving altijd druk is hebben we besloten daar te overnachten zodat we de hele dag hebben om de meren in de omgeving te bezoeken.

We vertrekken om acht uur maar eerst even naar de winkel voor een koelbox in de auto en Starbucks koffie. Rond kwart voor negen gaan we op pad. Eerst naar Lake Moraine. Moraine Lake is een bijzonder meer in Banff Nationaal Park dat wordt gevoed door gletsjerwater. Hierdoor heeft het water een opvallend fel blauwe kleur. Het ligt in de beroemde 'Valley of the Ten Peaks' op een hoogte van ruim 1.800 meter.

Ondanks dat we weten dat het er vaak erg druk is wagen we toch de gok maar de weg naar het Lake is inderdaad gesloten. Dus op naar de parkeerplaats met pendelbussen ( die behoorlijk duur zijn, zo'n 25 euro, maar hé, we zijn hier maar éen keer). Na een kwartiertje staan we bij het Lake en het is wel echt de moeite waard. Alle kleuren blauw en groen komen voorbij, afhankelijk van het licht en de zon. Koen en de kinderen klimmen omhoog op de rotsen. Ik besluit het lot en mijn knie niet te tarten en blijf beneden. Prachtige foto's hebben we, al zeg ik het zelf 😂.

We zetten onze weg voort naar Lake Emerald, in Yoho national park op ongeveer drie kwartier rijden. Hier is de parking echt stampvol en daar hebben we eigenlijk niet zoveel zin in. Dus ik maak wat foto's en we gaan weer. Wel een prachtig meer. Het is alleen best druk overal, met name met Chinezen die met de selfie stick ellenlang foto's staan te nemen.

Overigens is Koen hier ook een wandelende attractie. Ik ben meestal iets langzamer dus loop dan net achter Koen. Hoe vaak ik wel niet zie dat mensen nog even omdraaien, lachen, wijzen etc. Vaak zien ze dan binnen de seconde dat ik erbij hoor en voelen ze zich betrapt, wat ik natuurlijk weer heel grappig vindt.

We besluiten onderweg lunch te scoren en het op te eten bij een klein recreatie meertje. Daarna rijden we richting het mountaineer lodge resort, ons verblijf voor vannacht. De kids scoren nog een paar souvenirs en we gaan op tijd uit eten bij het restaurant aan de overkant zodat we in de avond nog naar Lake Louise kunnen want ook hier was het te druk overdag.

We eten prima en gaan rond acht uur richting het Lake.

Het is inderdaad rustig bij het Lake en ook hier inderdaad niets gelogen. Lake Louise is prachtig. Het is het meest gefotografeerde meer van Canada. Dat heeft niet alleen met de magisch mooie ligging van het meer te maken, maar zeker ook met een bijzonder natuurfenomeen dat hier in de zomer plaatsvindt. Een paar weken per jaar wordt Lake Louise felblauw. Of soms felgroen. Wij hebben inderdaad alle kleuren gezien, ook dat het ineens dicht trekt en dreigend wordt. Noah en Danique spelen op de keien in het water en ik schiet de nodige plaatjes.

Daarna op naar ons hotel want morgen gaan we echt heel vroeg op pad om de Icefields Parkway te rijden, éen van de mooiste wegen ter wereld. Daarvoor gaan we vroeg opstaan zodat we de tijd hebben.

Leuk dat er zoveel mensen meelezen, Canada is echt een aanrader!